إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

للي يعرفون للمختبرات ...... هل تجرون هذا الفحص ؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

not all types of infection can cause high WBCs , mainly in bactreamic infection

ممكن تعطوني قائمة بأسماء الفطريات والفيروسات والباكتيريا

اللي تسبب التهاب في البول ؟؟

اقصد الانواع النادرة اللي مش كثير معروفة نفس الاي كولاي والستاف وغيرهم من المعروفات

ابي اسماء لكل الانواع الاخرى

انا الحين عرفت كذا نوع ماكان يخطر على البال

وهو باكتيريا الدرن + ميكوبلازما + يوروبلازما

ابي تعطوني بعد اسماء

هااااي تعبانه
        انا زعلانه علشانك خالص ربنا يشفيك يارب ويطمن قلبك
        بصي دي امثله للبكتيريا اللي بتسبب التهابات للمثانه والمسالك البوليه عموما
        Proteus , Klebsiella and Pseudomonas
        كمان حاجه بليييييز اعملي تحليل CBC مهم اوي اوي علشان تشخيص the infection
        مش تعملي بس the total count of W.R.Bs
        لان العد الكلي عام بمعني انه مش بيدينا احتملات او اسباب الانفيكشن زي عد الانواع . لان كل نوع من الخلايا عده بيدل ع امراض معينه سواء نفي او اثبات اه بيتبص للتوتال بس لازم معاه بنشوف عد الخلايا لانه فيتال اوي بالنسبه لتشخيص الانفيكشن وابقي قوليلنا ايه طلع معاكي:more40:
        dr.yara.

حلك بسيط جدا اسم المختبر الفا سكان بمصر دة عملى نفس التحليل

المشاركة الأصلية بواسطة Yaraaa مشاهدة المشاركة
          hiii every one 1st of all mycoplasma not bacteria or virus
          and the traditional identification methods, are direct culture (for cultivable species), indirect culture (DNA fluorochrome staining — for noncultivable species), DNA probe, PCR, enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA), autoradiography, and immunofluorescence.

سوري دي اسماء تيستات مالهاش ترجمه وانا مستغربه اوي ان المعمل اللي رحتيله مش بيعمل التيستات دي
          بصى عندك معمل الفا سكان بمصر انا عملت التحليل هناك وعموما انا هقولك اسماء الأنتى بيوتك اللى بتشتغل مع الميكروب دة وامتحاوليش تاخدى أى أنواع تانية لأنها مش بتشتغل عليه خالص أسماء النتى بيوتك هيه :
          كلاريثرومايثين ، إيريثرومايثين ، تتراسيكلين

وماتخديش أى نوع حتى ولو أقوى لأنه مش هيقضى على الميكروب تاخدى بس أى نوع من الأنواع ديه وخصوصا أول واحد ودة طبعا فى حالة لو مش عارفة تعملى التحليل وعموما جميع أنواع الميكروبات اللى فى المنطقة ديه أعراضها واحدة ، ولازم توقفى العلاقة الجنسية بتاتا لأن أى شخص تم التصال الجنسى بيه بقى عندة نفس المرض فلازم يتعالج كمان

ماهذا التخبط فى الردود حرام عليكم من لم يكن عنده العلم الموثوق فيه فليلتزم الصمت ايه الكلام الفارغ ده اخونا اللى دخل المسكينه فى جميع امراض الدنيا وعاملها كأنها فار تجارب ياعم الحاج الله يهديك اتكلم كلام معقول
              واقول للمريضه موضوعك سهل ان شاء الله -لاتسألى الا طبيب مسالك بوليه شاطر ولا تتعاملى الا مع معمل ثقه

هذا التحليل موجود بمصر و هناك اقسام فى عدة معاهد بحثية و كليات للميكوبلازما ولعزل الميكوبلازما نحتاج لميديا تحتوى على كلسترول و خميرة طازجة ( Fresh yeast Extract & Horse Serum )

يعمل...
                X