إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لطلبه علوم فى جمهوريه مصر العربيه هاااااااااااااااام جدا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا هاخلص يكالاريوس مختبرات طبية وين اقدر اواصل الماستر ؟؟

انا بتمنى يطرح موضوع للنقاش كل فترة ويشبع الموضوع بكلام علمي لانه كثير مواضيع في مواقع كثير بنلاقيها مجرد ارا غير مستندة الى مراجع

بس يا دكتور فيه قرارات جديدة بتقول انه الدبلومة مبقاش من حقها تفتح حاليا

هذا الموضوع قديم جدا
          ولا تحسبن المجد تمرا انت اكله

لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبر

فتح المعمل بالنسبة لأخصائى التحاليل الطبية-علوم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
            أولا أشكرك على تلك المعلومات القيمة..
            وثانيا أستفسر من سيادتكم عن الجامعات المناسبة لتسجيل الدكتوراه فأنا بكالوريوس علوم قسم كيمياء حيوية وحاصل على الماجستير من جامعة عين شمس بعد تعب كبير ومصاريف أكبر فهل هناك كلية أخرى سواء علوم أو غير العلوم توافق لخريجى العلوم على تسجيل الدكتوراه بها ؟؟ وما المدة الزمنية التقريبية للحصول عليها وما المصاريف؟؟؟
            ثالثا..انا علوم قسم كيمياء حيوية ..حاصل على الماجستير من كلية العلوم فى التحاليل الطبية..وعلى شهادة من نقابة المهن العلمية كأخصائى تحاليل طبية..وعلى ترخيص مزاولة المهنة من وزارة الصحة تحت مسمى أخصائى كيميائى ولايجوز اخذ عينات من المرضى إلا بإشراف طبيب بشرى فهل تصلح هذه الورقة كترخيص لفتح المعمل؟؟ وما موضوع رفع القضية لفتح المعمل أنا سمعت أن البيطريين يرفعوا قضية لذلك فهل نحن مثلهم؟؟وما تفاصيل ذلك ..جزاكم الله خيرا..

السلام عليكم.......
              موضوع جامد جدا جدا وعندي سؤال بخصوص معادله الكيمياء انا اول مره اسمع عنها ومكنتش حاطاها ف حساباتي ممكن تتكلم عنها بتفصيل اكتر عشان انا نبات سبيشيل وعملت دبلومه البيو؟؟؟؟

جزاك الله خيرا ماد
                بجد موضوع جميل ,انا استفدت كتير ,ويارب يوفق كل الطلبة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                  نرجو من الاخ الكريم الذي طرح الموضوع ان يتفضل بالرد علينا للاهميه........وله جزيل الشكر

انا بقي معايا ماجيستير كيمياء طبيه تطبيقيه من معهد البحوث الطبيه جامعه الاسكندريه 2004 بس مش عارفه ازاي اخد حتي المزاوله
                    :sm200:

المشاركة الأصلية بواسطة yh.n مشاهدة المشاركة
                      انا بقي معايا ماجيستير كيمياء طبيه تطبيقيه من معهد البحوث الطبيه جامعه الاسكندريه 2004 بس مش عارفه ازاي اخد حتي المزاوله
                      :sm200:
                      حضرتك تروحى تقدمى في وزارة الصحة

الله ينصر دينك...كل الكلام ده حقنا ومش هنتنازل عنه...بس ليا بعض الطلبات:
                        1-أن تعمل الحكومة هيئة للتدريب العملى وإختبار الإخصائيين أيا كانت كلياتهم لأنه بالفعل نماذج كميائيين بياخدوا الدبلومة وميعرفوش أى حاجة فى المهنة زيه زى خريج الطب بس الفرق إن الطبيب هيعرف يظبطها مع الحالة أماالكميائى مش هيعرف..
                        2-يكون هناك هيئة للتفتيش والرقابة بموضوعية ودون تحيز لأنه بالفعل أنا منذ سنة 2003 متشحطط فى معامل التحاليل وبشوف نماذج سيئة جدا من الكميائيين والفنيين...
                        وطبعا المرضى دوول أخويا وأخوك ووالدى ووالدك...يجب مراعاة الضمير فى الأول والأخر
                        السيدصابر ربيعDr sayed saber Rabei

لازم نتجمع ونعمل لينا نقابة مستقلة والقانون أعطانا الحق ده...زى ما بتوع طب الأسنان عماوها...وكمان نقابة المهن الطبية عملتها....لان لما يبقى لينا نقابة مستقلة سوف تتدافع عن حقوقنا لان هيبقى ليها تمويل من اشتراكاتنا تقدر تصرف وتدافع...إحنا مش قليلين...إحنا لو عملنا إضراب معامل مصر هتقف

وأهم من ده كله...لما يحصل خلاف عليك...إنت هتثبت دورك ومكانك بخبرتك العملية ومكانة العلمية وأهم من دول كمان المعرفة نعم المعرفة يكون عندك رافد ثابت تنمى بيه نفسك مهنيا باستمرار

يعمل...
                            X