إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هو أنا ليه محجبة ؟؟ على لسان اخت...

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هو أنا ليه محجبة ؟؟ على لسان اخت...

هاي مشاركتي ياريت تفيدكم وبتمنى تقرؤوها باللهجة المصرية

هو ليه انا محجبة؟؟؟

أنا محجبة -بعد إيماني بأمر ربنا إن الحجاب فرض على كل مسلمة- علشان
    الأسباب التالية:

علشان انا حرة.. مش من حق حد يشوف مني اللي مش عاوزاه يشوفه إلا بإرادتي.. ومن حقي اختار مين اللي يشوف مني أجمل ما عندي.. واللي علشان يشوف ده ويبقى حقو وحلالو عن طيب خاطر.. لازم هو كمان يديني مشاعرو واللي باقي من عمرو عن طيب خاطر

علشان أنا غالية.. مينفعش أقلل من قيمة نفسي واخليها عرضة لكل العيون.. ويبقى خروجي مكشوفة ضوء أخضر لكل من هب ودب يسرق مني ولو نظرة لأي جزء مش متغطي مني.. حتى لو مكنش ده قصدي.. بس مش حقدر امنعو.. كامل اعتذاري لغير المحجبات.. ولكن ده اللي حيوصل منك لضعيفي النفوس حتى لو مكنش ده قصدك.. وده اللي علشانو ربنا فرض الحجاب . علشان ميطمعش الذي في قلبه مرض.. مع الأخذ في الاعتبار انه “كل من هب ودب ده” مش بس الشباب اللي بيعاكس البنات في الشارع.. ده يتضمن حتي الزبال اللي بيسوق عربية الزبالة في الشارع.. كل دول بقى من الممكن انهم يبصوا لي.. لأ ده كمان يمكن ماعجبهمش ويدوروا وشهم إعراضاً

علشان انا جمالي مش خارجي وبس.. ومن حقي ان اللي ييجي يتجوزني.. واللي حاديلو الباقي من عمري.. واللي حديلو كل مشاعري.. واللي حاقاسمو أحلامي وأفكاري.. واللي حخلف منو ولادي.. وح اربيهم معاه.. مايختارنيش على مقاييس شكلية وبس.. أو تبقى هي دي العامل الأساسي في أختيارو ليا.. علشان كدة مش ضروري يشوفني في كامل زينتي وجمالي قبل ما يتجوزني.. الأهم انو يحب روحي ويعجب بشخصيتي.. ويرتاح معايا نفسياً.. أصل في بنات بتأجل الحجاب لحد ما تتجوز.. على أساس انها تكون شنكلت واحد وضمنتو.. مع إن مفيش حاجة مضمونة في الزمن ده.. واللي اختارها علشان جمالها.. ممكن قوي يتجوز عليها واحدة أجمل منها.. لأنو أكيد في الأجمل منها
    يعني

علشان أنا باخاف على أخويا في الله اللي بيشوفني في الشغل أو في الكلية أو في المواصلات أو في الشارع.. ويمكن يكون عاوز يقرب من ربنا.. وبيجاهد نفسو علشان يغض بصرو.. فمرضاش لنفسي اني اكون سبب في اني افتنو

علشان أنا باشيل هم أخويا في الله اللي نفسو يتجوز ومش قادر لضعف إمكانياتو المادية.. فمش ضروري يعني ازود عليه همومو.. وأخيِلُو في الرايحة والجاية

ده غير حاجة مهمة كمان.. الكفن بتاع النساء.. فيه حجاب.. فاللي مش ح تلبسو وهي حية بإرادتها طاعة الله.. ح تلبسو كدة كدة وهي رايحة قبرها.. وطالما ربنا بيقول اننا نتستر حتى واحنا رايحين قبورنا وخلاص انتهى التكليف.. ومحدش حيشوفنا تاني ولا حد حيطمع فينا.. يبقى مفيش معنى اننا نمشي مكشوفين لكل العيون واحنا أحياء نرزق.. يبقى الأولى اطيع ربنا بإرادتي وأقابلو وهو راضي عني واخد أجري كامل.. ولاّ اني ملبسوش غير وانا جثة واقابل ربنا وهو غضبان عليا؟

الأسباب اللي فوق دي.. هي اللي فهمتني ليه ربنا فرض علينا الحجاب.. مش تعسير ولا تضييق.. الحجاب فعلا عزة وكرامة.. ميعرفهاش غير اللي داق طعم الستر
    ربنا يهدينا ويهدي بنات وشباب المسلمين

اعزك الله بهداه اختى الكريمه وزادك هدا وايمانا وانار طريقك بنور رضاه وسائر اخواتنا المسلمات يارب اجمعين

المشاركة الأصلية بواسطة askar مشاهدة المشاركة
      اعزك الله بهداه اختى الكريمه وزادك هدا وايمانا وانار طريقك بنور رضاه وسائر اخواتنا المسلمات يارب اجمعين
      الله يعزك ويكرمك ويبارك فيك اخي ويثبتنا ويثبتك وينور دربك وحياتك وقبرك
      ويشرح صدرك بالايمان
      جزاك الله الف خير على هذه الدعوات
      اسعدني جدا مرورك

ميعرفهاش غير اللي داق طعم الستر
        الله يثبتك على الصراط المستقيم ويهدي شباب أمه محمد صلى الله عليه وسلم كلامك جدا حلوووو وصحيح وأنا أأيدك في كل كلمه قلتيها صار الحين في كل البلدان المسلمه النساء يكشفوو وجوههم وكمان صارو يبينو شعرهم
        الله يستر علينا وعلى أمه محمد
        شكرا لكي اختي على الموضوع يعطيكي العافيه
        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة عالـ سماهاـي مشاهدة المشاركة
          ميعرفهاش غير اللي داق طعم الستر
          الله يثبتك على الصراط المستقيم ويهدي شباب أمه محمد صلى الله عليه وسلم كلامك جدا حلوووو وصحيح وأنا أأيدك في كل كلمه قلتيها صار الحين في كل البلدان المسلمه النساء يكشفوو وجوههم وكمان صارو يبينو شعرهم
          الله يستر علينا وعلى أمه محمد
          شكرا لكي اختي على الموضوع يعطيكي العافيه
          بارك الله فيكي اختي وجوزيتي خيرا
          والله يثبتنا ويثبتك ويسترنا واياكي فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليه
          سعدت جدا بمرورك الطيب

كملك الله بدينك وبعقلك

المشاركة الأصلية بواسطة بوم مشاهدة المشاركة
              كملك الله بدينك وبعقلك

بارك الله فيك اخي الفاضل
              وجزاك الله خيرا على مرورك
              ودائما اللهم يا مقلب القلوب والابصار ثبت قلوبنا على دينك

يعمل...
              X