إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اسأل في امراض الدم

تقليص
هذا موضوع مثبت
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عافاك الله اختى ان شاء الله ما يكون ذلك
    دلوعة هيمو(احبكم في الله)

• ارجو من الكتور عبد الحميد او الاخت طبيبة المختبر الرد على سؤالى حيث اننى للاسف هكذا ساضطر لتاجيل دراستى حتى اذهب للطبيب يوم الثلاثاء القادم
      هذا بجانب قلقى الجم
      ولكم منى جزيل الشكر
      ملحوظة (( منذ ثلاثة اشهر ونا مصابة ببرد لا يفارقنى ))

• اودالتوجه بسؤال للدكتور محمد عبد الحميد:
        ارجو ان يجيبني عليه دكتور ان زوجتي مصابة بنقص في الصفيحات بالدم ارجو منك مساعدتي في علاجها مع اسماء الادوية ان امكن
        ولك كل الشكر مني

• انا فتاه في 21 من العمر و ام لطفل عنده سنه و نصف و منذ ان انجبت طفلي علما بإني انجبته قيصريا و بعدها عملت عمليه الزايده و ظهر لي كيس ماء تحت الجلد و بعدها بخمسه اشهر جاء لي نزيف شديد استمر اربعه اشهر و لكني اعاني من صداع فجاءي و دوخه داءمه و ارهاق من اقل مجهود و لكن اكثر ما يرهقني الصداع فأنا كنت اسكنه ببنادول او بنادول اكسترا و لكن الان لا استطيع ان اسيطر عليه و اشعر بالم مستمر في اسفل رأسي الى منتصف رأسي و يصل الى عيني و يستمر معي بضيق في التنفس و انا البس نظارة بالفعل و كشفت تاني على نظري و زي ما هوه و رحت عملت تحليل صورة دم كامل
          Complete Blood Count

wbc:7.7
          rbc:3.79l
          hgb:10.7l
          hct:35.2l
          plt:231
          mcv:93
          mch:28.2
          mchc:30.4
          - Differential Leucocytic Count:-
          62 % : - Neutrophiles
          32 % : - Lymphocytes
          4 % : - Monocytes
          2 % : - Eosinophiles
          % : - Basophiles0
          معلش دكتور محمد ممكن تساعدني و لو كده اذهب الى اي طبيب علما بأني لم اكن كذلك ابدا بل كنت باتم نشاط و صحه و لكني الان اشعر بدوار مستمر ارجو الافاده و جزاك الله خير .......

• ختي الكريمة صداعك على ما يبدو ليس من الدم
            هل قستي ضغطك؟؟؟؟
            هل راجعتي طبيب باطنة او داخلية؟
            انصحك بالمراجعة وعمل الاشعات اللازمة للراس
            والف الف سلامة عليكي
            من طلب العلا سهر الليالي

• السلام عليكم لاختين مرمر54 والاخت ام مصطفى , بالنسبة لاخت ام مصطفى انا اقترح ان تعملى فحوصات على الجيوب الانفية وايضا تعملى تصوير للراس والله يعافيك ام الاخت MRMR54 بما انك قلت بانك تشكى من البر فاعملى تحاليل الحميات قد تعانى من حمى والف سلامة عليكى

• الاخوه الاعزاء عذرا لانقطاعي كل هذه التره واتمني ان اشارك مره اخري مع الجميع لما هو افضل وشكرا

• هل يمكن اننا نستغني عن اختبار ESR لأنه حسب علمي البسيط مو مخصص لمرض معين او يدل ع شيء معين

وارتفاعه عن المعدل الطبيعي يمكن يكون بأسباب طبيعية

+

هل مرضى السكر محتاجين نسوي لهم ESR ؟ وليش ؟

سؤال عن الـ sickling test سمعت انه في اختبار ثاني غير اضافة المادة اللي تسحب الأكسجين من الخلايا ونقراها تحت المايكروسكوب

