إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لا يمكن اتجوز عبد العزيز(قصه جميله جدااا)

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

الحلقة ا7

رهف: بقولك ايه يا ميرنا مش عايزة تكلمي سارة .

ميرنا : ياريت بس مش عايزة ازعجها .. ..

رهف: عادي حتزعجيها ليه ... بتكلميها عشان تسلمي عليها

ميرنا : انت عارفة ان سارة بتتكسف قووووي وما تقدرش تطلب من عبد العزيز حاجة زي دي ..

رهف:ااااااه صح بتتكسف .....ما شوفتيش عملت ايه في اخوكي عبد العزيز كان رافض فكرة السفر اصلا ومش حسافر الا لندن بس ودلوقتي شوفيهم بقالهم 3 ايام في باريس .... وما ادراكي بباريس مدينة الرومانسية والعشاق ...

ميرنا : ههههههه .... رومانسية ايه يا عبيطة ؟

رهف: ايوة رومانسية انت ما بتتفرجيش على افلام ولا ايه ...انا بقى في شهر عسلي حروح لفينيسيا وباريس .. وجزر الملديف

ميرنا : ههههههه والله انت يا اما مجنونة يا ما عبيطة ....وفين جزر الملديف .. دي في اسيا وباريس في اوروبا .

رهف: عادي... وايه يعني لو بيحبني حيأخدني المكان اللي انا عايزاه .

ميرنا : ههههه خليه يجي الاول اللي امه داعية عليه وبعدين اطلبي منه اللي انت عايزاه .

رهف:انت اصلا ما عندكيش احاسيس خالص ا نا اعرف ان اللي بيرسموا زيك كدة ماليانين بالاحاسيس والمشاعر الجميلة .

ميرنا : بقولك ايه قومي من وشي احسلك لحسن والله شوفي ايه اللي حيحصلك .....

رهف: انتى ليه بتكلمينى بالطريقة دي دى جزاتي اني جاية اتكلم معاكي واونسك في وحدتك
    .
    ميرنا : ههههه طيب يالا قومي غوري من خلقتي ....

رهف : طيب يا ميرنا حتصل بعدالعزيز واكلم سارة ومش حخليكي تكلميها .... بس..

قامت رهف واتصلت على اخوها عبد العزيز من تليفون البيت ...

عبدالعزيز : اهلا اهلا بالغالية

رهف بتبص على ميرنا وهي بتغظها وبتقولها بصوت واطي بيقولي يا غالية ...

عبدالعزيز: الوو

رهف: احمم اهلا اهلا اهلا انت يا الغالي
    .....
    عبدالعزيز: هههههههههههه... ادى هو انت رهف انا بحسبك امي

رهف: طيب كمل المجاملة بتعاتك ....

عبدالعزيز: ههههههههه ولا يهمك يا جميل انت غالية وقمر كمان اخبارك ايه ... غريبة امي بقالها فترة ما تصلت بيا ..

رهف: والله ما اعرفش ... المهم ان احنا كلنا بخير والحمد لله اقولك على خبر حلو يا عبد العزيز انا اتقبلت في الجامعة ......

عبدالعزيز: لا . بتتكلمي بجد .الف مبروك ..عمر ما قليش حاجة مع انه كلمني النهاردة ..

رهف: انا موصياهم كلهم هنا في البيت ما حدش يتكلم لان انا اللي عايزة ابلغك بنفسي...

عبدالعزيز: مبروك وعقبال التخرج ان شاء الله واتقبلتي في أي جامعة ...

رهف: في جامعة القاهرة

عبدالعزيز: ودخلتي ايه ... ..

رهف: دخلت صيدلة ..

عبدالعزيز: اها بالتوفيق انشالله..

رهف: امال سارة فين

عبدالعزيز: سارا راحة لاستراحه السيدات .. دلوقتي حترجع

رهف: طيب لما ترجع خليها تتصل بيا ضرررروري انا عايزاه ماشي

عبدالعزيز: استني اهي جت

عبدالعزيز بيكلم سارا: سارا خدي اختي عيزاكي

خدت منه التليفون

سارا: ميرنا

رهف: ههههههه لا انا مش ميرنا

سارا: اهلا اهلا ازيك يا رهف وحشتيني جدااااا ....

رهف: لا ما هو واضح والا كنتي اتصلت بيا بقالك اسبوعين تقريبا ولا كلمتيني ..

سارا: هههههههههه ... انشغلت شوية معلش ما تزعليش

رهف: وانا اقدر ازعل برضه من حبيبة قلبي .. حترجعوا امتى ... حفلتي الاسبوع الجاي ..

سارا: انت بتتكلمي بجد .. ما اعتقدش حنرجع بسرعة كدة .. اجليها شوية

رهف: ياسلام يعني اقول للمدرسة تأجل الحفلة عشان مرات اخويا حتحضرها وهي لسة في شهر العسل ..

سارا: يوووه اصلا حتى لو رجعنا مش حقدر اروح ماعنديش فستان احضر بيه ...

رهف: ياسلاممم بصراحة انت ذاكية دى انت في باريس منبع الماركات وتقولي ما عنديش فستان احضر بيه .

سارا: ههههههه اه والله معرفش ازاي راحت عن بالي الحكاية دي خلاص حشتري من هنا .. هي امتى الحفلة بالظبط ...

رهف: يوم الخميس بالليل..

سارا: ايه يعنى فاضله اسبوع ونص مش اسبوع

رهف: ههههههههه عارفة بس عايزاكم تيجوا لانكم وحشتوني جدااا .
    ..
    سارا: يا حبيبية قلبي واحنا كمان والله ... واخبار ميرنا ايه ...

رهف: الحمد لله اهي جمبي عايزة تكلميها

سارا: لا بس سملى عليها كثير..

رهف: انشالله ... بقولك ايه رحتى لديزنى..

سارا: هههههههه لا ما رحناش عبد العزيز مش راضي

رهف: يوه ليه لازم تروحوا على فكرة دي تجنن انا فاكرة اني رحنالها من سنتين ...

سارا: انشالله يارب يوافق عبدالعزيز

رهف:اكيد حيوافق انت مش شايفة ازاي ساحرتيه وخلتيه تروحوا باريس ومش عارفة عاملة ايه كمان بقة يكلمني بكل احترام وادب ... ...

سارا: هههههههه .. لا عادى مش للدراجتي

رهف: المهم الجو عندكم يجنن صح ..مش احنا اللي حنفطس من الحر ....

سارا : مش مهم الجو المهم تكوني في وسط اهلك والناس اللي بيحبوكي ....

