إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فرج همي فرج الله همك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

Dr.Prestige

الحمدلله ربي يطمنك باللي يسر قلبك
    كل امبارح ماغفت عيني من كثر التفكير

والحصر اللي معي على فترات يعني احس برغبه بالبول واحس المثانه مليانه ولما اروح اكرمكم الله انزل بول بس احس فيه باقي بول واحاول انزل البول واضغط على نفسي بس لسى في بول واحيانا ما احس بشئ ولله الحمد

طيب دكتور الصفار نسبته عاليه عندي والا شئ بسيط
    لان في دكتوره لما شافت تحليلي قالت ممكن مراره شورايك؟؟؟

وسوالي الثاني هل الرجيم ممكن يتسبب بفيروس الكبد

قول اميييييييييييييييييييييييييين
    ربي يوسعه عليك من اوسع ابوابه ويفرجلك همومك ويسعدك دنيا واخره
    ولايوريك مكروه بنفسك ولا بشخص غالي

ولا انسى شكر كل من حاول وساهم باجتهاده ليوضح لي تساولاتي
    بارك الله فيكم

كلام حضرتك مظبوط يا اخ محمد السيد هي فعلا في الغالب اصابه بكتيريا وان كنت بشح التيفويد

بس يا تري ليه البيليروبين عالي توتال وديركت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن تكون hepatites drug toxecity

وده اللي في الغالب او في مشاكل في bill or bill ductes

علشان الديركت مش عالي قوي

انصحها ان تعمل سونار ضروري
      ويا ريت تعرفنا نتيجته ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بإختصار
        اختي روحي المختبر تمام ان كان في انحصار بول اعملي الاتي
        Urine 24 Houer of Protine & volum of urine
        اعملي urine analysis عشان نشوف تحليل البول يمكن يكون حصى في الكلى
        واعملي اختبار ESR عشان نشوف ان كان عندك إلتهاب ولالا وان كان عندك إلتهاب خدي مضاد وان كان عندك انحصار في البول اكثري من شرب الماء افضل شي للكلى الماء

أن شاء الله

طيب دكتور ماسبب زياده الصفراء عندي كما في التحليل؟؟

سبب زيادة الصفرا في الجسم يكون تليف في الكبد سبب الرجيم
            اما ان كان الحصى في الكلى فا لايعني وجود وباء كبدي فا سببها الكلى لحصورها في البول

والتليف الكبدي عباره عن دهون حول الكبد تتحور حولين الكبد وفا تسبب وباء كبدي في دي الحاله لابد التمارين الرياضية لمده 30 دقيقه او 60 دقيقه لحرق الدهون وبعد ذلك اعملي رجيم يعني قلل من نسبه الاكل والدهون والزيوت لكن لانترك التمارين الرياضية

أختى الكريمة (GRA 1.00 [ 2.50-7.50)هذه هى اللى أقصدها بالكلام أسفل
              النويتروفيلز NEUT % neutrophiles(هي خلايا الدم المسؤولة عن إبادة الجراثيم بالجسم . يقوم هذا الفحص بايجاد نسبتها من حاصل خلايا الدم البيضاء.
              عندما يوجد ازدياد أو انخفاض في حاصل خلايا الدم البيضاء , يُميز التلوث بالجراثيم ازدياد عدد خلايا الدم البيضاء , وعندما يحدث ذلك ترتفع نسبة نويتروفيلز
              والمعدل الطبيعي لها هو 40% حتى 70% من حاصل خلايا الدم البيضاء .

وتحدث هذه الظاهرة نتيجة للأسباب التالية :
              - تلوث جرثومي حاد .
              عدوى جلدية: ألم، احمرار، تورم في جزء من الجلد بجانب جرح ما.
              عدوى بالمثانة: ألم أثناء التبول.
              عدوى في الجهاز الهضمي: إسهال، تقلصات.
              عدوى في الجهاز التنفسي: كحة، بلغم.
              عدوى بالأذن: ألم بالأذن.
              عدوى في المستقيم: ألم أثناء التبرز، نزيف من المستقيم.
              - ضعف النخاع العظمي لأسباب كثيرة , أدوية , تلوثات , فيروسات مختلفة وبحالات نادرة مرحلة سرطانية ( تكشف قلة العدلات) جسمنا لتلوثات جرثومية .

