إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استفسار ياريت أحد يكون عنده خبرة بقوانين الهيئة السعودية للتخصصات الصحية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استفسار ياريت أحد يكون عنده خبرة بقوانين الهيئة السعودية للتخصصات الصحية

أنا معي بكلوريوس علوم في الكيمياء الخاصة 1993م + دبلومة في الكيمياء الحيوية التحليلية 1998 + دبلومة في الميكروبيولوجيا التطبيقة والهندسة البيوتكنولوجية 2002 + ماجستير في الكيمياء الطبية التطبيقة 2010 شهر 8 قبل الماضي
    واجتزت امتحان البرومتريك في الميكروبيولوجي (SCHS microbiology for doctors )في مصر قبل المجيئ للسعودية وذلك لأني لم أجد امتحان برومتريك للبيوكمستري + خبرة 12 سنة في العمل بالتحاليل الطبية بمصر ولدي ترخيص كيميائ من مصر + ترخيص ميكروبيولوجي .
    ولما جيت السعودية وتقدمت بالأوراق دي رفضوا يرخصولي أخصائي مختبر وقال لي الموظف المختص اللي ينفع لك عندنا الآن أن تدخل امتحان فني مختبر كيمياء .

وأنا لا أفهم السبب حتى الآن ولا أجد إجابة مقنعة من أحد فأرجوا من لديه علم يقين في هذا الموضوع يخبرني سريعا جزاكم الله خيراً لأني إذا لم أرخص أخصائي سأضطر للرجوع لمصر وأنا هنا في السعوديو منذ خمس شهور أعمل في مستوصف على أمل أن يخرج الترخيص
    وتقدمت بالتماس لمساعد الأمين العام في الهيئة الصحية في الرياض وأشر على الطلب بعبارة (( حسب النظام )) وما أدري أيش يعني حسب النظام .
    وإلى الآن أنا في حيرة شديدة ولا أعرف كيف أتصرف .

وأريد أن أسأل سؤال آخر : هل هذا الرفض لأني لم أكمل سنتين بعد الماجستير ؟

وإذا كان كذلك فلماذا لم يرخصولي بدبلومة الكيمياء الحيوي مع البكالوريوس أخصائي كيمياء؟
    أو لماذا لم يرخصولي بدبلومة المايكروبيولوجي مع امتحان البرومتريك في الميكروبيولوجي أخصائي ميكروبيولوجي ؟

وهل يفرق إذا كان امتحان البرومتريك في الميكروبيولوجي للأطباء عن غير الأطباء ؟

وهل يوجد امتحان لأخصائي المختبر كيمياء أم لا ؟

برجاء الرد علي سريعا أكرمكم الله

وهل إذا استخرجت ترخيص فني مختبر الآن ممكن بعد كده أرخص أخصائي ولا ما ينفعش ؟

ما شاء الله يا اخي مؤهلاتك جدا رااائعة اعتقد انو هناك خطأ ما ممكن لان اختبرت في مجال غير الماجستير لكن اللي انا متاكد منه جداااااااا ما دمت معك ماستر يصنفوك اخصائي بشرط خبرة سنتين عموما يمكنك الذهاب لمقر الهيئة والاستفسار ولكن هناك سؤال معلش مش حضرتك اختبرت ف مصر وجاي علي عقد اخصائي ولا اية ؟ لو حضرتك متعاقد من مصر اللي انا متاكد انك بتسافر علي اخصائي اول لاني سالت في مكاتب كثيييييييييرة جدا وبيكون الراتب عالي ومن رايي لا تمتحن امتحان الفني لايليق بك ولا بمكانتك حتي تتاكد او تحاول التعاقد من مصر ان كنت غير متعاقد هناك وياريت سؤال اخير معلش هو اية امتحان البرومترك لان الاخوة السعوديين لا يفيدوني دائما وربنا يوفقك

الغى كل الى عملتة فى مصر -

+جهز اوراقك كلها الى تخص الكيمياء فقط
      +شهادة البكالوريوس موثقة
      + شهادة بيان الدراجات بكالوريوس 5 سنوات موثقة
      + شهادة دبلومة الكيمياء موثقة
      + شهادة الماجستير موثقة
      + شهادة الخبرة ودى تعملها ازاى من تاريخ اعتماد شهادة البكالوريوس حتى يوم واحد قبل متوصل السعودية ( معمل خاص كويس بس لويكون مديرة استشارى تخصص كيمياء يبقى ممتاز ) وطبعا موثقة من الشهر العقارى والخارجية والسفارة
      + شهادة الانعاش القلبى الرئوى
      + ترخيصك بمصر اخصائى كيميائى
      + خطاب تعريف من الموسسة الى بتشتغل فيها
      وقدم اوراقك فى منطقة غير الى مقدم فيها او لو عاوز نصيحتى قدم فى الرياض ولما تروح لا تياس ابدا لو حد عاند معاك سيبة وروح لغيرة لحد متوصل لهدفك
      وربنا هيوفقك ان شاء الله
      لو رضيت بفنى مش هتعرف تغير تخصصك تانى الى اخصائى