رهف: ههههه وانتى يعني دلوقتي مع مين .... يالا عشان ما اطولش عليكي لحسن حبيب القلب حيدبحني....

سارا: اوكي وسلمى على الكل خصوصا امي فوزيه وعمي صلاح

رهف: اوكي يوصل ..مع السلامة

سارا: مع السلامة

وقفلت التليفون ..و عبد العزيز كان طول الوقت يتأمل في سارة وجمالها الاخاذ .. بجد بدأت البنت دي تغزو قلبي .. لالالالا ايه اللي انت بتفكر فيه دى يا عبد العزيز ... مستحيل اصلا تحب ... كل اللي حصل انه قاعد معاها ليل ونهار واكيد حيملها شوية ... بس انا لازم اوقف الشعور دى عشان ما يتملكش مني ... بس دي حاجة لا شعوريةما اقدرش اسيطر عليها .. اكيد لما ارجع مصر حيكون الوضع محتلف .. حيكون البيت دايما مليان ومش حيبقوا لوحدهم الا في اوضتهم واكيد الحكاية دي حتلهيه شويةعن التفكير في الانجذاب ليها اصلا

سارا: ايه يا عبد العزيز سرحت في ايه

عبدالعزيز: لالالالا ولا حاجة ... هي رهف كانت عايزة ايه

سارا: كانت بتفكرني بموعد حفلتها .. فاضلها اسبوع ونص ...

عبدالعزيز: عايزة تحضري الحفلة

سارا: ياريت يا عبد العزيز

عبدالعزيز: خلاص حستعجل في الرجوع

سارا: مش حتزعل يعني ان احنا ما قضناش الفترة كلها

عبدالعزيز كان مبسوط انهم حيرجعو مصر ويقلل الاحتكاك بسارة .. لانها سيطرت على مشاعره واحاسيسه وهي مش حاسة وهو عايز يشيل فكرة الحب من دماغه اصلا ...

عبدالعزيز: هو انا كل ما اقولك حاجة .. تقوليلي مش حتزعل ....اه صحيح رهف ما قلتلكيش انها اتقبلت في الجامعة ..

سارا: لا ماقالتش ..ليه هي خلاص انقبلت

عبدالعزيز: ايوة

سارا: الغلسة ما قلتش ليه

عبدالعزيز: هههههههههه بقالك كام ساعة بترغوا ما قلتلكيش .. غريبة البنت دي ..

سارا: يوه ما باركتلهاش

عبدالعزيز : خلاص مره ثانيه يالا قومي عشان نروح المطعم ... ايه رايك نروح لقالريه لافييت؟؟

سارا: ايوة .... لاني في حاجات كتير لسة عايزة اشتريها

دفع عبدالعزيز الحساب وطلعوا من المطعم الي كانوا بيتغدون فيه ...

ميرنا : انا حنزل الصالة تعالى معايا ..

رهف: ماليش نفس

ميرنا : وليه ان شاء الله مالكيش نفس...

ونزلت ميرنا لاهلها اللي كانوا قاعدين في الصالة ونورا اختها جتلهم زيارة هي وعيالها كانت عندهم ...
      وسلمت عليها .. وراحت تقعد جمب امها ...

ميرنا : امال فين عيالك يا نورا ما شفتهمش ..

نورا: بيلعبوا في اوضة مي ... يماما في عمر وابويا ؟

فوزيه: ابوكي في المرزعة ...وعمر مشة عارفة ما قاليش رايح فين ...

نورا: اه صحيح ياماما انا لقيت عروسة لعمر انما ايه اخر جمال

ميرنا : اوعى تكون واحدة من اصحابك ...او وحدة عجوزة وعانس ...

نورا: ليه يعنى شايفاني كبرت وعجزت للدراجتي ..

ميرنا : ههههه لا دى انت لسة ما كملتيش العشرين ..

فوزيه: ميرنا احترمي اختك ولمي نفسك
      ..
      ميرنا : يوووه هو ما فيش حد في البيت دى اقدر اهزر معاه يا ساتر .

نورا: اصل هزارك بايخ وتقبل ...انا اصلا اللي غلطانة وبتلكم في المواضيع دي قدامك فكراكي واحدة كبيرة وقد المسؤولية .

فوزيه:بس يا نورة انت كمان حتحطي راسك براس اختك الصغيرة .. وقوليلي من البنت دي اللي جيباها عروسة لاخوكي ..

نورا:عارفة يا ماما سمر صحبتي من ايام اعدادي ... ..

فوزيه: وانتى عرفتيها منين دي ؟؟؟

نورا: نهى صحبتي عارفاها طبعا سمر تبقى صحبتها قووي وعالطول نهى كانت بتعزمها وتعزمني وكنت باشوفها كتيير بنت عسل قووي ودمها خفيف
      ...
      فوزيه: والله انت عارفة يا نورة انا نفسي ومنى عيني ان عمر يتجوز انهاردة قبل بكرة .. بس الموضوع دى مش في ايدي وانا تعبت معاه قوووي .

نورا: يا ماما انت كلميه تاني وحاولي يمكن يكون غير رايه بعد جواز عبد العزيز

فوزيه: مش عارفة .. حاحول معاه تاني ..

ميرنا : ما تسيبوا عمر براحته ما دام هو سعيد ومبسوط كدة بطلوا تكلموه في الموضوع دى لانه مش حيتجوز ....

فوزيه: والله انه مقطع قلبي .... انا عارفة انه كان بيحب مراته قووووي ولغاية دلوقتي .. ابني وانا عارفاه عالطول بشوف الحزن في عنيه
      .......
      نورا: حزن ايه بس ايه ياماما فاطمة الله يرحمها بقالها 3 سنين .... وما اعتقدش انه لسة متأثر فيها ؟؟؟.

فوزيه:من قالك الكلام دى ... هو اصلا عمره ما نساها بس هو بيحاول انه ما يظهرش أي حاجة قدامكم وبيداري جواه .

ميرنا : كلامك صح يا ماما وانا كمان حاسة باخويا وبلاحظ قووووي لما يكون مع مي .

فوزيه: وانتي يا ميرنا انت واخواتك بكرة تتجوزوا والبيت يفضى عليا انا وابوكي ...

نورا: ياماما ما تخافيش احنا عمرنا ما حنسيبكم وغير كدا كمان سارة حتكون موجوده معاكم مش هي حتسكن هنا

فوزيه: حتسكن مؤقت مع اني عارفة انها مش حتقصر ... الله يرحمك يا فاطمه ..مكانك كبير في قلوبنا ..
      نورا وميرنا: الله يرحمها..

