إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نتيجة فحص الدم (عااااجل الله يخليكم )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لا تقلقى
    كل التحاليل اللى ممكن تعمليها هى
    RF,CRP,Anti CCp,Uric acid
    مزرعة الدم اعمليها اذا كان الولد بيسخن
    ال ECO اعمليه للاطمئنان
    وان شاء الله تابعى مع الطبيب
    واذا كان ال uric acidعالى هياخداقراص فوار
    وسوف يكتب له الطبيب على مضاد حيوى الذى يناسبه
    اذهبى للطبيب والله يعطيه العافيه

hind ali

جزاج ربي كل خير ان شالله وماقصرتي

DFيبدو لي ان التحاليل التي ذكرها الاخ ساحر تكفي
        لكن لا تنتضري نتائج التحاليل بل عليك الاستمرار في اعطاء المضادات
        و ارجو ان تذكري لنا بعض الاعراض الاخرى كالتي تضهر على الجلد و هل الالم ينتقل من مكان الى اخر او هو ثابت

بسم الله الرحمن الرحيم

يا اختي الغاليه لا تقلقي كثيرا فكما تفضل الاخ الساحر من قبل واؤكد كلامه

التحليل بيتعمل اساسا لاختبار وجود الاجسام المضاضه ASOT antibodies test فمن الاكيد ان الولد كان مصاب بها قبل اجراء عملية اللوز وممكن يكون الموجود اجسام مضاضه وعلشان تتاكدي اكثر 100*100 اعملي complete blood culture (مزرعة دم )هتبين و موجود بكتريا فعليه ولا لا لو مش موجود بكتريا لا تقلقي بالنسبه للنتيجه لان النسبه هتقل تدريجيا لكن لو موجود بكتريا من النوع streptococci Group Aفمن المفترض انك تتابعي مع دكتور متخصص افضل بس انصحك تحللي في معمل محترم وكويس ده بالنسبه للتحليل والنتيجه

اما بخصوصو كعب الرجل ***
          لو الكلام ده معاه ورم خفيف في الاصبع الكبير للرجل وميل للهرش في الاصبع الكبير وايضا هرش في كعب الرجل وباطن الرجل اعملي تحليل serum uric Acid ( حمض البوليك في الدم ) وكمان سرعة ترسيب ESR

الله يشفيه ليكي ويطمنك عليه

اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيه

د/ رحيم

المشاركة الأصلية بواسطة كوسوفو مشاهدة المشاركة
            DFيبدو لي ان التحاليل التي ذكرها الاخ ساحر تكفي
            لكن لا تنتضري نتائج التحاليل بل عليك الاستمرار في اعطاء المضادات
            و ارجو ان تذكري لنا بعض الاعراض الاخرى كالتي تضهر على الجلد و هل الالم ينتقل من مكان الى اخر او هو ثابت

جزاك الله خير وربي يبارك لك بما عندك

لاتوجد اي اعراض لكن عندما سألناه ان كان يشعر بالم بيده وذراعه قال نعم لكن الالم لاينتقل من مكان الى اخر بل ثابت والدكتور قال نفس كلامك لو ان الالم ينتقل من مكان الى اخر لخفنا عليه

المشاركة الأصلية بواسطة د/رحيم مشاهدة المشاركة
              بسم الله الرحمن الرحيم

يا اختي الغاليه لا تقلقي كثيرا فكما تفضل الاخ الساحر من قبل واؤكد كلامه

التحليل بيتعمل اساسا لاختبار وجود الاجسام المضاضه ASOT antibodies test فمن الاكيد ان الولد كان مصاب بها قبل اجراء عملية اللوز وممكن يكون الموجود اجسام مضاضه وعلشان تتاكدي اكثر 100*100 اعملي complete blood culture (مزرعة دم )هتبين و موجود بكتريا فعليه ولا لا لو مش موجود بكتريا لا تقلقي بالنسبه للنتيجه لان النسبه هتقل تدريجيا لكن لو موجود بكتريا من النوع streptococci Group Aفمن المفترض انك تتابعي مع دكتور متخصص افضل بس انصحك تحللي في معمل محترم وكويس ده بالنسبه للتحليل والنتيجه

اما بخصوصو كعب الرجل ***
              لو الكلام ده معاه ورم خفيف في الاصبع الكبير للرجل وميل للهرش في الاصبع الكبير وايضا هرش في كعب الرجل وباطن الرجل اعملي تحليل serum uric Acid ( حمض البوليك في الدم ) وكمان سرعة ترسيب ESR