ابغى اعرف معلومات اكثر عن هالإختبار

شاكرة لكم

• [QUOTE=silent death;207951]هل يمكن اننا نستغني عن اختبار ESR لأنه حسب علمي البسيط مو مخصص لمرض معين او يدل ع شيء معين

وارتفاعه عن المعدل الطبيعي يمكن يكون بأسباب طبيعية

بصراحة في كتير من الاحيان اعتبره مش ضروري ، وذلك لانه لا يحدد بالزبط في اي مشكلة مرضية ان يكون المريض يعاني منها ..
                    فهو فحص مؤشر لاكثر من مرض ...هذا من وجهة نظري......

• سؤال عن الـ sickling test سمعت انه في اختبار ثاني غير اضافة المادة اللي تسحب الأكسجين من الخلايا ونقراها تحت المايكروسكوب

ابغى اعرف معلومات اكثر عن هالإختبار

بصراحة ليس لدي اي معلومة بخصوص هذا الفحص فيا ريت اللي بعرف يفيدنا .....

• بالنسبه لتحليل ESRفانه وان كان غير خاص بمرض معين الا انه في غايه الاهميه لاستبعاد او الشك في بعض الامراض
                        بداية يجب ان نعرف ماذا يعني تحليل ESRوعن ماذا يعبر ؟؟
                        عندما نضع الد مع مانع التجلط مثل السترات ونضعه في انبوبه قائمه فانه كما نعلم يحث لخلايا الدم الحراء ان تتراص او تلتصق ببعضها مثلا مثل العمله المعدنيه يعني الجنيه المعدني عندما ارتب الجنيهات في طبقات بعضه فوق بعض وهذا ما يسمي بالRoluex وطبعا لما يحصل ده وزنها هيكون اتقل فتغوص للاسفل مع ملاحظه ان الخلايا دي سطحها متشابه الشحنه يعني بيحدث تنافر والمساله دي بتاخد وقت شويه علشان كده النتيجه بتكون بعد ساعه وبعد ساعه بنشوف وصلت لحد فين وبتكون دي هي قراءه النتيجه
                        يبقي اذا اي حاجه هتاثر علي المرحلتين دول سواء بالسلب او بالايجاب هتغير النتيجه يعن ممكن تقل وما يحصلش خالص وتكون النتيجه صفر مث حالات انيميا الخلايا المنجليه لان شكل الخلايا ملخبط ومش هيحصال الRoleux ده
                        او يحصل بسرعه لو فيه حاجه زي وجود الجاما جلوبيولين او الاجسام المضاده في الدم ووجود المواد دي هيقلل قوه عدم الالتصاق الموجوده في الشخص الطبيعي فيحث الالتصاق بسرعه وتغوص بسرعه وتكون القراء عاليه
                        لذلك الامراض اللي بيكون فيها الجاما جلوبيولين عالي او فيه اجسام مضاده بتكون سرعه الترسيب عاليه وارتفاعها بيعتمد علي نوع المرض يعني التهابات اللوز مثلا او الزايده او اي التهاب فيروسي بيرفعها لكن مش كتير قوي يعني 40 او 50 او 60 لكن في امراض الروماتيزم او السرطان و الدرن بتكون غالبا فوق ا00
                        بالنسبه لمرض السكر سرعه الترسيب مفيش لها علاقه بالمرض نفسه يعني لو عاليه هتكون بسبب تاني موجود بالصدفه لكن مش السكر
                        بالنسبه لانيميا الخلايا المنجليه Sickle cell desease بنعمل مع التحليل ده تحليل طيف هيموجلوبين HB Electrophoresis وفيه بيظهر ان نسبه هيموجلوبين S عاليه
                        ارجو اني اكون وضحت اللي انا عايز اقوله
                        وشكرا