فوزيه: شوفي يا نورا انا حكلم عمر وانشالله يوافق..

نورا:طب ايه رايك انا اكلمه..

فوزيه: لالا انا حكلمه...

منير: الا قوليلي يا نورا حتولدي امتى

نورا: لسة داخلة التامن ما بقاليش الا اسبوع الا فين رهف

ميرنا : فوق عايزاها

نورا : اصلي بقالي مدة ماشوفتهاش

را حت ميرنا تنادي رهف ... وجات رهف وسلمت على اختها نورة ..

رهف : اخبار حملك ايه .... حتقدري تيجي حفلتي ...

فوزيه: لا تيجي فين تعب عليها

نورا: لا عادي يا ماما لو حسيت اني تعبانة مش حاجي .

رهف : ما عرفتيش ولد ولا بنت

نورا: احمد مش راضي بيقولي مالهاش لزمة .... وكل اللي يجيبه ربنا كويس... بس انا حاسة انه ولد ... حملي المرة دي غير كل مرة ...

ميرنا : ههههههههه...اكي د مش مخليك تنامي طول الوقت يرفس..

نورا: اه والله ليل ونهار يتحرك الله يخليه.

وفي باريس...

سارا:ايه رايك يا عبد العزيز في الفستان دى حلو مش كدة ,

عبدالعزيز: امم..مش عريان شوية

سارا: البس معه شال

عبدالعزيز: لا فتحه ظهره واسعة قووووي واعتقد ان الشال ما يغطهوش ...

سارا: بس هو عاجبنى..

عبدالعززيز: طيب دوري على غيره

سارا: طييييب

وراح قعد عبد العزيز على الكرسي اللي في المحل ... الستات دول ما بيزهقوش من اللف طول النهار في السوق بقالي ساعة بلف معاها من محل لمحل ... تعبت من كتر اللف ياساتر ... وسارة ما بتشتكيش .... شكل الهانم مطولة ..

عبدالعزيز: سارا لسة ما خلصتيش

سارا: لا تعالي نشوف مكان تاني هنا ما فيش حاجة

عبدالعزيز: الساعه 8 الوقت اتأخر ياسارة .... بكرة نيجي ونكمل .... والمحلات قربت تقفل ...

سارا: طيب ..بس مش عايزة نرجع الفندق

عبدالعزيز: طيب يالا نتمشى

وطلعوا من المول وقاموا يتمشون ..راحوا لشارع الشنزلزيه وتعشوا هناك .. كانت سارا عايشه سعاده غير طبيعيه..الحمدلل ه انه وفقنى بعبد العزيز فعلا نعم الزوج .. صح انه مش فتى احلامي ...... بس عبدالعزيز انسان رائع ..بصراحة ما كنتش اتوقع منه كل الاخلاق دي والاحاسيس دس كلها ...بدأت تحس ان سارة بدأ يمتلكها ويسيطر عليه ... .. بس السؤال هنا هل سارا قدرت تتملكه..؟؟؟؟
      ............... .......

النهاردة الجمعة .. وطبعا بعد الصلاة حيكون الغدا في بيت ابو محمد .. واولاده كلهم مجتمعين في بيت العيلة مع عيالهم .. الكل كان بيضحك وفرحان وبيتكلموا الا اثنين .....هموم الدنيا شاغلتهم ..ومش قادرين يقولوا لحد على المشاكل اللي هما فيها ... عبدالله مع افلاسه والديون الي فوق راسه ..ومها الي شايله هم جوزها الي هو همها كمان...

بعد ما خلصوا غدا ... عبدالله راح يغسل ايده .. .. لحقه محمد ..

محمد: يا ابو يوسف عايز اتكلم معاك شوية ... بعد ما تخلص غسيل اديك تعال لي في السيارة انا مستنيك ..
      عبدالله استغرب من اخوه عايز منه ايه ...

عبدالله: لسة بدري حتخرج دلوقتي

محمد: انا عايز اتكلم معاك الاول

عبدالله: بس الوالد حسيتغرب من خروجنا وحيسأل رايحين فين

محمد: لا ما تخافش بابا حيروح ينام شوية

عبدالله: اوكي انا جيلك

محمد: ما تتأخرش

وخرج محمد راح السيارة .. وبعد شوية خرج عبداللع وراه .. وطلع عبدالله ... برى البيت وبسياره محمد بالتحديد .. شاف اخوه داخل سيارته الجمس ...راح للجهه الثانيه ..وركب جنبه ....

محمد: مش حلو اني اكلمك كدة في السيارة تعالى نروح كافي احسن ...

عبدالله: دى شكله موضوع كبير

محمد: ايوة ... تحب تروح فين

عبدالله : اي مكان

وفي الصالة في بيت شوقي
      ...
      صالح: عمي تامر خليني العب معاك بلي ستيشن

تامر : بقولك ايه روح انا مش فاضيلك .

صالح: عشان خطري يا عمي انا بعرف العب قووي ... انا في البيت دايما بلعب مع مهند ...

تامر : خلاص لو رحت البيت ابقى العب هناك .

صالح: عمي بس جيم واحد

تامر : اوف طيب تعالى

مهند: وانا كمان عايز العب

تامر : بقولكم ايه ولا واحد منكم حيلعب يلا روحوا لامكم
      .
      صالح :بس يا عمي انت موافق لغاية لما جيه مهند .... كله منك يا مهند يالا روح عند ماما .. وانا حقعد هنا ..
      وقام صالح جر اخوه عشان يطلع من اوضه عمه ومهند بيقاوم ... وضربوا بعض ..

تامر: بس انت وياه ... انا اصلا غلطان اني دخلتكم اوضتي يالا برة انت وهو يالا ..

مهند وهو بيعيط : هو اللي ضربني الاول يا عمو ...

صالح: تستاهل

تامر : خلاص انا حقفل ومش حخلي حد يلعل ولو تموتوا ما حدش حيلعب . وانت يا مهند المفروض تسمع كلام اخوك الكبير .

مهند: يعني يضربني واسمع كلامه

تامر : يلا خلاص روحوا العبوا بالكورة ...

وخرج تامر من اوضته ..

تامر احم احم : طريق يا جماعة انا جي اللي مش مغطي يغطي ...

مها وهدى كانوا في الصالة ... لان ام محمد راحت تريح مع جوزها شوية ... بعد ما تغدوا .

