إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال عن العمل بالميكرو بيبت

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة tealab مشاهدة المشاركة
    اضافة الى ذكره الاخوة يرجى ان يكون وضع الميكرو عاموديا على الانبوب وان نتأكد من وضع التيبس داخل الميكرو بشكل جيد وان نمزج الانبوب الذي بداخله محلول العمل وفوقه مباشرة المصل و ليس على جدران الانبوب .
    يسمح بنسبة 8 -10 % في قراءة تحليل السكر لعينة واحدة مرتين متتاليتين لانه من شبه المستحيل ان تكون الارقام متطابقة وهذا ما يسمى "" التكرارية و الدقة و الحساسية "".
    ممكن أعرف يعني ايه :الوظيفة: تشخيص مخبري
    انا بضيف عادي بس هيه تفرق اني اخلي الميكروبيبيت عمودي او مايل مع مستوى الانبوبة لما أجي اسحب او اضيف؟
    8-10% ::: يعني لو السكر طلعوا واحد 100 وأنا طلعتوا 110 او 90 دا يبقى عادي؟؟؟ وهل دا في السكر بس ولا في تحاليل تانية ؟
    والف شكر على المعلومات القيمة

الثقه...انت في كل مره تمارس التحليل وانت بزهنك انك سوف تخطا..كن واثق من نفسك واتبع الخطوات جيدا وكنت انت مقياس نفسك ومراجع نفسك واعمل التحليل اكتر من مره يعني تحليل مزدوج لللعينه ومع الوقت تلقائي ستجد نفسك اصبحت اكثر صوابا.......................وفقك الله

المشاركة الأصلية بواسطة dr0web مشاهدة المشاركة
        انا بضيف عادي بس هيه تفرق اني اخلي الميكروبيبيت عمودي او مايل مع مستوى الانبوبة لما أجي اسحب او اضيف؟
        8-10% ::: يعني لو السكر طلعوا واحد 100 وأنا طلعتوا 110 او 90 دا يبقى عادي؟؟؟ وهل دا في السكر بس ولا في تحاليل تانية ؟
        اخي الكريم نحن نتعامل من كميات صغيرة جداً ,لذلك الوضع العامودي في السحب و التفريغ يضمن التعامل مع كامل العينة الصغيرة .
        انا ذكرت انه اضافة لما ذكره الاعضاء ثم تابعت كلامي....
        بماان القيم الطبيعية للسكر في الدم عادة بين 60 15 ملغ في مل فيعتبر رينج كبير لذلك يمكن التسامح بين 8-10%.
        كما ذكرت هناك ما يسمى التكرارية والدقة والحساسية.
        ارجع سيدي الكريم الى البروشور الخاص بالكالبريتر الذي تجريه مخابر التحاليل الطبية اثناء عملها وستلحظ صحة ماقلته .!
        أثمن مشاركتك الغالية.

المشاركة الأصلية بواسطة dr0web مشاهدة المشاركة
          القيم الطبيعية للسكر :60 - 115 وهذايتبع الشركات.
          تشخيص مخبري تعادل عندكم اختصاص في التحاليل الطبية

لنقل أن الخطاء تقريبا منك بنسبة 99% لكن يظل هناك 1% إحتمال بأن الخطاء من اللي بيدربك بمعنى أنه ما دمت بتحاول أخذ العينة بدقة شديدة يمكن إنه على عكسك بيأخذ عينة أقل او أكثر من المطلوب :sm169: وكل شئ ممكن و مافي في حدا كامل

المشاركة الأصلية بواسطة ممنوع مشاهدة المشاركة
              لنقل أن الخطاء تقريبا منك بنسبة 99% لكن يظل هناك 1% إحتمال بأن الخطاء من اللي بيدربك بمعنى أنه ما دمت بتحاول أخذ العينة بدقة شديدة يمكن إنه على عكسك بيأخذ عينة أقل او أكثر من المطلوب :sm169: وكل شئ ممكن و مافي في حدا كامل
              كل شئ جائز , لكن اللي بيدربني متدرب في معامل الجيش +انه في المجال من 18 سنة :sm177:

في هذه الحاله مع التعامل مع القطن بيكون نقصت الكميه من امام التبس
                ثانيا شوف الحد بتاع الماصه مايكون تضغط اكتر او اقل من الحد المعروف
                ثالثا اعمل كوالتي كنترول انت وزميلك للعينه

