إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طريقه تحليل جرثومه المعده ؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• طريقه تحليل جرثومه المعده ؟؟

يا جماعه انا هيجيلى كمان يومين فى المعمل بتاعى واحد علشان يحلل جرثومه المعده ( H. pylori ) فى الدم وكمان فى البراز .. بس انا ماعملتش التحليل ده قبل كده .. انا لسه فاتح من شهرين بس .. ماشى
    انا دلوقت عندى شويه أسئله ..
    1 _ التحليل ده لازم يتعمل اليزا ولا ممكن بكروت رابيد ؟؟ طيب اذا عملته بكروت رابيد اطلع التيتر ازاى ؟؟
    2_ ايه هى الطريقه مع الدم والطريقه مع البراز اذا عملتهم بالكروت ؟
    3_ فى اى احتياطات قبل اخد العينه ؟؟ يعنى يكون صايم ولا مش هتفرق ؟؟ اول عينه براز ولا مش هتفرق ؟؟
    4_ سعر التحليل كام وسكر الكروت كام وايه انواعها ؟؟

ياريت الكل يساعدنى .... وشكرا ليكم مقدما ........

ياريت يا جماعه نتفاعل مع بعض اكتر من كده .. وياريت اللى عنده معلومه مايبخلش علينا بيها ...

المشاركة الأصلية بواسطة new_doc111 مشاهدة المشاركة
      يا جماعه انا هيجيلى كمان يومين فى المعمل بتاعى واحد علشان يحلل جرثومه المعده ( H. pylori ) فى الدم وكمان فى البراز .. بس انا ماعملتش التحليل ده قبل كده .. انا لسه فاتح من شهرين بس .. ماشى
      انا دلوقت عندى شويه أسئله ..
      1 _ التحليل ده لازم يتعمل اليزا ولا ممكن بكروت رابيد ؟؟ طيب اذا عملته بكروت رابيد اطلع التيتر ازاى ؟؟
      2_ ايه هى الطريقه مع الدم والطريقه مع البراز اذا عملتهم بالكروت ؟
      3_ فى اى احتياطات قبل اخد العينه ؟؟ يعنى يكون صايم ولا مش هتفرق ؟؟ اول عينه براز ولا مش هتفرق ؟؟
      4_ سعر التحليل كام وسكر الكروت كام وايه انواعها ؟؟

ياريت الكل يساعدنى .... وشكرا ليكم مقدما ........
      اختي التحليل ممكن اليزا وممكن كرت حسب مايطاب منك الدكتور
      لكن اللي في الكرت يطلع يابوزتف او نجتف من غير تايتر
      وعادة عندنا هنا في السعودية ب 60 ريال وينصح فية لو راح تعملي الفحص لاول مره
      اما الكمي اللي يحدد التايتر يناسب متابعة العلاج هل تنزل النسبة او تجاس زي ماهيه وهو عادة ب 150 ريال
      ويتم الكشف في الحالتين علي الاجسام المضادة
      اما الكشف عن الجرثومة في البراز يتم عن طريق الكشف عن الانتيجين وعادة يطلب لتاكد من التخلص من الجرثومة والعلاج منها نهائيا لان الاجسام المضاده تضل فتره طويله في الجسم ويتم الكشف عنها عن طريق الكروت (الكرماتوجراف)
      ولا يشترط ان يكون الشخص صائم او اول عينه وعادة يكون السعر له 200ريال
      هذا اللي اعرفه من معلوماتي المتواضعة
      اتمني اكون افدت

شكرا ليكى أخت hayat 2010 ولي الشرف انى اول حد يرد عليا كان من السعوديه .. ومنتظر المزيد من المعلومات من باقى الاعضاء ...

مشكورين على هذه المعلومات الجيدة

وكمان في فحص جديد حاليا عن طريق التنفس
            يسمى breath test for H.pylori
            ويعطي نتيجه كميه quanatative عكس rapid test
            إذا أردت أن تعيش سعيداً .. إنزع الحقد من قلبك

بالنسبة للتحليل الجديد breath test for H.pylori بيتعمل عندنا في السعودية بالطريقة دي:

لازم يكون المرض صايم 6 ساعات وبعدين ياخد حبة عشان تزيد من نشاط الجرثومة
              ياخد الحبة مع كمية قليلة من الماء وبعد ربع ساعة يجي عشان ينفخ في بالون خاص بالتحليل(بشرط في خلال الربع ساعة دي ما ياكل ولا يشرب أي حاجة) وبعدين تدخل البالونة في الجهاز الخاص بالتحليل
              فإذا طلع بوزتيف معناه في جرثومة وإذا طلع نيقنيف معناه مافي جرثومة
              حسب معلوماتي البسيطة إن شاء الله أكون أفدتك

بالنسبة لتحليل الH pylori يتم عن طريق الاليزا او عبر chromatography سوا كان انتي بودي من السيرم او البلازما او الدم الكامل او انتي جين من البراز او الطريقة الاخرا عبر اليوريز urease - فيفضل انة يبدا بالكاست كونة مناسب السعر ثم اذا طلع بوزتف يتم التاكد عبر الاليزا

المشاركة الأصلية بواسطة الملاذ الآمن مشاهدة المشاركة
                  بالنسبة للتحليل الجديد breath test for H.pylori بيتعمل عندنا في السعودية بالطريقة دي:

لازم يكون المرض صايم 6 ساعات وبعدين ياخد حبة عشان تزيد من نشاط الجرثومة
                  ياخد الحبة مع كمية قليلة من الماء وبعد ربع ساعة يجي عشان ينفخ في بالون خاص بالتحليل(بشرط في خلال الربع ساعة دي ما ياكل ولا يشرب أي حاجة) وبعدين تدخل البالونة في الجهاز الخاص بالتحليل
                  فإذا طلع بوزتيف معناه في جرثومة وإذا طلع نيقنيف معناه مافي جرثومة
                  حسب معلوماتي البسيطة إن شاء الله أكون أفدتك

بالضبط هذا ماحدث لي

يعمل...
                  X