تامر : السلام عليكم
      ...
      هدى :وعليكم والسلام .. اخيارك ايه يا تامر من زمان ماحدش شافك ..

تامر : والله بخير يا ام صالح ... انت عارفة بقى المذاكرة وارفها ...

هدى : الله يوفقك انشالله...

تامر: امين.. هي فين امي ؟؟

مها: راحت تريح شوية هي وعمي شوقي ...

تامر : طيب عن اذنكم ...

هدى: تامر : العيال برة ..

تامر : ايوة ما هم عيالكم دول جنوني .. اعتقد انهم بيلعبوا كورة في الحوش ...
      وطلع تامر لاوضته تاني وشاف موبيله لقى فيه 8 مكالمات من لمى ... وهو عامل زعلان علشان ما خرجتش معاه في نهاية الاسبوع زي ما وعدته ... وطنشها وما ردش عليها ..وفرد جسمة على السرير ورايح شوية .. ولسة حيغمض عنيه الا تجي على باله صورة رهف .. البنت دي بجد شاغلاني جدااا من اولما شفتها على السلم في فرح سارة وهي ما بتفرقش خيالي اصلا ... وقبل ما انام لازم تيجي في بالي .. ومعرفش انام .. بجد جميلة جدااا سبحان الله ... ونام و هي لسة في باله ..

عبدالله ومحمد راحوا لكافي في شارع جامعة الدول العربية ... بعدما قعدوا وطلبوا قهوة ..

عبدالله: ايوة يا محمد عايزني في ايه ..

محمد: عبدالله مش عارفة اقولك ايه ..

عبدالله: قول ما تخلنيش على اعصابي كدة

محمد: انا عندي مشكلة مالية كبيرة ومش عارفة اتصرف . تنصحني بايه .

عبدالله : مشاكل من أي نوع ؟؟

محمد: مش عارف اقول ازاي .. انا مكسوف منك ؟

عبدالله:ايه الكلام دى يامحمد احنا ا خوات .. و المفروض تقول لي اي اللي مضايقك .. وانا ححاول اساعدك ..

محمد : ايوة احنا اخوات والمفروض ما فيش بنا اي اسرار

عبدالله عقد حواجبه وحس ان فيه شي: تقصد ايه يا محمد ؟

محمد: اتوقع انك تعرف قصدي ياعبدالله ؟

عبدالله: انت سامع حاجة او حاسس بحاجة ؟

محمد: ايوة سامع حاجة واحب اني اسمعه منك ؟

عبدالله: خلاص ما دام تعرف مش لازم اتكلم ... بس الموضوع مش عايزه يوصل لبابا
      .
      محمد: ليه ..عبدالله احنا اهلك ... تصور شعوري لما عرفت الخبر.. لا وانت ساكت ومستنيك تتكلم ولا اتكلمت .. استنيتك تقول للوالد ... سالت تامر اذا قلتله حاجة .. ولا احد منا يعرف حاجة .. ليع يا عبد الله .. انا ا خوك واذا ما لجأت ليا حتلجأ لمين ؟؟

عبدالله: مين الي قال لك..؟؟

محمد: مش مهم مين اللي قالي المهم اني عرفت واني ماعرفتش منك ...

عبدالله حس بالذنب: ازاي كنت عايزين اقولكم على فشلي والله ما اقدرش ... ما اقدرش ..

محمد: ليه انت فاكر اننا حنشمت فيك .. عبدالله انت عاقل .. وانت عارف اننا عمرنا ما حنشمت فيمك بالعكس دى احنا حنقف جمبك ... ونساعدك ..وانا عارفة ان الحكاية دي ممكن تحصل لاي حد فينا ... والمفروض ما تيأسش ؟

عبدالله: ربنا كريم

محمد: مها تعرف حاجة ولا هي كمان مخبي عليها .

عبدالله: لا هي حست ان انا فيا حاجة وضغط عليا وقلتلها ... والله اني ندمت .. ومن ساعة ما قلتلها وهي عالطوال مهمومة وشايلة الهم ...وانتارف ا نها حامل ومكنتش عايزة تشيل الهممعايا وخصوصا في الوضع اللي هي فيه دى ..

محمد: دى احسن حاجة انك قولتلها على الاقل تخفف عليك .. المهم انت ما وي تعمل ايه ؟

عبدالله:السؤال دى ما بيفرقش تفكيري من ساعة ما خسرت المشروع ؟

محمد: طيب ابدأ في مشروع جديد؟؟

عبدالله: ازاي وانا مفلس ولا الديون اللي فوق راسي .

محمد وهو فاتح عنيه ومستغرب: فلست!!!!!!!!!!! !!

عبدالله : ليه هو ما تعرفش الموضوع كله

محمد: لا كل الي عرفته انك خسرت في مشروعك...

عبدالله: لا انا مش خسرت بس المشروع دى انا فلست كمان والمشورع دى حطيت فيه كل راس مالي ودخلت معي مساهمين كمان وهما دلوقتي بعد ما خسر المشورع بيطالبوني بفلوسهم .

محمد بعصبيه: كل دى يحصل وما تقلناش .. عبدالله انت بتفكر ازاي .. عايز افهم .

عبدالله: دي مشكلتي وانا ححلها زي ما ورطت نفسي فيها .

محمد: لا بجد انت مش طبيعي .. انت عارف لو بابا عرف حيساعدك طبعا .. والحمد لله اننا معانا ومبسوطين ..

عبدالله: لا مش عايز بابا يعرف اي حاجة

محمد: طيب لييييييه؟؟؟

عبدالله: انت عارف اني فتحت المشورع دى وهو مش موافق عليها اصلا .. وتخيل لو انت مكاني ترضى تروحله وتعلن فشلك قدامه .. انا عايزة دايما يرفع راسه لما يشوف واحد مننا نجح ... مش فاشل ..

محمد: انت تفكيرك غريب قوووي . . الوالد طول عمره وهو فخور فيك ... اسألني انا ...
      .. دايما يمدح فيك حتى وهو مش عاجبه انك بتشتغل بعيد عنه ...

عبدالله: محمد ..انا معاكي بس عشان خطري ما تخليش بابا يعرف حاجة ...

محمد: والحل؟

عبدالله: ان شاء الله حقدر احلها ... انا بفكر اعمل مشروع تاتي نسبة نجاحة اكتر من الاول بس محتاج راس مال ؟؟

محمد يفكر: طيب انا لقيتها ... انا عندي مبلغ كويس في حسابي .. غير قطعة الارضين موجودة على شط البحر الاحمر ..

