إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استفسار عن الدراسات العليا بجامعات مصر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استفسار عن الدراسات العليا بجامعات مصر

السلام عليكم
    انا عايزة أعرف كل حاجة عن الدراسات العليا(بعد الباكلريوس) في الجامعات المصرية و تحديدا بالقاهرة يعني شروط التسجيل بالنسبة للطلبة الاجانب عشان انا من المغرب انا حاصلة على باكلريوس في البيولوجي بس احنا دراسة العلوم عندنا باللغة الفرنسية فهل فيه جامعة في القاهرة بدرس بالفرنسية التخصصات دي وكمان بالنسبة لاوراق و الاقامة و المعيشة انا عايزة اعرف كل التفاصيل و لكم جزيل الشكر
    :sm193:

الدراسه بمصر شرط لغه انجليزيه

يعني لغه فقط المطلوب

المعدل ، المواد التي درست بالبكالوريوس ، مقابله

ياليت يتم التوضيح اكثر اخ احمــــــــد (( باشا ))
      كــــل عـــام وانــتــم بخيــــــر

تقبل الله منا ومنكم جميع الاعمال الصالحه

وللجميع في المنتدى وللامه الاسلاميه

اسأل الله العافيه والمعافاة من كل شر ومكروه
      ؟؟

اتمنى ان يسامحني كل شخص زليت عليه او غلطت
      واستودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه

فــــــــأمان الله الكريم الرحيم ..

3/10/1429هـ الخميس

حياك الله اخت توتا

انا نيابة عن الاخوان اشكرك ، وجزاك الله كل خير

انا خريج مايكرو .. كمان

انا اريد انا اعرف التخصصات اللي عندك بالماستر والجامعات ايضا
        واريد كمان ان اسال عن تخصص : ادراة صحية ، جوده نوعيه ، ادارة مستشفيات ، ادراة عامة
        كــــل عـــام وانــتــم بخيــــــر

تقبل الله منا ومنكم جميع الاعمال الصالحه

وللجميع في المنتدى وللامه الاسلاميه

اسأل الله العافيه والمعافاة من كل شر ومكروه
        ؟؟

اتمنى ان يسامحني كل شخص زليت عليه او غلطت
        واستودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه

فــــــــأمان الله الكريم الرحيم ..

3/10/1429هـ الخميس

اهلا بك انستي المحترمة

اهلا بك

انا مغربي 35 سنة حاصل على اجازة في اللغة العربية وادابها ...اود متابعة دراساتي العليا عندكم في مصر ممكن تزوديني بالمعلومات الكافية ومنها تكاليف السكن والمغيشة شهريا ..نحن عندنا الدرهم وانتم الجنيه..قولي لي بالدولار ..ولك جزيل الشكر...

شكرا لك
          التعديل الأخير تم بواسطة عبدالعزيز الفهيد; الساعة 14-02-2008, 01:49 AM. سبب آخر: يمنع وضع الايميل

السلام عليكم اهلا بيكم احب اولا ارحب بيكم واولا اعرف كل اللى موجود نظام الدراسه انا جبت البيانات دى من وكيل الدراسات العليا بالجامعه عندنا علشان اعرف حضرتكم بيها
            اولا التسجيل لدرجه الماجستير ف العلوم
            1-شهاده البكالوريوس بتقدير جيد على الاقل
            2-الحصول على السنه التمهيديه بتقدير جيد على الاقل65%لكل ماده
            3- شهادة ميلاد الطالب + 2صورة شخصية + اثبات الشخصية + دمغة مهن علمية ودمغة عادية
            4- موافقة جهة العمل على التسجيل
            5- ينم التسجيل لدرجة الماجستير خلال اشهر مارس ويونيه واكنوبر وديسمبر من كل عام بعد التمهيدى
            6- تشكل لجنة الحكم بعد سنة على الاقل من تاريخ التسجيل
            7- يسدد الطالب رسم القيد والرسوم الدراسية المقررة
            8- احضار ما يفيد الامن المصرى على التسجيل
            9- خطاب من السفارة التابع لها بما يفيد هل سيدرس على نفقته ام نفقة الدولة
            10- توثيق جميع الشهادات من الخارجية
            11- خطاب يفيد تحليل الايدز
            12- ملء استمارات اسنطلاع وبيانات عن الطالب من ادارة الدراسات العليا
            13- ان يقيم الطالب فى جمهورية مصر العربية مدة سنة على الاقل قبل ان يتقدم برسالته الى لجنة الحكم رتختصر المدة الى 6 شهور اذا كان البحث خارج مصر
            بالنسنه للسنه التمهيدى للماجستير
            1-شهاده البكاوريوس فى العلوم بتقدير جيد على الاقل مع مرعاه الشروط
            2-شهاده بتقدير الاربع سنوات ومولفقه جهة العمل
            3-شهاده ميلادوصور شخصيه ةاثبات شخصيه
            4- الدمغات السابق ذكرها
            ثانيا التسجيل لدرجة الدكتوراه فى العلوم
            1- الحصول على درجة الماجستير فى العلوم يكون التخصص فى الدكتوراه طبقا للتخصص فى الماجستير
            --2-يضاف لملف الطالب الحصول على درجه الدكتوراه شهاده تفيد حصوله على درجه الماجستير
            3-تقديم الاوراق السابقه للتسجيل