• بالنسبه لتحليل ESRفانه وان كان غير خاص بمرض معين الا انه في غايه الاهميه لاستبعاد او الشك في بعض الامراض
                          بداية يجب ان نعرف ماذا يعني تحليل ESRوعن ماذا يعبر ؟؟
                          عندما نضع الد مع مانع التجلط مثل السترات ونضعه في انبوبه قائمه فانه كما نعلم يحث لخلايا الدم الحراء ان تتراص او تلتصق ببعضها مثلا مثل العمله المعدنيه يعني الجنيه المعدني عندما ارتب الجنيهات في طبقات بعضه فوق بعض وهذا ما يسمي بالRoluex وطبعا لما يحصل ده وزنها هيكون اتقل فتغوص للاسفل مع ملاحظه ان الخلايا دي سطحها متشابه الشحنه يعني بيحدث تنافر والمساله دي بتاخد وقت شويه علشان كده النتيجه بتكون بعد ساعه وبعد ساعه بنشوف وصلت لحد فين وبتكون دي هي قراءه النتيجه
                          يبقي اذا اي حاجه هتاثر علي المرحلتين دول سواء بالسلب او بالايجاب هتغير النتيجه يعن ممكن تقل وما يحصلش خالص وتكون النتيجه صفر مث حالات انيميا الخلايا المنجليه لان شكل الخلايا ملخبط ومش هيحصال الRoleux ده
                          او يحصل بسرعه لو فيه حاجه زي وجود الجاما جلوبيولين او الاجسام المضاده في الدم ووجود المواد دي هيقلل قوه عدم الالتصاق الموجوده في الشخص الطبيعي فيحث الالتصاق بسرعه وتغوص بسرعه وتكون القراء عاليه
                          لذلك الامراض اللي بيكون فيها الجاما جلوبيولين عالي او فيه اجسام مضاده بتكون سرعه الترسيب عاليه وارتفاعها بيعتمد علي نوع المرض يعني التهابات اللوز مثلا او الزايده او اي التهاب فيروسي بيرفعها لكن مش كتير قوي يعني 40 او 50 او 60 لكن في امراض الروماتيزم او السرطان و الدرن بتكون غالبا فوق المائه 100
                          بالنسبه لمرض السكر سرعه الترسيب مفيش لها علاقه بالمرض نفسه يعني لو عاليه هتكون بسبب تاني موجود بالصدفه لكن مش السكر
                          بالنسبه لانيميا الخلايا المنجليه Sickle cell desease بنعمل مع التحليل ده تحليل طيف هيموجلوبين HB Electrophoresis وفيه بيظهر ان نسبه هيموجلوبين S عاليه
                          ارجو اني اكون وضحت اللي انا عايز اقوله
                          وشكرا

• تخثر الدم

عندي سؤال بسيط وانشاء الله تعرفونه وأنا صراحة أبيكم تسعدوني في حلة وهو أن هناك علاقة بين التدخين وتخثر الدم وهوأن التدخين يسبب تصلب لشرايين نتجة تجلط الدم الناتج عن تحفيز الصفائح وإرتباطها مع الفيبرين وتكون شبكة السؤال .....ما هي المادة التي تحفز الصفائح لكي ترتبط مع الفايبرين ؟؟؟؟

والاجابة لكم شدو حيلكم ......ساعدونا في حلة

• رد

smoking causes the fibrin network to have a netlike appearance in some
                              areas, as well as areas where thick plaques are present and Factor XIII, which stabilizes fibrin clots, is increased in smokers
                              يعني اللي بيحصل هو تغير في شكل تركيب الفيبرين مع وجود تصلب في الشرايين وعامل 13 بيزيد ايضا وهو اللي بيبدا التخسر في الفيبرين

• السلام عليكم جميعا وخاصة النجممين محمد عبدالحميد وطبيبة مختبر ومن لم اقرا لهم ف المنتدى انا عضو جديد سجلت للتو وما شا ء الله شي يفوق الوصف ==== من افضل الى افضل ==== والى الامام يامن نورتوني بالمعلومات القيمه والمفيده واخص أ/محمد ---- وأ/طبيبة مختبر

يعمل...
                                X