إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الحمد لله ...نجحت فى اختبار الهيئه تخصص كيمياء حيوية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم يا اخوتى ورحمة الله وبركاته انا فى حيرة شديده فهل من احد ليساعدنى انا حاصله على دبلومه فى الكيمياء الحيويه بعد بكالوريوس فى الكيمياء الخاصه وقدمت لفرع الهيئه فصنفنى فنى وهناك من يصنفون اخصائى فى اماكن اخرى مثل جده مثلا وتصنيفى اخصائى اعاقنى فى العمل حينما تقدمت للعمل بمستوصف فعرضت على وظيفة فنى فهل من احد من اهالى جده الكرام ليساعدنى او حتى من اى مكان اخر فانا على استعداد للذهاب حتى الى جده للامتحان ولكن كيف اعرف اولا ماذا يصنفونى هناك مع العلم انى اتصلت كثيرا ولم يرد احد على فهل يقضى لى حاجتى احد وله ان يكون الله تعالى فى حاجته ولكم الف شكر :sm184:

مباركككككككككككككككككككككككك

الف مبارك للنجاح منه للي أحسن

مبارككككككككككككككككككككككك

نجح ونسي ينزل الأسئله الله يسامحك

للاسف الدبلومه مبقتش بترخص انا هنا فى السعوديه ومعايا دبلومه بيوكمسترى ومرخصتش اخصائى

المشاركة الأصلية بواسطة basma nageeb مشاهدة المشاركة
            ارجو الرد انا مصرية عايزة اعرف ايه بالضبط التخصص بتاعك ومن كام سنة متخرج
            انا خريجة بكالوريوس علوم كمياء خاصة عام 2007 ودبلومة كمياءحيوية تحليلة عام2008 اتصنف اية اخصائي ام فني ؟
            ارجوك رد عليا ضروري جدا جدا لان انا محبطة تماما
            للاسف انا هنا فى السعوديه ومعايا دبلومه بيوكمسترى ومرخصتش اخصائى الدبلومه مبقتش بترخص اخصائى لازم مجستير وبعديه سنتين خبره

انا هنا فى جده وبرده معايا دبلومه كيمياء حيوى ولم ارخص اخصائى...الدبلومه مبقتش بترخص اخصائى لازم مجستير

فى جده برده الدبلومه لا ترخص اخصائى...لازم مجستير وبعديه سنتين خبره

السلام عليكم اعضاء المنتدى : مبرووووووووووك لكل الي عدو اختبار الهيئة وحابة اسالكم انا تخرجت دوبي من الكيمياء الحيوية وحابة اخد شهادة الهيئة لان كل مااروح مكان بيسالوني عنها الله يخليكم ساعدوني من فين اخدها وكيف وايش شروطهم وكيف الرسوم انا طبعا بدور حاليا على مستوصف اتدرب فيه عشان اخد معلومات بالاضافة الى اني بقرا وباخد معلومات من النت بس ابا اسال لازم فترة معينة يكون ليا بتدر بعشان يخلوني ادخل الاختبار والا وقت مااحس اني مهيئة لدخول الاختبار ادخل وكيف ادخل ووين تكفوووووووووووووون افيدوني افادكم الله

علشان خريج كلية العلوم يرخص أخصائي
                    لازم يكون بكالوريوس ( كيمياء حيوية أو ميكروبيولوجي فقط ) هدين التخصصين فقط+ ماجستيير + سنتين خبرة
                    غير كده لا يرخص إلا فني

motwakil150@hotmail.com

لو سمحتو عايز اسئله كيمياء حيويه

المشاركة الأصلية بواسطة motwakil1 مشاهدة المشاركة
                        لو سمحتو عايز اسئله كيمياء حيويه
                        بمكتية الخليل بمكة توجد نماذج لاسئلة الهيئة كيمياء حيوية

استدراك
                          خريج علوم كيمياء حيوية + دبلومة كيمياء حيوية + سنتين خبرة ..............يرخص أخصائي تقنية مختبرات ( كيمياء حيوية )
                          خريج علوم ميكروبيولوجي +دبلومة ميكروبيولوجي + سنتين خبرة ............// // // // ( ميكروبيولوجي )

بالنسبة لأسئلة امتحان الكيمياء الحيوية
                            هتذاكر من كتاب
                            BOC
                            هتذاكر أسئلة biochemistry +

Quality control & assessment & general lab & mathematics & Instrumentations & Urine Analysis & body fluids
                            1- الكتاب عبارة عن اسئلة اختياري
                            2- الاجابات في اخر كل شبتر
                            3- بعد الاجابات منفصلا عنها بتيجي الكومنتات على الاجابات وهي دي اللي فيها المعلومات الزبد .
                            4- يبقى مع كل سؤال تحاول اولا تجاوب بنفسك وبعدين تشوف الاجابة الصحيحة وتقرأ الكومنت كويس.
                            5- كمان ياريت تذاكر مع هذه الأسئلة أي ملخصات موجوده عندك في البيوكيمستري .
                            لينكات الكتاب
                            http://www.mediafire.com/?za4ia6eb8tl8ux4

أو

http://www.arabslab.com/vb/showthrea...715#post267715
                            مع تمنياتي بالنجاح والتوفيق

1- Ph of Blood--------> 7.35-7.4
                              2- Fluoride is used as coagulation ----------->estimation of Glucose)
                              3- Hemolysis affect on estimation of (K,Na,Cl,)
                              4- ترتيب تصاعدى للاكثر كثافة) Chyl., VLDL, IDL, LDL
                              5- 36mg/10ml blood glucose ------> 20mmol/L
                              6- Male with Hemophilia A married Female with Normal---------> Female Carrier
                              7- uncompasative respiratory acidosis is combined by----------> Increasing CO2
                              8- Ketogenesis occurs in ------> Liver
                              9 - Thyroxine is produced from -------> Tyrosine
                              10- Ferretine is the storage form of----------> Iron

السلام عليكم. لو سمحتو اللي عنده نماذج امتحان اخصائي كيمياء حيويه ارجو افادتي وجزاكم الله خير rwand@live.com

يعمل...
                                X