عبدالله: طيب؟؟

محمد: يعني ايه طيب .. يا ابني ابدأ المشروع والارباح تسدد الديون .

عبدالله: لالا مستحيل... فلوسك خليها ليك ولعيالك انت احوج مني بالفلوس دي ...

محمد: عبدالله ..ما تقولش كدة صدقني حزعل منك ... اعتقد انا اخوات ولو ما وقفناش مع بعض حقف مع مين يا عبيط ..

عبدالله: محمد صعبه.. انا عندي كمان ارض .. واسهم وناوي ابيعهم .. وفي كمان مجوهرات مها تقدر كمان انها تبعها ... والباقي ان شاء الله حدبره ..

محمد: لا ذهب ومجوهرات مراتك خليهم ولا تلمسهم ... لو كنت عايز فلوس تاخد مني على الاقل المبلغ والارض مع الارض بتاعتك ... والفول سموجود و الحمد لله وانا كنت ناوي اسافر فيهم في الصيف ..ز وما سافرناش .

عبدالله: بس كدة بتزيد الديون عليا .

محمد بعصبية : ومين قالك اني حدقهالك سلف .. ما تقوعتش منك الكلام دى يا عبدالله .. دلوقتي لوا انا كنت مكانك مش انت كنت حتتصرف بالطريقة دي .

عبدالله: والله مش عارف اقولك ايه ... انت كسفتني قوووي ..

محمد ابتسم لاخوه: خلاص وماتقلش حاجة .. وانا بكرة ان شاء الله حروح البنك وححول الفلوس لحسابك وحعرض الارض للبيع ...

عبدالله: بس بشرط..

محمد: ههههههههه ... ايوة مع اني المفروض ا نا اللي اشرط ...

عبدالله: لا بجد .. انت حتدخل معايا شريك وبالطريقة دي يرتاح ضميري ..

محمد:لو كدة حترتاح انا موافق بس بشرط اني اكون شريك بيني وبينك وما حدش يعرف بالموضوع دى خالص ..

عبدالله: اوكي..وبقولك ايه مش محتاج انك تبيع ارضك ... اعتقد الن المبلغ اللي حيجي من الاسهم مع الارض بتاعتي مع فلوسك حيكفوا ان شاء الله .

محمد: خلاص بس لو حسيت تاني ما تتردتش وتقولي ... وماتنساش اني اخوك ..

عبدالله اللي كان بيحس براحة كبيرة جدا بعد مااخوه حل مشكلته ..: وماتنساش ان انا مش عايز بابا يحس باي حاجة .

محمد: ماتخافش بس مش موافقك على الحكاية دي بس انت حر .

عبدالله قام وحضن اخوه قوووي لانه فعلا كان في وطة كبيرة وهو اللي حلها ..

عبدالله: جميلك عمر يما حنساه يابوصالح..

محمد: هههههههههه.. دى مش جميل انت ناسي اني شريك ولا ايه .. وكفاية بقى الناس بدأت تتفرج علينا .

عبدالله: ههههه.. واحلى شريك ربنا ما يحرمنيش منك يا محمد

محمد بابتسامه: ومنك انت كمان يا ابو يوسف

:sm196:وين راكي؟ هاذي غيبة؟؟؟:sm196:
        ربي يخليك كملي لنا القصة:sm184:

هلا مشتاقه القصه حلوه مره وبليز خلصيها ترانا منتظرين ع نار
          وما تكوني بخيله
          ونسيت اقولك اسعدني مرورك

فـ عِندما وُلدت كنت
          تبكي ..
          والآخرون من حولك كانوا يبتسمون ..
          فـ عِش حياتك جيدا ..!!لكي تكون أنت من يبتسم عندما تموت ..!
          بينما الآخرون من حولك ..
          يبكون ..!!

تحياتي
          بنت المشايخ

الحلقة ا8

وفي باريس ...
            فاضل ثلاث ايام وسارة وعبد العزيز يرجعوا لمصر ..

سارا: يوووه النهاردة ا خر يوم لينا هنا وانا لسة ما اشترتش الفستان .

عبدالعزيز: انتي اللي مش عجبك اي حاجة اعمل ايه طيب.

سارا:انا اللي مش عجبني حاجة ولا انت كل ماتشوف فستان عجبني تتطلع فيه القطط الفطسانة ...دى عريان اوي او دى لونه فاقع او دى شفاف ...

عبدالعزيز: مش ذمبي انت اللي بتختاري حاجات مش مناسبة .

سارا: يووووووه وايه المناسب من وجهة نظرك ...

عبدالعزيز: تعالي قومي حدخلك المحل ده واوريكي بقى الفساتين اللي على اوصلها .

ودخلوا محل لفساتين السهره ... وقام عبدالعزيز يقلب في الفساتين ولقى فستان طويل لونه ازرق .. واكمه طويل...سارا فتحت عنيها وبتتكلم في سرها .. مش معقول هو عايزين البس كدة

عبدالعزيز: ها ايه رايك ؟؟

سارا: لا مستحيل...

عبداللعزيز: هههههه.. طيب جربيه ...

سارا: انت بتتكلم بجد

عبدالعزيز بمكر : ايوة يالا عايزه ا شوفه عليكي

خدت سارة الفستان وراحت للغرفة القياس .. ولما لبسته اكتشفت انه من تحت مفتوح لغاية نص الرجل من فوق ..... ابتسمت ابتسامه ماكره ونادت عزيز..

سارا: على فكرة يا عبدالعزيز عجبني حاخده .

عبدالعزيز لما اختار الفستان كان عارف ا نه مش حلو خالص بس على سارة احلى ... جمال جسمها مخلي الفستان روعة عليها ومظهر جمال وشهها ..

عبدالعزيز: انتي بتكلمي جد

سارا: ايوة وليه لا .. مش هو ع جبك وحاخده عشان عجبك ..

عبدالعزيز: بس ..لحظه لحظه هو ما كانش فيه فتحه على جمب

سارا: هههههههههههه ايوة مش اي فتحه دي لغاية نص الرجل من فوق كمان

عبدالعزيز: وانا اقول ليه غيرتي رايك .... يالا غيري هدومك وروحي دوري على فستان تاني .

سارا: ههههههههه ... شفت بقى ذوقك ازاي وبتتريق على ذوقي

عبدالعزيز: ماشي يالا بسرعة خلصي وغيري هدومك ..