الله يشفيه ليكي ويطمنك عليه

اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيه

د/ رحيم

جزاك ربي الجنه ان شالله

اخي الفاضل ابني عمل عملية اللوز من 4 سنوات او اكثر فلا اعتقد ان يكون هذا هو السبب

لا يوجد معه اي هرش ولا ورم ربي لك الحمد لان الدكتور قال لو تورم رجله هني في مشكلة

عملنا له اشعه لرجله وجدوا عضمه زايدة في رجله ويقول الدكتور لايدري ان كانت عظمة او الياف او ترسييب املاح ونحن الان متابعين مع الاطباء لكن لم يعطوه اي علاج ولا يعلمون سبب ارتفاع الاجسام المضادة في جسم الغالي

جزاكم ربي كل خير على الافادة وانكم اعطيتوني معلومات عن شي كنت اجهله

ساتواصل معاكم ان شاء الرحمن

اتمنى ان تطلعو على هذا الرايط لكن باللغة الفرنسية و ممكن واحد يترجمها مع ان المختص يمكن ان يفهم
                الرابط حول الكشف عن streptococci عن طريق anti-streptolysine O (ASLO)
                http://stl_bjb.ac-dijon.fr/biohum/bhaslo.htm

هممم دي بكتريا بتيجي من التهاب اللوز او العظام
                  وبرده انا شايف انها مش متحصصه جدا لانها في الاخر بتاخد علاج شامل بس بتختلف جرعه ومدخ العلاج على نسبه الاصابه بها
                  ونصيحه اكتر واحد يعرف عن السبب الطبيب اللي انتي بتابعي معاه لان اغلب اللي هيقال هنا عباره عن استنتاجات او الاسباب اللمؤديه ..بس ان شا الله خير

المشاركة الأصلية بواسطة كوسوفو مشاهدة المشاركة
                    اتمنى ان تطلعو على هذا الرايط لكن باللغة الفرنسية و ممكن واحد يترجمها مع ان المختص يمكن ان يفهم
                    الرابط حول الكشف عن streptococci عن طريق anti-streptolysine O (ASLO)
                    http://stl_bjb.ac-dijon.fr/biohum/bhaslo.htm
                    مشكووور اخي كوسوفو

لكن مع الاسف ماعرف اترجم فرنسي

المشاركة الأصلية بواسطة sasa012 مشاهدة المشاركة
                      هممم دي بكتريا بتيجي من التهاب اللوز او العظام
                      وبرده انا شايف انها مش متحصصه جدا لانها في الاخر بتاخد علاج شامل بس بتختلف جرعه ومدخ العلاج على نسبه الاصابه بها
                      ونصيحه اكتر واحد يعرف عن السبب الطبيب اللي انتي بتابعي معاه لان اغلب اللي هيقال هنا عباره عن استنتاجات او الاسباب اللمؤديه ..بس ان شا الله خير
                      جزاك ربي كل خير

وان شالله النتايج تطمنا ان شالله اليوم عنده موعد والله يكتب اللي فيه خير

اخواني نسيت اقول لكم

من امس بدت تطلع له حبوب في جسمه ولها راس مثل الدمل ويقول انها تؤلمه طلع له 2 وحدة في يده والاخرى في الركبه

الاخت الكريمة اذا كان ESR مرتفع
                          فان ابنك يبدو مصاب بمرض اسمهBouillaud
                          و الطبيب هو الادرى لكن لا تخافي المرض يشفى في خلال ايام بعد اعطاء الدواء المناسب

مشكوووور اخ كوسوفو

لكن مامعنى هذا المرض Bouillaud ؟؟

وجدوا فيه التهاب في كعب الرجل واعطوه مجموعه من التحاليل ربي يجعلها كلها سليمة ان شالله

لا يوخد اى ضروره لعمل ال ESR لانه تحليل غير متخصص وفى كثير من الاحيان بيكون عالى لان سرعة ترسيب كرات الدم الحمراء تتاثر كثيرا باى حاله مرضيه ( البرد- الانفلوانزا-اى التهاب - العدوى- الحيض ) فلا ضرورة من عمله

بالاضافة الى هذه التحاليل سرعة ترسيب الدم ESR والبروتين الارتكاسي CRP
                                وايضا للأطمئنان رسم القلب (تخطيط القلب) ECG وسونار ياريت تعملى تحليل Uric ACID اللى هو النقرس أنا عارف ان الولد صغير بس نشوف

يعمل...
                                X