الاخت اللى اتفضلت وسالت عن البيانات وكمان التخصصات والاقامه دى كل البيانات وطبعا اغلبها حضرتك تعرفيها بس حبيت اكتبلك كل حاجه اما عن التخصصات فا حضرتك بتقولى انتى علوم بيولوجى احنا عندنا سنه اولى وتانيه بتبقى بيولوجى وبعدين سنه التالته بتخصص فى( كمياء وحيوان_وكمياء وميكرو _وكمياء ونبات _حيوان_كيمياء________)وتخصصات كتير تبع الجامعه حضرتك بقى تخصص ايه ميكرو- حيوان -نبات- ولا كيمياء حيوى علشان اقدر افيدك اكتر على العموم لو لسه متطلعه انك تعرفى اكتبى التخصص وانا اجيب كل حاجه عنه بالظبط لما اسافر القاهره وكمان حضرتكم بتسالوا عن نظام الاقامه يا جماعه يشرفنا تواجدكم فى مصر وموضوع الاقامه مش صعب قوى كدا الاقامه زى ما حضرتكم تحبوا مصر فيها اماكن الاقامه لكل الافراد بالتكاليف اللى تناسب حضرتك انا من احدى محافظات مصر ومقيمه فى القاهره مده الدراسه يعنى الموضوع مش صعب قوى حددوا انتم بس واعرفوا نظام الدراسه والاقامه دى فى وقتها ان شاء الله وربنا مع الجميع :ويسر الامر:sm199:

سفه انى اتاخرت على الرد بس بجد دا لانى كنت فى القاهرة وعندى دورات تدربيه المهم معذره للاخصائى فهد ان شاء هسال على كل طلبات حضرتك دى وابلغ حضرتك بيها انا كنت محتاجه من حضرتك ومن المتواجدون انى اخد رايكم فى الاختيار الافضل للدراسه والعمل فى احدى المجالات دى وتبع الاختيار هيتم تسجيلى للماجستير تخصصى فى التمهيدى الوراثه الخلويه والمولكيولربيولوجى اى منهم افضل لانى محتاره جداااااااااااااااااااااا عايزه تخصص كويس وكمان يفيدنى لو اشتغلت وسافرت بره انا بزود نفسى بدورات فى التخصصين وكمان ناويه اعمل دبلومه (تحاليل طبيه* وكيمياء حيوى *وميكرو) اى دبلومه تفدنى اكتر ولا اخدهم ياريت تتفضل بالاجابه مع جزيل الشكر وكمان عندنا تخصصات كتيره زى علم الاجنه الوصفىوعلم جنه تجريبى\علم الخليه والفسيولوجىوكمياء الخليه والوراثه\علم البيئه\علم حشرات\علم هستوباثولوجيا\علم الفقارياتوالتشريح المقارن\التحليل الدقيق والجهزة المستخدمه\علم اللافقاريات\علم الطفيليات\علم المناعه\[ ]والوراثه الخلويه والبيولوجيا الجزئيه[/U]وانا اخترت اخر تخصصين اثناء التسجيل بختار واحد منهم لو حضرتك شايف ان فى احدى التخصصات افضل من اختيارى ياريت توضح ليا مع جزيل الشكر