وعند تواجد قيم عالية , تسمى هذه الظاهرة كثرة العدلات أو انحراف يساري (left shift) , تعلو نسبة النويتروفيليات عن وجود تلوث جرثومي , فعند وجود حرارة مرتفعة وبفحص تعداد الدم نكشف كثرة العدلات , فهذا يدل على أن مصدر التلوث هو جرثومي وليس فيروس لذلك يتوجب العلاج بالمضادات الحيوية .

تعليمات مهمه :
              * يجب المحافظة على الأيدي نظيفة دائما: على المريض المواظبة على غسيل الأيدي بالماء و الصابون باستمرار ( قبل الأكل و بعده، بعد الخروج من المرحاض، إذا كح أو عطس، إذا لمس حيوان،... ). فأغلب العدوى تنتقل من خلال الأيدي و الأدوات التي يستخدمها أو يلمسها المريض.

*تجنب الاقتراب من المصابين بنزلات البرد و الانفلونزا، الحصبة. و كذلك الابتعاد عن الأطفال فور إعطائهم تطعيم الجديري المائي و شلل الأطفال
              *تجنب الأماكن المزدحمة لتجنب انتقال العدوى من شخص مصاب.
              *الاستحمام اليومي و التجفيف الجيد للجسم
              *تجنب اى جرح أو خدش بالجلد. فيجب استخدام ماكينة حلاقة كهربائية بدلا من الشفرات.
              *تجنب اى تشققات بالجلد عن طريق استخدام الكريمات المرطبة.
              *إذا أصيب المريض بجرح أو خدش يجب المحافظة عليه نظيفا و مغطى حتى يتم الشفاء.
              *الإعداد الجيد للطعام لقتل اى ميكروبات به ( الغسيل الجيد و التسوية الجيدة ).
              *الاهتمام بنظافة الفم و الأسنان.
              *عدم أخذ أي تطعيمات إلا بعد استشارة الطبيب.
              متى يجب الاتصال بالطبيب فورا؟

*ارتفاع درجة الحرارة أكثر من 38º سيليزية.
              *رجفة بالجسم.
              *قئ مستمر لمدة 48 ساعة بعد العلاج.
              *نزيف أو كدمات.
              *صعوبة في التنفس، ألم بالصدر.
              *إسهال أو إمساك شديد.
              *ألم أثناء التبول أو زيادة عدد مرات التبول.
              *دم بالبول أو البراز.
              *ضربات القلب سريعة أو غير منتظمة.
              *صداع مستمر بعد تناول العلاج.
              *فقدان وزن مستمر.
              *قرح بالفم.
              *احتقان بالأنف، كحة شديدة.
              *تنميل أو وخز بالأيدي أو القدم.
              *تكرار الإسهال أو الترجيع المصاحب لهما إحدى علامات الجفاف، و هي:
              *جفاف الشفاه و الفم.
              *العطش المستمر.
              *قلة عدد مرات التبول.
              *زيادة معدل النبض.
              *الدوخة.
              ما هو علاج نقص عدد كرات الدم البيضاء؟
              علاج نقص عدد كرات الدم البيضاء هو عقار النيوبوجين Neupogen ( الاسم العلمي: فيلجراستيم Filgrastim ). و هو عبارة عن بروتين مصنع يقوم بتحفيز النخاع العظمى لزيادة إنتاج كرات الدم البيضاء.

