إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ساعدوني في تطوير المعمل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ساعدوني في تطوير المعمل

السلام عليكم

يا جماعه عاوزاكم تساعدوني ضروري جداااااااااااا

انا بشتغل في معمل داخل مركز طبي انا اعتبر مسؤله عن المعمل

كل شغلي في المعمل شغل كيميا وصورة دم شغل manual المعمل بسيط جدااا

دلوقتي الاداره طلبت مني انها عاوزه تطور المعمل وتجيب اجهزه أحدث والمعمل يشتغل كل حاجه

انا مش عارفه ايه اللي يتطور

ممكن تقولولي ايه الاجهزه اللي المفروض تكون في كل معمل

وبالنسبه للهرمونات انا مشتغلتش هرمونات خالص قبل كده . لو اشترينا جهاز هيبقا سهل عليا اتعلم واشتغل عليه ولا ايه

انا خريجه طب بيطري وخبرتي بسيطه

الحضانه والسنترفيوج شغالين اسيبهم ولا اطورهم مع العلم انهم قدام جدااااااا

بالله عليكم ساعدونييييييييييييييي

اختى لو تكرمت, تعطينى نبذة عن نشاط المختبر, مثلا : كم مريض يوميا تستقبلين فى المختبر؟, كم عدد كل تحليل يوميا( CBC, ESR, FBG, CREATININE, UREA,...وهكذا) ؟ ما هي اكثر التحاليل المتوفرة في المختبر؟ ماهي الاختصاصات الموجودة ( hematology; hemostasis; biochemistry, microbiology, immuno assay, ).
    ماهي التخصصات الموجودة فى المستشفى ؟
    لن اسألك ماهو الغلاف المالى المخصص لهذه العملية لأ نهم قد لا يعطونك تلك المعلومة وان كانت هي حجر الأساس لدراسة حقيقية مجدية.
    ربما الاسئلة تبدو كثيرة ...لكن اختزلتها كثيرا..
    اما فى حالة انك لا تفضلين الاجابة على الاسئلة, فاجتهد وابعث لائحة على حسب ماأراه.
    تقبلى مروري !.
    وقل رب زدني علما

المشاركة الأصلية بواسطة ibn sina مشاهدة المشاركة
      اختى لو تكرمت, تعطينى نبذة عن نشاط المختبر, مثلا : كم مريض يوميا تستقبلين فى المختبر؟, كم عدد كل تحليل يوميا( CBC, ESR, FBG, CREATININE, UREA,...وهكذا) ؟ ما هي اكثر التحاليل المتوفرة في المختبر؟ ماهي الاختصاصات الموجودة ( hematology; hemostasis; biochemistry, microbiology, immuno assay, ).
      ماهي التخصصات الموجودة فى المستشفى ؟
      لن اسألك ماهو الغلاف المالى المخصص لهذه العملية لأ نهم قد لا يعطونك تلك المعلومة وان كانت هي حجر الأساس لدراسة حقيقية مجدية.
      ربما الاسئلة تبدو كثيرة ...لكن اختزلتها كثيرا..
      اما فى حالة انك لا تفضلين الاجابة على الاسئلة, فاجتهد وابعث لائحة على حسب ماأراه.
      تقبلى مروري !.
      متشكره جدا لاهتمام حضرتك
      المستشفى هي عباره عن مجمع خيري وليست استثماري يعني كل الخدمات اللي بيقدمها باسعار رمزيه . مفيش تخصصات وعيادات في المستشفى كل اللي فيها عمليات جراحيه وولادات فقط وفي وحدة غسيل كلوي .
      شغل المعمل بسيط جدااااااااااااااا وأكتر حاجه شغل ال cross matching ويليه وظائف الكلى والهيماتولوجي .
      ومقدرش اقول لحضرتك كم مريض في اليوم لان الشغل فعلا بسيط جدا جدا جدا .
      لكن الاداره عاوزه تطور المعمل . لكن انا خبرتي بسيطه في شغل المعمامل يعني شغل الكيمستري والهيماتولوجي لكن مشتغلتش هرمونات ولا مزارع قبل كده

OK فهمت المطلوب انشاء الله.
        وقل رب زدني علما

المشاركة الأصلية بواسطة ibn sina مشاهدة المشاركة
          OK فهمت المطلوب انشاء الله.
          ياريت تقترح عليا اعمل ايه وايه الاجهزه اللي ممكن اشتريها
          سمعت عن جهاز i-chrome للهرمونات بس سمعت انه مش دقيق ايه راي حضرتك

مادام نشاط المختبر صغير, اخترت لك بعض الاجهرة المناسبة وذات جودة عالية وصلابة.

