إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الأخوة الأعزاء لو تكرمتم أريد شرح مبسط لتشخيص strepocooci

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الأخوة الأعزاء لو تكرمتم أريد شرح مبسط لتشخيص strepocooci

الأخوة الكرام /

أريد شرح مبسط لتشخيص بكتيريا strepococci مع توضيح الخطوات ...

, وأتمنى أن تدعم بالصور للفائدة ......

شاكرا ومقدرا ......

strptococuuci

اخي العزيز لدي عن اجناس stroptococci ستستفيد منها انشاء الله
    الرجاء لتواصل معي
    شكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة Ms.lab; الساعة 28-10-2008, 12:33 AM.
    لا يمكن للمرء أن يحصل على المعرفة إلا بعد أن يتعلم كيف يفكر

If I have information from us about this God

ستربتو كوكس أفضل بيئة لها هي البلود اقار , و كمان في بعض انواع الستربتو كوكس ما بتقوم الا في البلود اقار بس, الستربتو فيكاليس ممكن تقوم في ماكونكي و غيرو, ستربتو نيموني بتقوم في الشيكوليت بلود اقار , اما البايوجين و الاقاليكشي ما بتقوم الا في البلود اقار و دة طبعا لانها فاستيديس باكتيريا يعني بتحتاج مواد غنية عشان تنمو عليها الي هي طبعا الدم في حالة البلود اقار.
        الاستريبتو بايوجين بتتعرف عليها بانك تحط دسك بتاع باسيتراسين على الويل في البلود اقار لو طلعت سنسيتيف ,تبقى مزبوط , الاستريبتو اقاليكشي بتعمل ليها الكامب تيست, الاستريبتو نيموني بيتم التعرف عليها بالالفا هيموليتيك زمن الي بتعملو في الميديا و كمان بالديسك الاوبتوشين الي هي سينسيتيف ليهو.الاستريبتو فيكاليس او في التقسيم الجديد النتيروكوكس فيكاليس بيتم التعرف عليها بانها قرام بوزيتيف كوكاي كتاليز نيقاتيف لاكن عندها القدرة انها تتحمل البايل سولت و دي هي ميزتها على باقي الستريبتوكوككاي..... أنا متأسف على اللغة الانقليزي بالعربي بيطلع غبي .. أتمنى أكون جاوبت على سؤالك.....

الف شكر يا اخي مروان:sm198:
          وارجو المتابعة على الافادة وانا عم استنا
          والف شكر مرة تانية

موفقين انشالله

تسلم sirryaniagle و اتمنى انو كلنا نستفيد من بعض,:sm198: يا khaled يا ريت تغير الكلمة دي شوية ... خلاص..........:sm174::sm174::sm174:............. امزح

يعمل...
              X