إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نتيجة فحص الدم (عااااجل الله يخليكم )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة hind ali مشاهدة المشاركة
    لا يوخد اى ضروره لعمل ال ESR لانه تحليل غير متخصص وفى كثير من الاحيان بيكون عالى لان سرعة ترسيب كرات الدم الحمراء تتاثر كثيرا باى حاله مرضيه ( البرد- الانفلوانزا-اى التهاب - العدوى- الحيض ) فلا ضرورة من عمله
    اشكرك اخي على النصيحة
    اخي نحن هنا نبحث في حالة مرضية كما قلت

حبيبى انا عارف ان ال ESR Prognostic وليس Diagnostic وكذالك CRP ولكن احنا بنعمله كمساعده فى التشخيص

اشكرك لكن المخبري يتحدث عن البر نوسنيك اما الدايقنوسيتيك فالطبيب وحده الاولى بها

السلام عليكم يا اختي الغاليه ام عبد الله

ربنا يطمنك علي نتيجة تحاليل ولدك الغالي اللهم امين

انا اتكلمت قبل كده ان هذه النتيجه السابق ل ASOT ممكن ان تكون مجرد اجسام مضاده فقط وممكن ان تكون اصابه فعليه فلابد من اجراء المزرعه للدم blood culture انا بعملها في معملي للمريض اللي عايز يتاكد ان النسبه اللي عنده اصابه فعليه ولا اجسام مضاده

ولو وجدنا ان فعلا دي اصابه فعليه وموجود بكتريا سبحيه في مزرعة الدم ففي هذه الحاله العلاج سهل جدا ويسير جدا جدا وهو عباره عن حقنة بنسلين طويل المفعول long term effect pencillin وهو مش غالي وفي الغالب هتكون حقنه عضل كل اسبوعين او شهر حسب النسبه

بس انصح حضرتك لو موجود بكتريا فعليه لازم تعملي ECG (رسم قلب ) للاطمئنان فقط

ربنا يشفيه ويعافيه اللهم امين

اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيه

د / رحيم
          اخصائي التحاليل الطبيه وامراض الدم

السلام عليكم
            اختى العزيزه كلام الدكتور رحيم صح وصح جداً كمان دا بالنسبه لو كان السبب هو ASOT ولكننا حتى الأن لم نعرف سبب الألم في كعب الرجل

وردا على الأخ اللى بيقول ان الأولى بالتشخيص هم الأطباء أنا لم أقصد أن أشخص الحاله ولكنى أحاول المساعدة وفقط وشكراً

اخي الكريم
              اشكرك و ان افضل لو يطول النقاش حتى نستفيد كلنا اما كلامي السابق فهو عبارة عن وجهة نظر فقط
              انا متكون بلغة غير العربية و لذلك وجهة نظري تكون محدودة دون تفسير
              تلاحظ ان asat او asot في 600 و تلاحظ ان الدكتور رحيم طلب ecg يعني يريد الذهاب ابعد مني ومنك اماESR وغيره كمثل دالة نقطية نجمع بعض النقاط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني الاعزاء

ارجو ان نستفيد جميعنا من هذه الحاله جيدا فانا اخصائي تحاليل طبيه من 5 سنين

وهذه حاله لربما توضح خطأ طبيب الباطني احيانا وكثيييييييييرااا جدا طبيب العظام ويا اخ كسوفو متقوليش مليش دعوه هو حر في تشخيصه
                لان زي ما هو دكتور انا كمان دكتور ومن حقي العلمي اني اعرف الحاله وصلت لفين
                يعني انا هنا مثلا لكي اعرف واتابع حالات بدليل اني منزلتش ولا مشاركه لي لحد دلوقتي ده حق العلم علي وحق معملي والمريض بتاعي

نرجع تاني لخطأ الطبيب

هو ممكن يدي بنسلين طويل المفعول للولد لمده طويله جدا ومش يلاقي نتيجه يعني النسبه مبتنزلش ومش ببتاثر وده سؤال لحضراتكم لييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟

والله مش قصدي التعجيز بس علشان نفكر كلنا ونجيب ابحاث

المفروض ان الطبيب لو فاهم بكتريولوجي صح الصح وميه ميه وفت لما يلاقي قدامه تتر لازم يعمل مزرعه وكمان للتاكيد والضمان ECG
                عندنا في مصر بيخافو علي جيب المريض شويه مع انه غلط يعني ممكن يكلفو اد ثمن المزرعه 5 مرات علي حقن هي في الاساس ملهاش لازمه

متنسوش السؤال ؟؟؟؟؟

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أرجو من الله ان يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه انه ولي ذلك والقادر عليه

هو ممكن يدي بنسلين طويل المفعول للولد لمده طويله جدا ومش يلاقي نتيجه يعني النسبه مبتنزلش ومش ببتاثر وده سؤال لحضراتكم لييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟
                  اشكرك اخي الكريم على المداخلة
                  و سوف اجيبك على السؤال لاحقا لاني احتاج لترجمة بعض المصطلحات
                  لكن اشير الى ما اشرت اليه في الاخير و اقول
                  اذا انتم تخافو على جيب المريض فنحن الضمان الاجتماعي يراسل الاطباء و يقولون لهم لا تطلبوا التحليل الفلاني يعني الحد الادنى
                  فمثلا يقولون لهم اطلبو ا TSH و T4 ولا تطلبو ال T3 مع ان هذا الاخير ضروري جدا
                  و يبدو لي ان الدكتور محمد السيد مسؤول في الضمان الاجتماعي

فى البدايه تحياتي للجميع
                    الى الأخت الفاضله لاتخافى أحيانا عند الأطفال يزداد التكرار فى التهاب اللوزتين ومن ثم ينتقل الألتهاب ليصيب كعب القدم بحيث لايستطيع الطفل أن يمشى. اذا أردت
                    أن تعملي فحوصات ينصح بعمل ESR,Throat swab c&s ,ASO titer.أتمنى له الشفاء العاجل بأذن الله .
                    من تواضع لله رفعه

يعمل...
                    X