إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكـــله عويصــه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكـــله عويصــه

السلام عليكم والرحمه

كييفكم ...!! ان شالله تكونو تمام

انا عضوه جديده وبصراحه مررره رائـــــع المنتدى
    يعني أخذت كم لفه ومرره استفدت .. وان شالله أنا افيدكم كمان :sm171:

انا لسى طالبه بس عندي مشكله عويصه جدا جدا :sm204: الزهايمر

يعني مرره انسى .. ما اعرف هوى يمكن من طريقه مذاكرتي .. ولا علشان مافي conversation بالاشياء إلي اخدها :sm184:

أبغا كل واحد يقولي كيف طريقتو في المذاكر .. او إذا عندو طرق لتثبت المعلومات ..

ومررره شكرا :rose:

هاااي ازيك؟؟ عامله ايه؟؟
    بصي ماتقنعيش نفسك بموضوع النسيان لانك بتكرار ده عقلك الباطن هيسجلها عنده وبعد فتره حتي لو بقيتي كويسه هتلاقيه بيكرر عليكي لو حده انك بتنسي
    اما عن المزاكره انا عن نفسي كنت دايما بزاكر بالورقه والقلم دايما كل حاجه ودي كانت بتخليني حتي فكره شكل الكلام ايه لوناسيه الموضوع نفسوه
    غير كده صفي زهنك وماتزكريش غصب عنك لانك مش هتفتكري حاجه وبتعتبريها كانت مزاكره وترجعي تقولي انا بنسي
    موش عارفه وصلتك الفكره ولالاءه بس سوري اعزريني مابعرفش اشرح اد كده ههههه
    :more8:
    dr.yara.

المشاركة الأصلية بواسطة Yaraaa مشاهدة المشاركة
      هاااي ازيك؟؟ عامله ايه؟؟
      بصي ماتقنعيش نفسك بموضوع النسيان لانك بتكرار ده عقلك الباطن هيسجلها عنده وبعد فتره حتي لو بقيتي كويسه هتلاقيه بيكرر عليكي لو حده انك بتنسي
      اما عن المزاكره انا عن نفسي كنت دايما بزاكر بالورقه والقلم دايما كل حاجه ودي كانت بتخليني حتي فكره شكل الكلام ايه لوناسيه الموضوع نفسوه
      غير كده صفي زهنك وماتزكريش غصب عنك لانك مش هتفتكري حاجه وبتعتبريها كانت مزاكره وترجعي تقولي انا بنسي
      موش عارفه وصلتك الفكره ولالاءه بس سوري اعزريني مابعرفش اشرح اد كده ههههه
      :more8:

بس عارفه انا كنت بذاكر بالكتابه وكنت اروح الاختبار ولمن انسى كلمه من السطر اروح في المشمش لول
      بس بصراحه مافادتني كثير .. وبالعكس كثير قالولي لازم تغيري طريقتك ..

لول لاا عااتي شرحك 100 /10000 jok

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يا أخت قبل ان تبدي المذاكرة عليك بقراءة آيه الكرسي والمعوذات وتصلين على النبي صلى الله عليه وسلم وتدعي ربك ان ييسر عليك ويسهل لك الحفظ وان لا تنسيه وان شاء الله ربي ييسر عليك ويسهل للك.

الشي الثاني اختيار وقت المذاكره المناسب فاحسن وقت يكون للمذاكرة هو بعد صلاة الفجر يكون عقل الانسان متفتح ولم يكدرة شي بعد..

واتمنى لك من الله التوفيق والنجاح...

توكلي على الله
          وذاكري بطريقة العصف الذهني إذا تعرفيها
          وبالتوفيق

يعطيك العافيه ابو عمار ..
            والتوفيق للجميع ان شالله ..

المشاركة الأصلية بواسطة mr.moon مشاهدة المشاركة
            توكلي على الله
            وذاكري بطريقة العصف الذهني إذا تعرفيها
            وبالتوفيق

عملت عليها سرش .. يسلمووو :sm188:

اختي عليكي بالتسميه اولا وان تجلسي مكان هاديء واكثري من اكل الفاكهه لان اعتقد السبب في ان الدم لا يوصل الى الدماغ بشكل كامل وهذا يؤدي الى النسيان فيجب عليكي ان تفهمي الجزئيه المراد حفظها ثم شرحها بنفسك ليتم تخزينها بشكل متكرر بالدماغ وثم عندما تأتي للامتحان فالمعلومات التيخزنت بشكل شرح سيتم ترجمتها الى الحفظ ثم الى التذكر
              وموفق اختي والله ينور دربك
              RIP

المشاركة الأصلية بواسطة كنت ميتا مشاهدة المشاركة
                اختي عليكي بالتسميه اولا وان تجلسي مكان هاديء واكثري من اكل الفاكهه لان اعتقد السبب في ان الدم لا يوصل الى الدماغ بشكل كامل وهذا يؤدي الى النسيان فيجب عليكي ان تفهمي الجزئيه المراد حفظها ثم شرحها بنفسك ليتم تخزينها بشكل متكرر بالدماغ وثم عندما تأتي للامتحان فالمعلومات التيخزنت بشكل شرح سيتم ترجمتها الى الحفظ ثم الى التذكر
                وموفق اختي والله ينور دربك
                ايوا انا بديت اشرحها لنفسي وكأني اشرحها لشخص .. يعطيك العافيه:sm182:

ايوه صحيح بس بشرط لا تشرحيها بصوت عالي او منخفضه بل اجعلي كلامك مع نفسك لكي تكون نسبه التركيز عاليه و محفزه للتذكر
                  تقبل تحياتي والله يفتح عليكي
                  RIP

يعمل...
                  X