إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سوال اخر من فضلك؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سوال اخر من فضلك؟

انا كنت سالت حضرتك بالمشاركه السابقه الاتى
    "السلام عليكم
    انا عملت تحليل فيروسات والنتيجه
    HBs AG: NEGATIVE

HCV AB by Eliza : non reactive (negative

وايه معنى non reactive هل معناه انه خامل مع العلم ان دكتور التحاليل كاتب قدامها فى نتيجة التحليل بين قوسين negative كما هى بالاعلى

وشكرا "

وحضرتك تفضلت ورديت بالاتى
    "non reactive = negative يعني ان التحليل سالب , وبالتالي انت سليم تماما"

بس عندى سؤال اخر بعد اذنك

انا اعرف ان الفيروس ممكن يكون نشيط او خامل

بس هل فى اجسام مضاده خامله ونشيطه زى الفيروس ولا التحليل معناه ان مفيش اجسام مضاده خالص وبالتالى انا سليم

وشكرا

لا توجد اجسام مضادة خاملة.
    بالنسبة ل
    HBs AG: NEGATIVE اي ان جسمك لم يعثر فيه على جزئات s من فيروس التهاب الكبد B.
    اما
    HCV AB by Elisa : non reactive (negative اي ان جسمك لا يحتوي اجساما مضادة لفيروس التهاب الكبد C.
    ولكل اصابة جرثومية هناك طريقة خاصة للكشف عنها يحددها الخبراء, فلا تحاول استنتاج امور قد تدخلك في متاهات لا فائدة منها.
    وقل رب زدني علما

المشاركة الأصلية بواسطة ibn sina مشاهدة المشاركة
      لا توجد اجسام مضادة خاملة.
      بالنسبة ل
      HBs AG: NEGATIVE اي ان جسمك لم يعثر فيه على جزئات s من فيروس التهاب الكبد B.
      اما
      HCV AB by Elisa : non reactive (negative اي ان جسمك لا يحتوي اجساما مضادة لفيروس التهاب الكبد C.
      ولكل اصابة جرثومية هناك طريقة خاصة للكشف عنها يحددها الخبراء, فلا تحاول استنتاج امور قد تدخلك في متاهات لا فائدة منها.
      الف شكر على الرد بس معلش سوال اخير علشان اطمئن
      يعنى كده معنى التحليل انى انا معنديش فيرس b ولا اجسام مضاده لفيرس سى
      وبالتالى فانا سليم تماما ومفيش قلق
      ومعلش هو ليه مكتبش نتيجة التحليل لفيرس سى NEGATIVE فقط زى نتيجة تحليل فيرس b
      هل لان طريقة تحليل الاجسام المضاده لفيرس سى بطريقة ELIZA فى حالة وجود هذه الاجسام يحدث تفاعل معين ومن هنا نسميه reactive
      وفى حالة عدم وجود هذه الاجسام لايحدث هذا التفاعل ومن هنا نسميه non reactive
      وشكرا
      التعديل الأخير تم بواسطة الفارس الثانى; الساعة 12-11-2014, 08:31 AM.

يعنى كده معنى التحليل انى انا معنديش فيرس b ولا اجسام مضاده لفيرس سى
        وبالتالى فانا سليم تماما ومفيش قلق. بالضبط .

(ومعلش هو ليه مكتبش نتيجة التحليل لفيرس سى NEGATIVE فقط زى نتيجة تحليل فيرس b
        هل لان طريقة تحليل الاجسام المضاده لفيرس سى بطريقة ELIZA فى حالة وجود هذه الاجسام يحدث تفاعل معين ومن هنا نسميه reactive
        وفى حالة عدم وجود هذه الاجسام لايحدث هذا التفاعل ومن هنا نسميه non reactive). المختبر يكتب النتائج حسب التعليمات الواردة من المصنع.

وقل رب زدني علما

معلش انا اسف يعنى ايه المختبر يكتب النتائج حسب التعليمات الوارده من المصنع ايه قصد حضرتك بالمصنع
          سوال اخر انا اسف معلش لما بيبقى الفيرس موجود وخامل النتيجه بتتكتب اذاى
          شكرا

ألمصنع هو الشركة المصنع للمواد التى يكشف بها المختبر عن المرض المعين, ولكن نصحتك فى البداية ان لا تدخل هذه المتاهة, وكلما اجبناك فى هذه الامور التقنية ازداد عليك الامر تعقيدا, التحاليل سليمة وهو المطلوب.
            وقل رب زدني علما

يعمل...
            X