سارا: هههههههههه انشالله

ابتسم عبدالعزيز وقعد يستناها لغاية ما خلصت .. وسرح في سارة .. وبيتلكم في سره .. يالله الوضع دى لازم يخلص .. بس ازاي نرجع .. هانت ما بقاش الا قليل .. البنت دي بجد سحرتني ... وازاي اقنعتني اانا نروح ديزني لاند مع اني كنت معارض .. ومع انها ما حاولتش معايا تاتي...بس مش لازم انه تتحايل عليا وتقنع فيا .. كفاية اني ابص لنظراتها الساخرة .. ووقتها ماتقدرش ترفضلها طلب .

سارا: عبد العزيز تعالى

عبدالعزيز راح لسارة في غرفة القياس .. لقاها لبسة فستان حلووووو جدا .. كان عبارة عن الوان فاتحة متداخلة في بعض وبسيط جدا وفخم .. بس عيبه انه خيوط ..

سارا وهي بتلف: ايه رايك ؟

عبدالعزيز الي كان لغاية دلوقتي متأثر بجملها ... :اممممم .. حلو

سارا: يعني اخده ؟

عبدالعزيز: اممممم ...لا

سارا: يووووه ليه .. فتحة ظهره مش كبيرة

عبدالعزيز: ايوة بس فتحت الصدر كبيرة قوووي .

سارة حطت الشال اللي جاي معاها : طيب ودلوقتي .

عبدالعزيز: الشال شفاف قوووي

سارا بنرفزة : عبد العزيز .

عبدالعزيز لا شعوريا: عيون عبد العزيز

سارا احمر وشها لانه اقو لمرة يقولها كلمة غزل من اول ما اتجوزوا .. واتكسفت وفي نفس الوقت اتبسطت قووي .

سارا:يعني احنا بقالنا كام يوم بندور على فستان ومش لاقين كل الانواع مش عجباك .. يقولوا علينا ايه الناس سارة بنت شوقي مش عارفة تلبس ..

عبدالعزيز: قولي سارة مرات عبد العزيز

سارة باستغراب ايه

عبدالعزيز: الناس بيقولون سارة مرات عبدالعزيز..

سارا: ههههههه... يالا قلت ايه

عبدالعزيز: قلت لا

سارا: والله مش حنزل الشال خالص ..

عبدالعزيز: ليه انتى شايفة ان الشال ده بيستر حاجة
            ..
            سارا: يالا ياعبد العزيز والله عجبني الموديل ده من زمان في باللي والوانه حلوه قوووي .

عبدالعزيز: اوكي طيب ... بس الشال تغيريه وتجيبي واحد اتقفل

سارا: بس الشال ده جاي معاها وصعب اني الاقي واحد مناسب ليه
            .
            عبدالعزيز: خلاص امرنا لله ... يا لا غيري هدومك عشان نحاسب

سارا: شكررررررررررررر رررررررررا

عبدالعزيز: بس ما تتأخريش

سارا: عالطول ثواني

حبيبة قلبى ريمو

الله ينور ياعسل

هلا مشتاقه حرام عليك حلقه واحده بس
                يلا بلاش بخل نزلي عدة حلقات عشان خاطري وخاطر اللي بيقرو القصه

فـ عِندما وُلدت كنت
                تبكي ..
                بينما الآخرون من حولك ..
                يبكون ..!!

تحياتي
                بنت المشايخ

الله جنااااااااااان القصة الله يوفقك كملييييييها

وخرج عبد العزيز من غرفة القياس .. وبعدماخلصوا وحاسبوا على الفستان وحطوه في صندوق وادوه لسارة .. طلعوا من المحل وهمايبمشوا ...سارة كان نفسها تشتري هدية لعبد العزيز .. ومش عارفة ازاي تستغفلة ..وهومش راضي يفارها ولادقيقة .. ...شافت محل دي بونت ... بس ازاي تدخله من غير ما عبدالعزيز يحس بيها .. وخطرت على بالها فكرة ..

سارا: عبد العزيز عايزة ايسكريم من باسكن روبنز..

عبدالعزيز: طيب تعالي نروحله .

سارا: لا اناتعبانه حستناك هناعبدالعزيز وهو يرفع حواجبه: عايزاني انا اجبهولك لغايةعندكسارا: يووووووه خلاص مش عايزة حاجةعبدالعزيز: ههههههههه ... يعني بجد كنتي عايزاني انا اللي اجبهولك .. ولا يهمك تأمري يا عيوني .. اروح اجيبلكاللي انت عايزاه بس ماتتحركيش من هنا طيب
                    .
                    سارا: اكيد مش حتحركعبدالعزيز:اوكي..

وراح عبدالعزيز عشان يجيب لها الايس كريم ... واولما بعد عالطول سارة دخلت المحل . ولسة عبد العزيز ما وصلش لباسكن روبنز افتكر يسألسارة عايزة اي نوع ايس كريم ..ودلوقتي المحل مش بعيد قوووي راح يرجعها تاني ... شافالكرسي مافيش حد .. ولا لقى اثر لسارة .. قلق علهيا قولتلها ما تتتحريش من هنا .. وهي تقول انها تعبانة ايه اللي قومها ..

سارة دخلت المحل وقعدت تتفرج ولا هيدارية عن عبد العزيز حاجة .. شافت طقم حلو قوووي عبارة عن محفظة وقلم .. عجبها قويوقررت انها تشتريه ... وهي بتحاسب لفت نظرها طقم حلو اشترته لخواها محمد ...وافتكرتاخوها عبدالله وتامر .هي ما اشترتلهمش الا برفانات ..

قامت اشترت لكل من همقلم ... وبعدين شافت هدية عبد العزيز شوية قليلة قامت طلبتمن البياع انها تكنسلالطقم... واختارت له طقم فخم من الاولاني ... بعد ما حاسبت بالماستر كارد طلعت منالمحل وهي تدعى ربها انعبدالعزيز ما يكونش رجع لانها اتأخرت شوية ..

.... حمدت ربها لما ما شافتهوش ...وقعدت على الكرسى .. انتظرته وهو تاخر... غريبه باسكنروبنز مش بعيد هو اتأخر ليه .. ... بعد حول ربع ساعه من الانتظار وكأن قلبها مقبوضوحاسة انه في حاجة حصلت ...وبدأت تقلق بجد على عبد العزيز ... اول ما شافته عرفتانه متعصب ... طيب هو ليه متنرفز كدة اوعى يكون اتخانق مع حد ...

عبدالعزيزكان بيدور على سارة في كل مكان ولما ما لقهاش رجع تاني في نفس المكان .
                    يمكنتكون هي كمان رجعت .. وافتكر لمام سارة خرجت في لندن من غير ماتقوله .

