إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال عن العمل بالميكرو بيبت

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال عن العمل بالميكرو بيبت

السلام عليكم
    أنا بدأت التدريب من حوالى 45 يوم على التحاليل الطبية
    لكن حتى الان كل ماأعمل تحيليل كيمياء وخصوصا السكر تطلع النتيجة (+20و-20و+10و-12....الخ)من النتيجة اللي بيطلعها اللي بيدربني في المعمل
    نفسي اعرف ايه السبب
    وايه المشكلة في طريقة سحبي بالماصة الميكرون
    • أنا أتاكدت ان مافيش هواء في التيبس
    • وبسحب بالراحة جدا
    • وبحط التيبس بعيد عن المحلول لما باجي اضيف اللي في التيبس
    • وبمسح التيبس بقطنة بعد ماأطلعوا من أنبوبة السيروم وقبل ما ادخلوا في المحلول

الطريقة :
    1 مل ريجينت + 10 ميكرون سيروم ثم ادخال قراءة على الجهاز microlab
    يعني مانوال لحد ماأدخل محتويات الانبوبة على ممص الجهاز وهو بيطلع النتيجة النهائية علاطول
    أنا عارف ان دا سؤال ممكن كتير يسوفوا تافه لكن عامللي مشكلة كبيرة جدا جدا
    أرجو الموافقة على طلبي في السؤال وأرجو من الاخوة الاعضاء التعاون معي في مساعدتي في مشكلتي
    مع خالص تمنياتي
    أخوكم يونس
    35
    هل واجهتك هذه المشكلة عند بداية تدريبك؟
    62.86%
    22
    هل صادفت مشكلة مثل مشكلتي في تدريبك؟
    22.86%
    8
    هل هي حالة شاذة ؟
    2.86%
    1
    هل أنا أبالغ في حساسيتي بلاميكرو بيبيت ؟
    11.43%
    4
    التعديل الأخير تم بواسطة dr0web; الساعة 13-05-2010, 05:50 PM. سبب آخر: زيادة تفاصيل

و عليكم السلام/

طيب أي طريقة تستخدم لقياس السكر ؟؟
    المانيوال والا الماشين؟؟

أنا استاذن الحين ان شاء الله ارد في وقت لاااحق والأخوة ما يقصرون

الطريقة :
      1 مل ريجينت + 10 ميكرون سيروم ثم ادخال قراءة على الجهاز microlab
      يعني مانوال لحد ماأدخل محتويات الانبوبة على ممص الجهاز وهو بيطلع النتيجة النهائية علاطول

في بعض الاحيان مسح التبس بالقطن يسبب خطا جرب الشاش

السلا عليكم
          شكرا ياباشا ambitious553
          وأنا منتظر ردك

شكرا اخت فدوا على ردك بس انا جربت المسح بالقطنة او منديل ورق لكن المشكلة باين في اني بسحب اكتر او اقل حتى انا بت تيبس مدرج علاشان اظبط ايدي عليه وبرضو افيش فايدة

مش عارف مادش راضي يرد عليا ليه ,أنا عارف انوا اكيد حاجة تافهة بس مشكلة بالنسبالي
          شكرا

اخي يونس في ضغططين للبايبيت الضغطه الاولى تسحب الكميه المحدده الي انته زابط المايكرو بايبت عليها اما الضغطه التانيه بتسحب ضعف الكميه , ويمكن مسحك للتبس بيكون خاطئ يعني بتمسح بزياده فبتنقص الكميه .
            لازم تلجأ لاخصائي تحاليل يشوفك وانته بتسحب بالمايكرو بايبت وانته بتتعامل مع العينه ..
            وربنا يوفقك .
            د/غيداء

stanadar بيقرا ليك كم

المشاركة الأصلية بواسطة غيداء مشاهدة المشاركة
                اخي يونس في ضغططين للبايبيت الضغطه الاولى تسحب الكميه المحدده الي انته زابط المايكرو بايبت عليها اما الضغطه التانيه بتسحب ضعف الكميه , ويمكن مسحك للتبس بيكون خاطئ يعني بتمسح بزياده فبتنقص الكميه .
                لازم تلجأ لاخصائي تحاليل يشوفك وانته بتسحب بالمايكرو بايبت وانته بتتعامل مع العينه ..
                وربنا يوفقك .
                شكرا أختى العزيزة :أانا فعلا بضغط مرة واحدة علاشان أسحب الكمية المحددة لكن برضو النتيجة بتطلع اكبر من الازم يعني مثلا اللي بيدربي يطلعها في السكر مثلا 125 أنا أطلعا 142 وهكذا وساعات أقل

المشاركة الأصلية بواسطة FADWA مشاهدة المشاركة
                  stanadar بيقرا ليك كم
                  أنا المسكلة ان النتيجة النهائية في اي شغل كيمياء بتبقى عالية او قليلة بشكل كبير +20 +12 +15 -22 -15 وهكذا
                  ودا معناه اني اكيد باخد كمية خطأ سواءا في الستاندرد او التيست
                  ولا انتي تقصدي ايه ...
                  شكرا لردك

أولا أعتذر لتأخري ف الرد..