المشاركة الأصلية بواسطة hany abdo مشاهدة المشاركة
        ما شاء الله يا اخي مؤهلاتك جدا رااائعة اعتقد انو هناك خطأ ما ممكن لان اختبرت في مجال غير الماجستير لكن اللي انا متاكد منه جداااااااا ما دمت معك ماستر يصنفوك اخصائي بشرط خبرة سنتين عموما يمكنك الذهاب لمقر الهيئة والاستفسار ولكن هناك سؤال معلش مش حضرتك اختبرت ف مصر وجاي علي عقد اخصائي ولا اية ؟ لو حضرتك متعاقد من مصر اللي انا متاكد انك بتسافر علي اخصائي اول لاني سالت في مكاتب كثيييييييييرة جدا وبيكون الراتب عالي ومن رايي لا تمتحن امتحان الفني لايليق بك ولا بمكانتك حتي تتاكد او تحاول التعاقد من مصر ان كنت غير متعاقد هناك وياريت سؤال اخير معلش هو اية امتحان البرومترك لان الاخوة السعوديين لا يفيدوني دائما وربنا يوفقك
        جزاك الله خيرا أخ هاني على اهتمامك وردك أولا : امتحان البرومتريك هي شركة امريكية متخصصة في وضع الامتحانت وتقييم المؤهلات سواء طبية في التخصصات المختلفة أو إدارية أو في مجال الجودة أو غيره ، في المجال الطبي فهي متعاقدة مع الهيئة السعودية للتخصصات الطبية المختلفة لإجراء امتحانات التقييم ولازم تنجح في الامتحان وتاخد معاك شهادة بذلك وهي امتحانات صعبة جدا وأصعب من امتحانات الكليات ولازم تكون مذاكر كويس جدا هذا هو الأفضل أما لو سافرت السعو دية بدون امتحان بتقدم أوراقك هناك في الهيئة السعودية للتخصصات الصحية في الفرع القريب من مكان عملك اللي انت رايح عليه وبعدين يحددولك ميعاد للامتحان وبعد ماتنجح يطلعولك الترخيص اللي بتمارس به مهنتك
        والشركة اللي بيمتحنك البرومتريك في مصر اسمها أميديست Amidest وعنوانها 38 ش محي الدين أبو العز في المهندسين وعلى فكرة هتركب المترو خط المهندسين وهتزل في محطة ( البحوث ) تقريبا مش فاكر قوي ياريت تسأل المهم المحطة دي في شارع التحرير قريبة جدا من ناصية ش محي الدين أبو العز وهتمشي في الشارع من الناحية الشمال حوالي 200 م تقريبا هتلاقي الشركة
        بس قبل الامتحان إما تحجز من إحدى شركات السفريات أو تخدل ع موقع الشركة ع النت وتحجز منه إذا كان لك خبرة في ذلك ورسوم الامتحان اللي بتدفعها في الشركة حوالي 700-850 ج على حسب الشركة لأن الشركة بتاخد منك اتعاب واللي بتدفعه فعلا ما يعادل 300 ريال سعودي والزيادة الشركة بتاخده ليها

أما خطوات الحجز عن طريق النت فأنا نقلتهالك من موضوع سابق لأخ فاضل كالتالي :

 اذهب إلى موقع شركة تومسون برومترك على شبكة الأنترنت.www.securereg3.prometric.com
         أذهب إلى For Test Taker وأختر كلمة All من القائمة المنسدلة .
         من قائمة choose test program أختر برنامج Saudi Commission for health specialties ثم أضغط على أيقونة Go .
         اختر " Schedule, Reschdule " من الصفحة الرئيسة.
         من حقل Program name أختر Saudi commission for health specialties للممتحنين داخل المملكة وSaudi commission for health specialties (KSA) للممتحنين من خارج المملكة .
         بعد ذلك تابع خطوات التعليمات .
         للمساعده يمكن أرسال بريد الكتروني للشركة على العنوان التالي SCHSreg@thomson.com
        ---- ملاحظة : يجب الاحتفاظ برقم الحجز بع حجز موعد الامتحان لتقديمه للمشرف على مركز الامتحان في يوم الامتحان لتتمكن من الدخول للامتحان .
         إعادة تحديد أو إلغاء موعد الامتحان داخل السعودية:
         كيفية إعادة تحديد الامتحان:
         إذا كنت ترغب في تغيير وقت وتاريخ الامتحان في الفنرة المسموحة لك يجب أن تفعل ذلك قبل موعدك بثلاثة أيام مستخدما Reschedule/Cancel على موقع Prometric للتسجيل ولايوجد ضريبة لإلغاء الامتحان.
         خطوات لتحديد أو إلغاء موعد امتحان الهيئة السعودية مباشرة:
         اذهب إلى موقع شركة تومسون برومترك على شبكة الأنترنت.www.securereg3.prometric.com
         أذهب إلى For Test Taker وأختر كلمة All من القائمة المنسدلة .
         من قائمة choose test program أختر برنامج Saudi Commission for health specialties ثم أضغط على أيقونة Go .
         اختر " Cancel " من الصفحة الرئيسة.
         من حقل Program name أختر
         Saudi commission for health specialties(KSA)
         للممتحنين داخل المملكة
         Saudi commission for health specialties
         للممتحنين خارج المملكة
         بعد ذلك تابع خطوات التعليمات . وللمساعده يمكن أرسال بريد الكتروني للشركة على العنوان التالي SCHSreg@thomson.com

الف شكر

الف شكر علي الرد واتمني لك التوفيق

المشكله ان البكالوريوس بتاعك كيمياء خاصه و دا مش معترف بيه في الهيئه ... المفروض يكون كيمياء حيويه او ميكروبيولوجي عشان يتصنف اخصائي ... ولو عايز تتأكد ادخل على موقع الهيئه و حمل دليل التصنيف اللي على الموقع ... عشان كدا في الغالب هتتصنف فني مش اخصائي

يعمل...
            X