واهيعملتلها تاني .. بس يمكن ما عملتهاش يمكن حد خطفها .. وقعد الشيطان بيصوروا حاجات ..بجد كان قلقان عليها .. اول ما شافها قاعدة وبكل هدوء مع انه لمح الخوف في عنيها ..حس انه حينفجر فيها .. وكان نفسه يضربها . وتمالك اعصابه ..

عبدالعزيز: كنتى فين ..

سارا: انت اللي كنت فين انا قلقت عليك قووويكان صوتسارة في لمست خوف .... خافت انه يكون فيه حاجة .. بس مش باين انه اتخانق مع حد .. اوعى يكون كان بيدور عليا .. كانت خايفة من ردت فعله ..يمكن يعمل زي ما عمل في لندن ....ياربي اعمل ايه ..
                    عبدالعزيز يحاول يتماسك ويكلمها بهدوء: رحت ادور عليكيسارة اتأكددت من شكوكها .. ياربي اكيد هو متنرفز .. ما هو واضح عليه ..

سارا: انا دخلت المحل دهوشاورت على المحل اللي دخلته .

سارا: رحت اشتري لاخواتي هداياعبدالعزيز: طيب ليه ماقلتليشسارا: ماشفتش المحل الا بعد ما رحت قلت ادخل الف فيه لغاية لما ترجععبدالعزيز: اصلا انا يادوب اتحرت من هنا وبلف ورحعتلك مالقتكيش كأنك كنتيمستية بس امشي ...

سارا كانت ميته من خوف..

سارا: اسفه بس قولت اتفرجبسرعة قبل ماتيجي ما عرفش انك حترجع بسرعة كدةعبدالعزيز سحب نفس طويل عشانيهدى: حصل خير بس ما تكررهاش ... على فكرة انا خفت عليكي قوووي وفرنسا بلد ما فهاشامان ..

سارا: حاضر انشاللهعبدالعزيز: يالله نمشى...

ولسةحيمشوا ... سارة خدت نفس طويل ... ..

عبدالعزيز: مالكسارا: مااشترتش هدية لبابا اشتريت للكل الا هو لسة ...

عبدالعزيز: خلاص نشتري بعدين .. حتى انا ما لسة ما اشتريتش هدية لبابا ولا لعمر ..

سارا: امتى بعدين وحنابنروح عن باريس بكره..

عبدالعززيز: انا تعبان الحين نص ساعه وانا ادور اواذا رحنا للمطار نشترى لهم من هناك ..

سارا حست بالذنب ..بجد تعبت عبدالعزيز قوووي وهو بدور عليها ..وقالت الحمد لله انه ما زعقش ولا اتنرفز عليها هواصلا اتغير من ساعة ما كنا في لندن ...بس هو بيحبني ولا لا .. اكيد بيحبني والا ماكانش عاملني بالطريقة دي .. صحيح انه عمره ما قلي الكلمة دي او اي كلمة تدل علىالحب ..الا النهاردة قالي من عيون عبد العزيز .. بس اعتقد ان الكلمة دي مش لازمبقولوها اتنين بيحبوا في بعض ..لالا اكيد بيحبنى ويقصدها لانى انا كمانبحبه...وابتسمت ..

عبدالعزيز: ليه بتبتسمي ..؟؟؟سارا: هاه ولا حاجةعبدالعزيز رفع حواجبه وماعلقش عليها .. كان لسةمضايق منها شوية ..

بس خلاص مش لازم يبينلها اللي كان بيحسة .. بجد البنت دي بتفور دمياحيانا ..بس هي صغيرةوماتتلامشي
                    .. مين يقول ان عبد العزيز بقى كدة وتعاملهمعاها اتغيرت 180 درجة
                    ..

عبد العزيز مستغرب .. ازاي انا ماتنرفتش عليها .. ولا قلتلها كلمة تزعلها ... بجد البنت دي غريبة كأنها بتعمل فرامل لاعصابي لمابكون ثائر .. وبهدء اول ما بشوفها .... وفعلا سارة غيرتني وانا مش عايز اتغير بسغصب عني .. ياترى هو دى اللي اسمه الحب ...

لحلقة ا9

قررت فوزيه انها تكلم عمر النهاردة على العروسة اللي كلمتها عنها بنتها نورة ... بعد ما رجع عمر من الشغل ... نادته امه وطلبت منه انه يجيلها اوضتها .. عمر اللي استغرب من امه ... ياترى عايزة مني ايه لدرجة انها عايزة تتكلم هي وهو بس ومش عايزة حد معاهم ..

عمر: خير يا امي .. هو بابا في حاجة ولا ايه

ام عمر: لا الحمد لله ابوك بخير اطمن ... بس انا كنت عايزاك في موضوع يهمك شوية ..

عمر: ايوة يا ماما انا تحت امرك ...اتفضلي ...

ام عمر: يا ابني حالتك دي مش عجباني ..

عمر: ليه ياماما هو فيا حاجة عملت حاجة زعلتك ..

عمر: لا يا ابني ما فيش حاجة زعلتني ولا حاجة .. بس انت طول النهارد في الشركة .. وترجع على العصر تقعد معانا شوية ..وبعدين تطلع تنام ... كأنك عازب بالظبط ..

عمر: يا ماما في ايه دلوقتي ... وانا مش عازب ...

ام عمر: معلش يا ابني انا ما كنتش اقصد ..

عمر: اعتقد اني ما اشتكتشي لحد عن حياتي ... اوعي يا ماما حتفتحي معايا نفس الموضوع اياه .. انت عارفة راي من قبل ماتكملي ...

ام عمر:لا بس الوضع دلوقتي غير دلوقتي اخوك عبد العزيز اتجوز والمفروض انك تلحقة ..

عمر: بس انا خلاص اتجوزت قبله وليه بنت ولا مش مالية عينك مي ..

ام عمر: بس انا نفسي يبقالك ولد يشيل اسمك يا ابني ..

عمر:ليه يعني هي مين من ابوها مش انا ومش هي شايلة اسمي ..

ام عمر: ياابني مي بنت

عمر: وحتى لو بنت .. يا ماما انتوا لسة بتفكروا بتفكير الجاهلية دلوقتي ما فيش حاجة اسمها ولد وبنت ..وما فيش فرق بنهم قدام ربنا ..

ام عمر: طبعا في فرق .. الولد بيشيل اسمك وعيال عيالهم بيشلوا اسمك ..غير البنت ..

عمر: والله كلام غريب يا ماما دى انت متعلمة وفاهمة الدنيا تقولي الكلام دى ...