1 - Hematology : افضل ان تستخدمى ABX micros 60 CT من شركة HORIBA نادرا ما يتعطل واستهلاكه قليل ولا يحتاج صيانة متخصصة.
            2 - Biochemistry : يناسبك جهاز Cobas C111 من شركة Roche سعته صغيرة, 8 مرضى فقط وهو يقوم بالتحاليل كاملة بصورة الية وماعليك الا شرب القهوة فقط. هناك خيار اخر Pentra C200 من شركة HORIBA يتسع 16 مريضا دفعة واحدة وهو مريح وقليل الاعطال.
            3 - Spectrophotometer لا غنى عنه لان الجهاز الاوتوماتيكى قد يتعطل في اي وقت ..
            4 - Immuno assay للهرمونات والمناعة.... يعتبر mini VIDAS من شركة bioMèrieux مناسبا لدقته وصلابتة وسهولة استخدامه وعدم حاجته لأي صيانة, المحاليل عبارة عن كرتوشات جاهزة لكل تحليل ولكل مريض...كل ماعليك هو وضع المصل فى الكرتوشة وادخالها فى الجهاز ثم : ابدأ..يتعرف عليها ويحدد هويتها
            هل هي FSH او Prolactin او LH او ...
            calibration سهلة جدااااااااا. والعمل عليه لايحتاج اي خبرة..والدقة لا تقارن..
            بالنسبه ل I chroma جهاز بسيط جدا لا أعتقد انه يفى بالغرض...والله اعلم
            وقل رب زدني علما

بجد متشكره جداااااااا جدااااا انا كتبت اسماء الاجهزه
              بالنسبه لجهاز الchemistry عندي جهاز RA-50 الجهاز كويس جدا مش عاوزه اغيره لو حضرتك عندك فكره عن الجهاز ده هل ممكن اقيس عليه هرمونات واجسام مناعيه .
              انا اسفه تعبت حضرتك معايا وبجد ربنا يجازك كل خير ويبارك لحضرتك

السلام عليكم
                اول شئ بحب اشكر اخونا المعطاء جدا ابن سينا على التواجد المستمر ومساعدة الجميع

تطوير المختبر يالاجهزة شئ مهم جدا وضرورى لكن التطوير يعتمد على حجم العمل فإذا كان حجم العمل ضعيف فبفضل العمل على أجهزة بسيطة فمثلا لعمل تحاليل الكيمياء تحتاجين فقط لجهاز spectro وليس بالضرورة Cobas وللهرمونات ايضا ان كان حجم العمل لديكى ضعيف فعليك ان تستخدمة جهاز اليزا بسيط يكفى لعمل هذة التحاليل لان المواد المستخدمة لعمل الهرمونات مكلفة جدا وتحتاج الى عدد ضحم من العينات .

المزارع تكتفى فقط بالحضانة والاهم ان تستوفى الشؤوط اللازمة لعمل المزارع .
                http://www.facebook.com/MkhtbrAlshjayt?ref=hl

اشكرك اخ عونى على كلامك الطيب
                  وقل رب زدني علما

اذا كان العمل قليل للكيمياء بيكفي جهاز RA 50 وهو جهاز ممتاز
                    بالنسبة للدمويات جهاز ABX micros 60 ممتاز
                    للهرمونات جهاز mini VIDAS ممتاز بس بدك تنتبهي لثمن المواد اللازمة للتحاليل ( الكيتات ) لانو موادو غالية ولا يعمل الا على مواد الشركة الصانعة ( الجهاز مغلق ) وعلبة الكيتات تحوي 60 شريط
                    يعني اذا بدك تشتري كيت TSH بدك تشتري علبة تكفي ل 60 تحليل ولها مدة صلاحية ليست طويلة وبالمختصر لا انصحك بشراء جهاز هرمونات الا بعد عمل دراسة لعدد الطلبات المتوقعة لكل اختبارومدى اقتصادية تشغيل الجهاز
                    اما المزارع الجرثومية فانها تحتاج لخبرة

اقتراحي

السلام عليكم ... اقترح عليك آلتين
                      الاول لتحليل جميع الهرمونات و تحاليل الغدد و تحاليل الحمل و تحاليل امراض السرطان و هو سهل الاستعمال و بسيط و اعمل عليه منذ 4 سنوات دون صعوبات وهو Vidas / mini vidas
                      الثاني 111 cobas c لتحاليل الكيمياء

يعمل...
                      X