ثانيا/لما تاخذ البيبت المفروض انك تضغط ضغطة وحدة مثل ما ذكرو الإخوان وتكون خارج العينة أو المحلول..

يعني إذا كنت تريد تسحب مثلا 25 مايكر
                    1- تضبط الرقم على الميكرو بيبت.
                    2-تحط التيب وتضغط قبل ما تدخل العينة.
                    3-تدخل للعينة وانت ما زلت ضاغط على البيبت وأول ما يدخل البيبت للعينة فك الضغط اللي عى البيبت راح تنسحب لك العينة مضبووووووووووط.بإذن الله.

أنا أول ما اشتغلت على البيبت أيام الدراسة كانت مشكلتي اني ادخل العينة بعدين اضغط البيبت وكان يعطيني نتايج خطأ طبعا:sm180:.

أتمنى ان مشكلتك تكون نفس المشكلة اللي صارت معي عشان تستفيد من الحل..

بالتوفيق .

لما تمسح التبس حاول تمسح بحذر عشان ماتسحب كميه من السيرم وتطلع النتائج غلط وخلي عندك ثقه في نفسك انك بتقدر تضبطها كويس وان شاء الله موفق

اضافة الى ذكره الاخوة يرجى ان يكون وضع الميكرو عاموديا على الانبوب وان نتأكد من وضع التيبس داخل الميكرو بشكل جيد وان نمزج الانبوب الذي بداخله محلول العمل وفوقه مباشرة المصل و ليس على جدران الانبوب .
                        يسمح بنسبة 8 -10 % في قراءة تحليل السكر لعينة واحدة مرتين متتاليتين لانه من شبه المستحيل ان تكون الارقام متطابقة وهذا ما يسمى "" التكرارية و الدقة و الحساسية "".

تقريبا اخي انا عندي نفس المشكله بس احيانا تضبط معي واحيانا لا يسلموووو على الردود الجميله وعلى طرح هاذ الموضوع

المشاركة الأصلية بواسطة ambitious553 مشاهدة المشاركة
                            أولا أعتذر لتأخري ف الرد..

ثانيا/لما تاخذ البيبت المفروض انك تضغط ضغطة وحدة مثل ما ذكرو الإخوان وتكون خارج العينة أو المحلول..

يعني إذا كنت تريد تسحب مثلا 25 مايكر
                            1- تضبط الرقم على الميكرو بيبت.
                            2-تحط التيب وتضغط قبل ما تدخل العينة.
                            3-تدخل للعينة وانت ما زلت ضاغط على البيبت وأول ما يدخل البيبت للعينة فك الضغط اللي عى البيبت راح تنسحب لك العينة مضبووووووووووط.بإذن الله.

أنا أول ما اشتغلت على البيبت أيام الدراسة كانت مشكلتي اني ادخل العينة بعدين اضغط البيبت وكان يعطيني نتايج خطأ طبعا:sm180:.

أتمنى ان مشكلتك تكون نفس المشكلة اللي صارت معي عشان تستفيد من الحل..

بالتوفيق .
                            لا ولايهمك : بارك الله فيكي
                            هي المشكلة بتاعتي دي بدأت تتحسن شوية بقت +6 +5 -5 -7 بدل 20 و 30 اللي كانت وان كانت بترجع تاني
                            بس بيتهيقلي المشكلة اني كنت بدوس وكل حاة ضغطة واحدة بس بضغط ازيد من الازم او ادوس اقل من الازم نتيجة الخوف من البيبت والفشل وكدا ... فاهميني طبعا :]

الف شكر ليكي ولكل من ساهم في مساعدتي

المشاركة الأصلية بواسطة بسمة أمل مشاهدة المشاركة
                              لما تمسح التبس حاول تمسح بحذر عشان ماتسحب كميه من السيرم وتطلع النتائج غلط وخلي عندك ثقه في نفسك انك بتقدر تضبطها كويس وان شاء الله موفق
                              اه طبعا انا مرة مسحت بمنديل ورق ونسيت نفسي ثانيتين لاحظت ان الفتحة اول التيبس ناقص منها محلول :sm188:
                              وفعلا عامل كبير من الموضوع الخوف من الفشل ..ربنا يقوينا ومشكورة على مساعدتك

يعمل...
                              X