إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تصنيف اخصائى و نجاح فى امتحان الاخصائى وظهور الكارنيه فنى ؟؟؟؟؟؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

ايوا ماكان عندي خبرة والان لدي خبرة سنة وست اشهر هل لديك علم انه يمكن تعديلي الى اخصائي او لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اممممم حسب معوماتي

الشهادات لو كانت من جامعة معترف بها لكن غير سعودية وغير معتمدة في الهيئة يصنف صاحبها بدرجة أقل

يعني كل الغير سعودين اللي قابلتهم ومعاهم بكالوريوس مختبرات طبية مصنفين على إنهم فنيين

بس أنا أنصحك إنك تسألي في المركز الرئيسي في الرياض لأن ردهم اللي كتبتيه غير مقنع أبدا بصراحة

لأن دبلوم الدراسات العليا (الدبلوم الذي يتطلب درجة البكالوريوس) درجته أعلى من البكالوريوس فحتى لو لغو البكالوريوس المفروض يكون تصنيفك حسب الدرجة الأعلى

لكن لو كان قصدك دبلوم عادي ممكن أي واحد يدرسه بعد الثانوية فهذا معناه إنه درجة البكالوريوس تبعك غير معترف فيها أصلا عشان كدا أتلغت

لازم تفهمي منهم وماتسكتي لأنه تصنيفك هو اللي يحدد مصيرك وفرصة عملك

موفقه

لالا انا شهادتي من جامعة معترف بيها لكن لما امتحنت لم يكن عندي خبرة كافية والهئية عند الامتحان لاخصائي مختبر تطلب ان يكون المتقدم لديه شهادة بكالوريوس وخبرة سنة في مجال تخصص اذا كان من غير السعوديين ومايمتحن الا عند استفاء الشروط المطلوبه وهناك استثناء لماليد المملكه وحملة الثانوية العامه من السعودية يمتحن ولكن يصنف كفني مختبر لمده عامين

انا خريجه جامعه الاسكندريه كيمياء وميكروبيولوجى والدبلوم بعد البكالوريوس طبعا وكان فى الميكروبيولوجى الهيئه صنفتنى اخصائى ميكروبيولوجى وامتحنت اخصائى ميكروبيولوجى وبعد كده قالولى اعدنا تصنيفك والتخصص بكالوريوس كيمياء ويكرو ده مش بيتصنف عندنا اساسا واعتبارا للدبلوم هنصنفك فنى ده اللى حصل لكن من الاول كان تصنيفى اخصائى وجامعتى طبعا معترف بها هو الاعتراض على الكيمياء الموجوده

انا عندى خبره من مصر ثلاث سنوات ولكن انا الشهاده اللى قدمتهاكانت بسنه واحده لان هى دى اللى قدرت اوثقها باقى الشهادات غير موثقه

على فكره الكلام ده حصل فى الرياض وشكرا لاهتمامك انا هقدم تظلم ادعولى بالتوفيق وارجو منكم لو اى حد قدر يفيدنى ميبخلش بالمساعده

تقريبا ياأختي الكريمه حصل تغيير في قوانين الهيئه مره تانيه كالعاده ... انا معايا البطاقه اخصائي كيمياء حيويه وربنا يستر شكلي كدا هقعد في قلق لغايه ماجددها ونشوف هترسى على ايه !

مرحبا
                  انا اخصايئه مايكروبيولوجي وصحبتي اختربت ورسبت بس لما رسبت لقت تصنيفها انو فنيه بلرغم انو اسالئتها اسئله اخصايئيين
                  ممكن لو سمحتو ابغه اسئله مايكرولوبيوجي فنيه او اخصايئه ضروري
                  الله يجزاكم الخير يارب

ممكن تبعتها على إيميلي أنا كمان ؟
                    tbr86m@hotmail.com

يعمل...
                    X