المشاركة الأصلية بواسطة farabi2007 مشاهدة المشاركة
                  في هذه الحاله مع التعامل مع القطن بيكون نقصت الكميه من امام التبس
                  ثانيا شوف الحد بتاع الماصه مايكون تضغط اكتر او اقل من الحد المعروف
                  ثالثا اعمل كوالتي كنترول انت وزميلك للعينه
                  1-كيف اعمل كوالتي كنترول ؟
                  2-أنا بضغط على أول ضغطة للميكروبيبت لسحب الكمية المظبوطة عليها لكن نفس الضغطة دي بتطلعلي نتايج مختلفة زي ماعملت من يومين
                  عملت 5 انابيب لنفس العينة وعملتلهم تحليل سكر
                  طلعت النتائج كالتالي :
                  213
                  260
                  215
                  207
                  228

ودا شئ بالنسبالي أغرب من الخيال ومش لاقيلوا حل لاني كدا لم أعد قادر على تحديد العيب من الضغط الزائد فاخد كمية اكتر تطلع نتيجة عالية او الضغط بالراحة لدرجة اني اخد كمية اقل
                  الدكتور اللي بيدربني بيقوللي ممكن تكون مشكلة في أعصابي
                  شكلي هاسيب مجال التحاليل كلوا بسبب الحاجة الغريبة دي

ولاحول ولا قوة الا بالله

هاااااااااااااااااي اول شي اضبط جهاز السحب ع 10 ميكرون وسحب بشويش بيطلعلك كويس انا كنت زيك بس لما ركزت ع طول عرفت اشتغل روق اول شي وبعدين اشتغل اوكي:sm182:

قصدي لمن تشتغل الستاندرالقراية بتجيك كم وهوتركيزة الصحيح كم

حسب الي بتساويه Stander10 ميكرون
                        :sm199::sm199::sm199: هذا الي بعرفو الله يوفقك

حاول ان تضغط على البيبيت قبل ماتدخله في الانبوب لسحب السيروم وايضا تأكد من ان التيبس داخل بشكل جيد داخل البيبيت ومسح التيبس بسرعة مهم وبعدهاانزل السيروم في المحلول بالضغط على البيبيت مرتين مع السحب من المحلول في المرة الثانيةوانشاء الله تضبط نتائجك
                          الحمد لله

كل الناس قالت حلول كتير وكلها مظبوطة

لكن ليه مش تستخدمى تبسات مدرجة وقتها ايدك هتظبط لحد ما تتعلمى كويس

وبعد كده تعرفى من غيرها تشتغلى

بالتوفيق

وبسحب بالراحة جدا

ممكن تكون المشكله هنا

كمية 10 ميكرون صغيرة جدا واى حركة بسيطه في البيبت ممكن ان تزيد او تنقص من كمية السيرم المسحوب

مع عدم الثقة بالنفس تهتز الايد وتجد نفسك تنظر الى الببت وهي تسحب السيرم .. فيطول وقت السحب وتطول معها كمية السيرم المسحوب لان السيرم يرتفع بنسبة صغيره في البيبت اذا ادخلتها في المحلول او السيرم حتى بدون سحب .. فيحدث خطأ بالزياده ..

ومن الممكن ايضا اهتزاز اليد مع كل حركه سواء كنت تسحب السيرم او كنت تضعه على ال reagent وبالتالى يحدث خطأ في كل مره

وبحط التيبس بعيد عن المحلول لما باجي اضيف اللي في التيبس

كيف تضع ما في التيبس وهي بعيده عن المحلول ؟؟؟؟

10ميكرون كما ذكرنا صغيره جدا واذا لم تمرر ما في التيبس في المحلول فسوف تنقص من نسبة السيروم .. يعنى ممكن تدخل فقط 9 او 8 ميكرون .. ( والباقي موجود على جدار التيبس من الداخل ) .. وبالتالى يحدث خطأ بالنقصان .. يعنى يجب ان تعمل ميكس لما في التيبس مع المحلول عده مرات حتى تضمن ان كل ما في التيبس نزل في ال reagent .. وذلك طبعا بعد مسح الزائد من السيروم من الخارج بمنديل او قطنه .. مع الحرض الجيد ان لا تأتى على فوهة التيبس ..

الموضوع محتاج تدريب وثقة بالنفس اكثر

وفقك الله ..

حلو لما يكون الانسان بيتعامل بمسؤوليه تجاه عمله وبيعمل محاولات كثيره علشان يصل الى الدقه والتكامل في العمل واعتقد ان هذه المشكله كثير منا عانا منها انا مثلا عانيت منها كثير ومثل ما بتقول كانت كل مره تطلع لي قراءه مختلفه لكن مع الايام والخبره عرفت ان بعض البايبت بتكون خربانه خربانه يمكن تحتاج لضبط من الداخل واحسن حاجه انك تشتغل مع شخص له خبره علشان تستفيد وتسحب بالبايبت قدامه مره ومرتين لحد ما تظبط عمليه السحب ربنا يوفقك....
                                ولكم خالص تحياتي

يعمل...
                                X