يا شباب والله العظيم كل واحد بيتكلم علي مزاجه وبيألف

الحاله ان شاء الله وانا اجزم باذن الله لو التحاليل مظبوطه

hepatic drug toxecity or hapatites
                او في مشاكل في Bill or bill ductes

وبالنسبه ل leukopenia ان شاء الله اصابه بكتيريه في الغالب فيدال والله اعلم

ولازم تعمل سونار وتعيد التحاليل بتاع CBC & Billirubine total and direct & HCV &HbsAg & widal test

انا مش بلخبط الناس

في حد ممكن يقولي ليه البيلروبين عالي توتال وديركت ويقول سبب مقنع ويا ريت مش ندخل الناس في متاهات وهميه ولف ودوران من غير ما تمس الحاله

وبالنسبه للتبول الكثير لو في الم اثناء التبول وحرقان في الغالب صديد او التهابات ممكن تعمل Complete Urine Analysis & RBS

السلام عليكم د / رحيم
                  علو البيليروبين التوتال مع الديريكت عباره عن ايه ؟
                  خلينا الأول نفسر حاجه بص ياسيدي ( التوتال بيساوى 2.2 والديريكت بيساوى 0.57 يعنى الإنديريكت بيساوي تقريبا 1.6 ) يعنى كدا مفيش حاجه عاليه والتانية طبيعيه ومعنى ان الاتنين يكونو علين ان فيه حاجه فى الكبد
                  أما لو الديريكت عالى والإنديريكت طبيعي بيكون فيه سده فى أى مكان
                  أما لو كان الإنديريكت هو اللى عالى والديريكت طبيعي بيكون فيه هيموليتك أنيما
                  ماشي ياريس

علشان يكون فيه شك في widal test لابد من وجود ارتفاع في درجة الحرارة لأن ارتفاع درجة الحرارة من أهم علامات الإصابة بالعدوى

اشكر الاخ الدكتور السيد على التوضيح الرائع و الذي يعطي الشيهة للنقاش
                      الاخت الكريمة هل اخذت ادوية مدرة للبول و الذي يمكن ان يرفع من هذه النسب

د.حفظ الله

النسب مش مخوفه
                        وما تخافي من هبوط كريات الدم البيضاء(wbc leukocyte)
                        يمكن حوالي 50 مرض تكون فيه wbc
                        منخفضه
                        منها التيفوئيد
                        ومنها الملاريا
                        وكم غيرها
                        من الامراض الفيروسيه والميكروبيه
                        الاخرى
                        بالنسبه للبيليروبين فتاكدي بالاليزا
                        لان فيه ناس تغلط في التحليل
                        د.حفظ الله
                        اخصائي مختبرات طبيه

يا اخ محمد البيلروبين مش عالي ازاي والتوتال اخره 1 والانديركت اخره o.25 مش فاهم حضرتك بتتكلم ازاي

وبعدين بالنسبه للفيدال مش شرط ارتفاع في درجة الحراره ممكن يكون في اصابه والجسم بيقاوم ثم ان انا مش جزمت ان هي فيدال انا قلت اصابه بكتيريه bacterial infection

وكمان الاخ الدكتور / حفظ الله اول شئ ذكره هو التيفويد وتشخيص التيفويد هو high typhoid titre &&&&&&& leukopenia

اختي نتائجك شبه طبيعية وبالنسبة للصفراء او ارتفاع البليروبين في الغالب انه متلازمة جلبرت (مرض جلبرت) ولا تخافين مرض عادي جدا ولا له اعراض ثابته ولا يحتاج حتى علاج

وبالنسبه لكريات الدم البيضاء الظاهر ان عندك التهابات نسائية ويجب عليك مراجعة طبيبة امراض نساء ...

حبيب قلبي د/ رحيم أنا لا أقول ان البليروبين التوتال طبيعي أو مش عالى ودا كلامى (علو البيليروبين التوتال مع الديريكت عباره عن ايه ؟
                                خلينا الأول نفسر حاجه بص ياسيدي ( التوتال بيساوى 2.2 والديريكت بيساوى 0.57 يعنى الإنديريكت بيساوي تقريبا 1.6 ) يعنى كدا مفيش حاجه عاليه والتانية طبيعيه ومعنى ان الاتنين يكونو علين ان فيه حاجه فى الكبد
                                أما لو الديريكت عالى والإنديريكت طبيعي بيكون فيه سده فى أى مكان
                                أما لو كان الإنديريكت هو اللى عالى والديريكت طبيعي بيكون فيه هيموليتك أنيما )
                                أنا بس بفسر لحضرتك ارتفاع الاتنين مع بعض مش واحد لوحده وبص في كلامى مره تانيه لو سمحت

يعمل...
                                X