إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

شئ غريب.. قولون يؤدى الى نقص المناعة؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• شئ غريب.. قولون يؤدى الى نقص المناعة؟؟

سلام عليكم

و باختصار شديد

انا عانيت فترة الامتحانات و النتيجة (4 شهور) حالة من الخوف المجهول الذى ينتابنى و شعور بالضغط النفسي و ضيق فى النفس و الصدر و الم فى البطن و امساك و اسهال و شعور بحرارة فى قدمى و اضظرابات فى اللسان و الشفاه..و عدم رغبة فى الاكل و بالتالى وزنى نقص .....

و عشت 4 شهور تعذيب فعلا من الحالة النفسية لان كل الدكاترة اجمعوا انها حالة عصبية تسمي تشنج القولون مع عسر هضم و كلها امراض نفسية و عصبية.

و لكن الحمدلله الاعراض انتهت من فترة قريبة و بدأت اشعر بتحسن نفسيتي و شهيتي للاكل رجعت طبيعية و بحاول استعيد الوزن الضائع. و راح الامساك و الاسهال و كل ده بفضل شئ اسمه ليبراكس و عدة علاجات تهدئ القولون و اعراضه اصبحت اعراض خفيفة .

فى ظل انى بعانى من قولون عصبى و حالة نفسية فظيعة عملت تحليل دم و كرات الدم البيضاء من نوع نتروفيلز ناقصة عن الطبيعى.. على الرغم ان كرات الدم الحمراء تمام و الصفائح تمام..و الهميوجلوبين تمام التمام.. و تحليل الدم الخفى فى البراز كان سلبى لانه كان شاكك بانيميا.

الدكتور قاللى حكاية لقيتها صعبة التصديق قلت ارجع لكم انتم خبراء فى المناعة

هل هناك علاقة بين سوء التغذية علما ان قعدت فترة 3 شهور لا اكل الا وجبة باليوم و حاجة خفيفة..لكن دلوقتى خلاص فتحت :sm188: و بين كرات الدم البيضاء ؟؟ ممكن تاثر على انتاجها زى ما قال؟

و كمان قال ان حالة التوتر و الضغوط النفسية لها تأثير مباشر على الجهاز المناعى للجسم و انتاج خلايا الدم البيضاء.. هل لهذا الكلام منطق من الصحة؟

طيب يا جماعة..انا دايما بعانى نفسيا مشكلات الحياة كتيرة جدا.. معنى كده انى اعيش بمناعة ضعيفة دوما؟

و سألت طالب بكلية الطب الله يستر قاللى ان السبب فى نخاع العظم.. انا مش فاهم هو بيلمح ان ممكن يكون سرطان دم؟ بس انا اسم ان سرطان الدم يأثر على انتاج الخلايا ككل و له اعراض و انا فى نفس الوقت اللى حصل فيه النقص مش حاسس بأعراض تفسر النقص ده من ايه .. كحرارة او التهاب..

انا عاوز اجابة واضحة منكم.. فى علاقة بين التغذية و الحالة النفسية و انتاج كريات الدم البيضاء؟
    ولا فى تأثير فعلا بس مش لهذه الدرجة (انها تنقصه عن الطبيعى بشوية)؟

و مشكورين جدا

خل عنك الوساوس ،، وعيش حياتك ياحلو
    كــــل عـــام وانــتــم بخيــــــر

تقبل الله منا ومنكم جميع الاعمال الصالحه

وللجميع في المنتدى وللامه الاسلاميه

اسأل الله العافيه والمعافاة من كل شر ومكروه
    ؟؟

اتمنى ان يسامحني كل شخص زليت عليه او غلطت
    واستودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه

فــــــــأمان الله الكريم الرحيم ..

3/10/1429هـ الخميس

شكرا لك...مفيش وسواس ولا حاجة :sm188: بس عاوز اتاكد من كون المعلومات ليها اساس طبي صحيحة طبيا ولا لا؟

شوف ياحبيبي انا طالب زيك هدا اول شي لكن كنت اطبق في مستشفى قبل اسبوعين بالتمام ومن خبرتي افيدك باللي اعرفه عن حالتك
        1- بالنسبه لخلايا النتروفيلز عندما تكون مرتفعه هدا بسبب انك كنت تعاني من صخونه في نفس الوقت اللي عملت فيه التحليل (وانت تدكر)
        2- وبالنسبه لفقد الوزن فه>ه فعلا وانا متأكد 100% انها من الحاله النفسيه التي كنت تعانب منها وهي (الخوووووف)

3- اما بالنسبه افقدان الشهيه فممكن ايضا ان تندرج تحت الاسباب النفسيه ولكن الله اعلم ممكن ان يكون سبب اخر انا لااعرفه
        4- وبما انك انت الان تشعر بأرتياح ولله الحمد حاول ان تعمل لنفسك اختبار CBC (صوره كامله عن الدم) وشوف الفرق
        حبيبي لايصيبنا الا ماكتب الله لنا يعني ماعليك من كلام الدكتور ادا كنت تشك في صحته لانه ليس معصوم من الخطا وماتشوف شر انشاءالله وقدامك العافيه
        اخوك/ سليمان العبسي
        - من جن بالحب فهو عاقل ومن جن بغيره فهو مجنون

-إذا أحبك مليون فأنا معهم.. وإذا أحبك واحد فهو أنا ..وإذا لم يحبك أحد فاعلم أنني مت.:sm184:.

يعمل...
        X