بارك الله فيكي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                  بجد مصر طول عمر اولادها معروفين بالشهامه وانتي وضحتي دا كويس اوي من خلال مساعدتك
                  بالنسبة للسوال اللي محيرك انا عن نفسي ارشح ليك دبلومة البكتريولوجي لانها هتفيدك في شغللك كتير لانها اكتر الشغل هنا في مصر بس دبلومه او ماجستير المناعة فرع جميل التعمق فيه ومش كتير اختار الفرع دا بس انا حاسه انك عايزة تستفيدي بكل شيئ تتعلميه فالأفضل ليك دبلومة او ماجستير البكتريولوجي
                  لا توجدُ منطقةٌ وسطى

ما بينَ الجنّةِ والنارِ..

إرمي أوراقكِ كاملةً..

وسأرضى عن أيِّ قرارِ..

قولي. إنفعلي. إنفجري

لا تقفي مثلَ المسمارِ..

لا يمكنُ أن أبقى أبداً

كالقشّةِ تحتَ الأمطارِ

إختاري قدراً بين اثنينِ

وما أعنفَها أقداري..

مُرهقةٌ أنتِ.. وخائفةٌ

وطويلٌ جداً.. مشواري

غوصي في البحرِ.. أو ابتعدي

لا بحرٌ من غيرِ دوارِ..

الحبُّ مواجهةٌ كبرى

إبحارٌ ضدَّ التيارِ

صَلبٌ.. وعذابٌ.. ودموعٌ

ورحيلٌ بينَ الأقمارِ..

هاي أنا مريم من المغرب اريد الدراسة بجامعة مصرية خاصة أو عامة اختصاص إعلام فماهي شروط الدراسة هناك وتكاليف المعيشة و السكن شكر اً

إلى كل من يريد فعل الخير وله مني جزيل الشكر ومن ربنا الأجر والثواب

أنا أخوكم علاء من دولة ليبيا الشقيقة ، بكالوريس هندسة بترول ، بتقدير جيد ، أرجوا من الأخوة طلاب الدراسات العليا وفقهم الله أن يزودوني ببعض المعلومات عن الدراسة في الجامعات المصرية ، مثل : هل النظام فصول أو سنوي ، وكم تكاليف الدراسة ، وكم مدة الدراسة ، وما هي الاوراق المطلوبة للتسجيل ، وهل هي في جامعة القاهرة أو في أي مكان .

ولكم مني كل مشاعر الحب لأهل مصر وخصوصا طلابها ، ومع العلم أنا من أكثر الناس حبا لمصر أم الدنيا ,هذا اسم عى مسمى ، وان شاء الله ربي يحرسها من كل مكروه .

ومع العلم أن هذه المعلومات ستريحني من عبأ السفر في هذا الوقت الضيق بالنسبة لي ، وإلا فأنا لا يأتي الصيف إلا وأكون في مطار القاهرة ، وأكون شاكرا لكم ممتنا ،

والسلام
                      عليكم

السلام عليكم يأخت توتا أنا طالبة حاصلة على دبلوم مختبرات طبية ونفسي أكمل دراستي في مصر وأحصل على شهادة أعلى أنا سمعت عن جامعة ستة أكتوبر انها كويسة وأقدر أكمل فيها هل ترشحين أن أذهب لها؟؟وهل شهادتها معتمدة؟؟هل هناك اختيارات أخرى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وشكرا
                        *لااله الاالله*:sm199:

توتا

الاخت توتا انا عراقي كل التطلبات والمستمكات مضبوطه ولكن التقدير مقبول لاني كنت اثناء الدراسه امارس عمل ثاني فما هو الحل الرجاء ابداء المساعده

انا خريجه دبلوم عادي مو عالي اطمح اكمل دراستي وكيف الاجراات معدلي مقبول فا كيف اذا ممكن تعطوني معلومات وكيف الاجرائات ؟؟

وشكرا لكم

استفسار

اريد ان استفسر عن الدراسات العليا الخاصة بكلية الصيدلةجامعة القاهرة والتدريس بالجامعات الخاصة

يعمل...
                              X