إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

WBC & E.H

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• WBC & E.H

انا عندي مشكلة فالتفريق بين WBC & E. HISTOLYTICA IN ROUTINE STOOL ANALYSIS ممكن تساعدوني فهالشي واذا كان بالصور يكون افضل ؟؟؟ المشكلة عندي ان احيانا عدد النويات اللى اقدر اشوفها في الE.Hثنتين بس واحيان كثيرة تكون العصيات مش واضحة ابدا ؟؟؟؟
    SO WHAT CAN I DO

rophozoites of the E. histolytica/E. dispar complex range in size from 12 to 60 micrometers. In saline preparations from freshly passed stool, the pseudopodia of E. histolytica are extensive, revealing its characteristic progressive motility

Cysts are spherical and range in diameter from 10 to 20 micrometers. They contain 1 to 4 nuclei, depending on the maturity of the cyst, and cigar-shaped chromotoidal bars (Figure 3). It is important to note that some strains of E. histolytica display eccentric karyosomes.[3]
    اليمن في العيون نفنى ولا يهون

كريات دم البيضاء تلمع تحت الميكروسكوب عند عمل فوكس بالناعم وايضا يمكن تميزها بالمحببات الداخليه للكريات الدم البيضاء و عدد الانويه

بالإضافه الى كلام اخوانى ركزى على الجدار ففى السيست يكون جدارها واضح اى يظهر بشكل اوضح من جدار pus cell .
        انشاء الله انكون افدت ولو بالقليل
        يمضى الزمان ويذكر التاريخ أفضل الاعمال

الفرق في الحجم اولا الانتاميباء شكلها دائري بمعني الكلمه اما النويات ممكن ماتميز .وماتنسي شكل البراز في معضم الحالات يكون مصحوب بي مخاط و دم .اما الصديد الحجم اقل ما دائريه وتكثر فيها الحبيبيات

يعمل...
          X