إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما أسم الميكروب@@@

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما أسم الميكروب@@@

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وقفت اليوم عند الخباز أريد خبزا ونظرت إلى داخل الفرن وأدهشتن السنت النار وهي تحرق الخبز :sm185:
    وتساءلت نفسي قائل :
    1. هل يعيش داخل هذا الفرن (ميكروب أو كائن دقيق) يستطيع مقاومة درجة هذه الحرارة العالية ؟
    2. أذا كان الجواب نعم فما أسم هذا الميكروب واليته وصفاته ؟
    3. أذا كانت الإجابة لا فقد تلاشت كل أفكاري وكفا الله المؤمنين شر القتال
    وتقبلوا تحياتي@@@

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

وقفت اليوم عند الخباز أريد خبزا ونظرت إلى داخل الفرن وأدهشتن السنت النار وهي تحرق الخبز
    وتساءلت نفسي قائل :
    كتير غيرك كان ممكن يعدى الموضوع كده من غير تفكير ولا حاجه بس واضح انك صاحب عقليه تستحق كل تقدير و احترام

1. هل يعيش داخل هذا الفرن (ميكروب أو كائن دقيق) يستطيع مقاومة درجة هذه الحرارة العالية ؟
    انا فاكر ان دكتور البكتريولوجى فى اول محاضرة كان بيقول ان البكتريا دى تلاقيها عايشة فى كل مكان فى الهواء و التربه و الماء و حتى جسم الانسان و الحيوان حتى فى مياه البحر المالحه و شديدة الملوحه ايضا و قال انها ممكن تلاقيها كمان فى الجليد بس الغريب انه قال ان فى انواع من البكتريا بتعيش فى فوهات البراكين اه فوهات البراكين لك ان انت تتخيل بقه فوهات براكين مش تقولى فرن خبز

2. أذا كان الجواب نعم فما أسم هذا الميكروب واليته وصفاته ؟
    والله علمى علمك فى النقطه دى بس اكيد لو بحثت كويس عن الموضوع ده هتلاقى و انا كمان ان شاء الله هدور على حاجه زى كده

3. أذا كانت الإجابة لا فقد تلاشت كل أفكاري وكفا الله المؤمنين شر القتال
    ان شاء الله الاجابه نعم و اشتغل قاتل "ابحث" و ربنا يعينك

تقبل مرورى المتواضع اخى ابو فراس

" حينمــا يفتخــر الناس بحســن كلامهــم

,,,,,,,, افتخــر أنا بحســن الصــمت " .

MR HIDE

Yes there is...

There are some enzyme get from heat-stable microorganisms living in hot springs, such as Thermophilus aquaticus, Taq polymerase)

Yes there is...

There are some enzyme get from heat-stable microorganisms living in hot springs, such as Thermophilus aquaticus, Taq polymerase)
        Thermus aquaticus can survive at temperatures of 50 to 80 °C

بس هنا الاخ ابو فراس بيتكلم على ميكروبات فى فرن الخبز يعنى ممكن تقولى كده temperature about 250 °C
        و دكتور البكتريولوجى كان بيقول فى بكتريا ممكن تعيش فى فوهات البراكين تخيلى بقه الحرارة تكون عامله ازاى

MR HIDE

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_smoker

وان شاء الله تستفيدون من هالرابط

[B]
            Generally speaking, sterilization involves heating at high temperature (about or above 120C), under vacum for 30min-1hour. This will kill ALL bacteria which may contaminate,

this is correct in our labs

there are thermophillic bacterium that live at very extreme temperatures. Many of these are collected and studied from Yellowstone and some are collected from heat vents in the ocean

this is correct.

So for theoretical purposes, the temp of 120C is not sufficient for ALL bacteria.

I'm not sure enough study has been undertaken to really know what is required for killing the extreme thermophiles. Some thought says they can withstand temperatures up to 130C,

but the prevailing thought is that nothing would survive a temperature over 150C
            [/B]

and the source is:1

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthermophile
            ان عشت فعش حرا أومت كالاشجار وقوفا

sigpic

ما شاء الله سوما هو ده بالظبط اللى لدكتور كان بيقوله
              تسلمى بس عايزين اسم الميكروب ده ايه

MR HIDE

really I Don't Know ....sorry
                ان عشت فعش حرا أومت كالاشجار وقوفا

sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة MR HIDE مشاهدة المشاركة
                  بسم الله الرحمن الرحيم

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

كتير غيرك كان ممكن يعدى الموضوع كده من غير تفكير ولا حاجه بس واضح انك صاحب عقليه تستحق كل تقدير و احترام

انا فاكر ان دكتور البكتريولوجى فى اول محاضرة كان بيقول ان البكتريا دى تلاقيها عايشة فى كل مكان فى الهواء و التربه و الماء و حتى جسم الانسان و الحيوان حتى فى مياه البحر المالحه و شديدة الملوحه ايضا و قال انها ممكن تلاقيها كمان فى الجليد بس الغريب انه قال ان فى انواع من البكتريا بتعيش فى فوهات البراكين اه فوهات البراكين لك ان انت تتخيل بقه فوهات براكين مش تقولى فرن خبز

والله علمى علمك فى النقطه دى بس اكيد لو بحثت كويس عن الموضوع ده هتلاقى و انا كمان ان شاء الله هدور على حاجه زى كده

ان شاء الله الاجابه نعم و اشتغل قاتل "ابحث" و ربنا يعينك

تقبل مرورى المتواضع اخى ابو فراس
                  الله يعطيك العافية و منكم نستفيد تقبل تحياتي@@

يعمل...
                  X