إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...هام هام هام

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...هام هام هام

لو سمحتم عاوزة اعرف بس حاجة هو تحليل الكلاميديا دة مش مزرعة والمزرعة بتاخد يومين؟؟؟!!!!!!!!!
    لو الجواب اه ....دة حيفسر لي حاجات كتير انا خريجة ميكرو بس اعدت كتير في البيت وبدات استعيد معلوماتي اللي اتلغيت من قاموس الذاكرة وحابة اني ارجع تاني واتعلم من جديد
    لكن السؤال دة لحاجة تخصني
    انا تزوجت من 4 شهور وبعدا بشهرين جاني رش ذهبت لكذا دكتور ويعطوني علاج من غير اختبار واخر دكتور رحتله عملي تحليل "مسحة مهبلية"وبعدها بساعتين قالي التحليل نتيجته طلعت وعندك كلاميديا واعدت شهرين بتعالج منها وكل ما اروح يكرر اللي عمله قبل كدة ويقولي لسة في لسة في ومن اسبوع جاني الم في الكلى ورعشة وسخونية رحت المستشفى قالولي في صديد في البول ونسبته عالية اوي واخدت العلاج والمضادات الحيوية اللازمة وعملت سونار مفيش اي حاجة والحمد لله ورحت بالمرة عملت مسحة مهبلية عشان اتطمن
    رحت للدكتور عشان اكمل الكورس في نفس اليوم كرر اللي بيعمله كل مرة مسحة وبعدين نتيجة ويقولي لسة في كلاميديا ولما حكيتل على اللي حصل وشه اتغير وقالي دة ممكن تكون الكلاميديا دخلت مجرى البول خلى الدنيا اسودت في وشي رحت انا اللي طلبت منه مزرعة بول وعملها وقالي تعالي بعد يومين"اشمعنى بقى"اشمعنى مزرعة البول يومين ومزرعة الكلاميديا ساعتين افهـــــــــــــــــم
    انا حاسة ان انضحك عليا ومش عاوزة اظن سوء بس الموضوع ملغبط
    بعد اربع ايام رحت جبت نتيجة المسحة بتاعة المستشفى ونتيجة المزرعة اللي عملتها عند الدكتور في عيادته الخاصة هو قالي عندك فطر ولم يذكر حتى الاسم وقالي خدي دفلوكان مرة اناردة ومرة الاسبوع الجاي وبس ولما قريت تقرير المسحة اللي في المستشفى لقيت مكتوب candida albicans
    حد يقولي ايه اللي بيحصل

عمر ما في نتيجة كلامديا تطلع بعد ساعتين

المزرعة بعد يومين دا اكيد عشان زمن النمو

اكيد لازم تعيدي تحليل الكلاميديا وتعملي اختبار حساسية للميكروب عشان تاخدي المضاد الحيوي المناسب

اما بالنسبة للفطريات فيجب الاهتمام بالنظافة الشخصية واستخدام دش بيتادين مهبلي

واي اسئلة تحت امرك

السلام عليكم
      لا تنمو الكلاميديا في أوساط الزرع الاعتيادية لأنها جراثيم (داخل خلوية) أي تعيش ضمن الخلايا وليس خارجها، وهذا ما لا توفره أوساط الزرع.
      يمكن أن يكون الفحص الذي ظهر خلال ساعتين فحصًا سريعًا كاختبار الحمل...
      عمومًا، ما يمكن تشخيص الكلاميديا به من الاختبارات البسيطة هو تلوين (غيمزا؟ أو جرام ...نسيت) ورؤيتها مباشرة، أو تحري الأجسام المناعية في الدم.
      بالتوفيق
      التعديل الأخير تم بواسطة وليد نوح; الساعة 22-07-2011, 11:43 AM.

متشكرة اوي على الردود وعاوزة رايكم

جزاكم الله خيرا وشكرا بجد على الرد انا بالفعل ذهبت امس للمستشفى وعدت التحليل وربنا يستر اسالكم الدعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اء يارب ميكونش في حاجة يااااااااااارب
        سؤال كمان انا حابة اذاكر كل حاجة تخص الميكرو
        انا عايشة في بلد مش بلدي دولة خليجية اول ماخلصت دراسة في بلدي جيت في البلد دي لان اهلي عايشين فيها وتزوجت فيها بس للاسف بعد ما جيت لاقيت في قرار جديد ان مينفعش حديثي التخرج يشتغل لازم على الاقل سنتين لفيت على المعامل ان حد يدربني مفيش وملقيتش غير مستشفى اسمها ياكو بس عاوزين مبلغ كل شهر عشان يدربوني لمدة سنة جربت معاهم اسبوع لاقيتهم بيسالوني في حاجات عمري مادرستها ولو كانت الحاجات دي في دراستنا مع اني واثقة اننا مخدنهاش بس لو كانت في الدراسة مفيش دكتور بيهتم بيها
        المهم اني احبطت ولاقيت الموضوع كاني بذاكر من اول وجديد والانجليزي بتاعي ضارب وكاني بشتغل لاني بروح دوام كامل من8-3 ومسؤولة عن بيت اصبت باحباط وبعد الاسبوع مرضت وجلست في البيت مترددة اعمل ايه؟عاوزة رايكم ضروري فكرت اكمل بس دة ضغط كبير عليا دة غير اني بدفع للناس عشان يدربوني ولما شفت كل اللي حوليا بيقبضوا وياخدوا فلوس ومتدربين زيي وانا اللي بدفع حسيت اني عبيطة
        قلت خلاص خليني اقدم في التدريس بما اني شاطرة في الرياضيات وانا بموت في شغل المعمل والله وقلت ابقى اذاكر في البيت لحد مالاقي مكان تاني واتوكل على الله ولعله خير لو انتم مطرحي حتعملوا ايه؟؟؟!!! محتارة ومحبطة ومتشتتة

يوجد اختبار سريع لكلاديميا وليس دقيق مثل الحمل فى صورة شريط او بالفحص المجهرى بالحرام استيين
          الافضل هو مزرعة فطريات للبول (وطالما طلع فى المزرعة العاديه ) خلاص
          والتخلص السريع من الفطريات هو دش مهبلى بالماء والملح (يوضع كميه مناسبه من الملح فى ماء دافئ ) لمدة 3 ايام وبعدين مره اسبوعيا مع المحافظة على الطهارة بعد التبول فقط
          [الحمد لله كثيرا وسبحان الله بكره واصيلا لااله الا الله محمد رسول الله
          [](لله ما في السماوات وما في الأرض وإن تبدوا مافي أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله فيغفر لمن يشاء ويعذب من يشاء والله على كل شيء قدير ()

السلام عليكم

اخي الكريم هل لديك علم عن الكلاميديا؟
            وهل صحيح ان (chlamydia -igG) ليس لها علاج؟

اذا كان ليس لها علاج هل هناك علاج لأعراضها حرقان البول
            ياريت تجاوبني الله يرضى عليك

المشاركة الأصلية بواسطة محتاج مشاهدة المشاركة
              السلام عليكم

اخي الكريم هل لديك علم عن الكلاميديا؟
              وهل صحيح ان (chlamydia -igG) ليس لها علاج؟

اذا كان ليس لها علاج هل هناك علاج لأعراضها حرقان البول
              ياريت تجاوبني الله يرضى عليك
              يا اخي لازم تروح لدكتور ضروري لانها للاسف بتاكل بالانسجة وممكن تسبب عقم ولعياذ بالله شفاك الله وعفاك حافظ على النظافة والبعد عن المحرمات ولا تستعمل الحمامات العمومي شفاك الله وعلاجها دوكسي سايكلين وفي معاه واحد تاني موش متذكراه للاسف بس لازم الدكتور هو اللي يوصفلك على حسب حالتك ممكن تكون بسيطة وممكن لا

رحت لدكاتره كثير واخذت علاجات كثير ولكن مافيه نتيجه مع الاسف
                والعقم وصل ولله الحمد

وانا كتبت موضوع على هذا الرابط

لكن سؤالي هل النوع المزمن منه له علاج
                وهل هناك ما يخفف من اعراض الامه من الحرقان وغيره

وياريت الجواب يكون في الموضوع اللي وضعت لك رابطه مع شكري الجزيل

للاسف معرفش النوع دة ايه اذهب للدكتور دة رايي

المشاركة الأصلية بواسطة محتاج مشاهدة المشاركة
                    رحت لدكاتره كثير واخذت علاجات كثير ولكن مافيه نتيجه مع الاسف
                    والعقم وصل ولله الحمد

وانا كتبت موضوع على هذا الرابط

لكن سؤالي هل النوع المزمن منه له علاج
                    وهل هناك ما يخفف من اعراض الامه من الحرقان وغيره

وياريت الجواب يكون في الموضوع اللي وضعت لك رابطه مع شكري الجزيل
                    لا حول ولا قوة الا بالله اكيد خير وابتلاء ومحبة من الله ربنا يثبتك انا اسفة والله لاني مش بمارس المهنة وللاسف مش عارفة افيدك لكن انا ممكن اكتبلك موقع حلو www.tabeebe.comادخل على قسم الامراض التناسلية بتاع الرجال وبيفدوك ان شاء الله ربنا ييسر لك امورك ويزيح عنك

ofloxacin 1gm رائع في مثل حالتك لمدة 10 ايام كبسوله كل 12 ساعه

للمزيد زوري صفحتي عالفيس بوكhttp://www.facebook.com/pages/%D8%B7...90471844337913

يعمل...
                      X