ام عمر: وليه ما اقولش... عمر انا فرحت بعبدالعزيز خلينى افرح فيك انت كمان

عمر: اعتقد اني كفاية فرحتك قبل عبد العزيز وجبت بنت

ام عمر: لا مش كفاية عشان ترضيني تتجوز ... نورة اختك تعرف وحدة بتقول عليها ان اخلاقها كويسة جدا ..شوفها ..

عمر: يا ماما كفاية ... مش عايزة اسمع اي كلمة في الموضوع دى .ونورة دي انا حعرف ازاي ما تتكلمش في الموضوع دى تاني ... هي بتشتغلي خطابة دلوقتي ..

ام عمر: اختك عايزة مصلحتك وماتقولش عليها الكلام دى تاني ...

عمر:مصلحتى انا عارفة كويس ... والموضوع دى انتهى خلاص ولو كان على الاسم زي ما بتقولي اهو عندك عبد العزيز اهو اتجوز وان شاء الله يجبلكم الولد اللي انتوا عايزينه ويشيل اسمه واسم العيلة ..

ام عمر: مش بس اسم يا ابني ... انت محتاج لوحدة تهتم فيك وتشاركك حياتك ..

عمر: اعتقد اني مش محتاج لحد يهتم فيها انا اعرف اهتم بنفسي كويس ومش عايز حد يشاركني حياتي ... كفاية عليا مي هي كل حياتي...

ام عمر: طيب بنتك مي مش عايزة حد يهتم فيها ... ومحتاجة حد يشوفلها مصالحا وانت طول النهار في الشغل وسايبها .

عمر: انا شايف ان مي عملة ازمة ومتقلة عليكم هنا في البيت

ام عمر: لا ياعمر والله ازعل منك ايه الكلام اللي انت بتقوله دى ... دي مي في عنينا زي ماانت في عنينا .. بس انا كبرت وما اقدرش على التربية زي الاول .. التربية عايزة صحة يا ابني ..وانا عمري ما اقسى على اولادكم دول احفادي ...واخواتك البنات بكرة يجلهم نصيبهم ويروحا لبيت اجوازهم ان شاء الله وحبقى لوحدي ..

عمر: انا موجود يا ماما ...

ام عمر: انت راجل ... وهي عايزة واحدة ست تأثر عليها مش راجل ...

عمر: مستحيل اجيب وحده تانية تحل محل فاطمه ...ومستحيل اجيب لمي مرات اب تتحكم فيها وتذلها ... وانا ايه اللي يضمني انها حتبقى حنينة عليها وتخاف عليها ؟

ام عمر: يا ابني الحاجات اللي بتتكلم عنها دي في الافلام بس والبنت اللي بقولك عليها ما عتقدش تبقى من النوع اللي في راسك دى ..

عمر: شوفي يا ماما اول ما احس اني عايز اتجوز حقولك عالطول .. بس انا دلوقتي مش عايز اتجوز .. وكفاية قوووي عبد العزيز تفرحوا بيه ... اااه صحيح انا نسيت اقولك على فكرة عبد العزيز وسارة راجين يوم الاثنين الساعة 10 الصبح

ام عمر: عبدالعزيز ما قليش عالطول ليه .

عمر: اويا لسة قايلي من الشغل ... بيقولي في الاول ما كانش لقيين حجز ودلوقتي لقوا ..ربنا يرجعهم بالسلامة ..

ام عمر: لازم نعمل عزومة كبيرة احتفالا بمناسبة جوازهم ورجعوهم بالسلام ان شاء الله .

عمر: والله دى بقى مهمتكم مش مهمتي ... يالا ياماما عن اذنك ..

ام عمر: ايوة توهتني عن الموضوع ... بس انت ما تنساش وعدك ؟

عمر باستغراب : أي وعد ..؟؟

ام عمر: مش انت لسة قايل انك لما تكون عايز تتجوز حتقولي ..

عمر: هههههههه... ان شاء الله يا غالية

وخرج عمر من اوضة امه ... وامه مش راضية تنسى الموضوع دى والموضوع ممكن يتفتح تاني في اي وقت ما دام لسة في راسهم .. كم مرة فاتحوا اكتر من100 مرة وانا ارد عليهم بنفس الاجابة وبرضه ما فيش فايدة ما بيزهقوش ....وراح لاوضته عشان يريح من الشغل ... لانه عندة مشوار لازم يروحه بعد المغرب ... واعد مي انهم يخرجوا النهارة ويوديها للمول .. ويفسحها ...

نرجع لفرنسا .... عبدالعزيز حجز لهم في ديزنى هوتيل لمده يومين ... كانت سارة مبسوطة جداا .. طبعا حطوا الشنط بتاعتهم في امانات الفندق على اساس انهم راجعين باريس عشان المطار ... واول ما وصلوا ديزني على الظهر .. ريحوا شوية وبعدين نزلوا يتمشوا ويتفسحوا .. كان الجو اكتر من رائع ... والدنية زحمة وجميلة ..

عبدالعزيز: ها يا سار مبسوطه.؟؟؟

سارا: طبعا شكرا يا عبد العزيز قوووي ... دلوقتي حنعمل ايه ؟؟

عبدالعزيز: بتساليني انا ... النهاردة انتي الاميرة انتي بس اشري وانا حروح المكان اللي انت عايزاه ..

احمر وش سارة ... دى تاني مرة يغازلها بالطريقة دي .. ... اكيد هو بيحبني ... بيحبني .. بيحبني ..

سارا: مش عارفة انا اول مرة اجي هنا .. فين كتيب الارشادات بتاعت المنطقة دي ..

عبدالعزيز: قبل ما نروح لاي مكان انا جعان ... خلينا الاول ندور على مطعم نتغدى وبعدين نروح في اي حتة انتي عايزاها ..

خرجوا من ديزنى لاند... وراحوا لديزي فيلج ...كان في مطعم كبيييييييير قوووي وفخم وجمبه سينما ... راحوا للمطعم واتغدوا هناك ... وبعد ما خلصوا ..... رجعوا مره تانيه للملاهي لان ديزي فليج مفيهاش الا مطاعم واسواق وسنيما... ركبوا السفينه الي في البحيرة ... كان الوضع مضايق عبدالعزيز شوية بس عشان سارا يالا تهون كل حاجة ..... بعد ما نزلوا ... وهم بيتمشوا والايس كريم في ايد سارة ... كان في طفل صغير بيجري واخوه وراه ... وهو بيجري بسرعة خبط في سارة ووقع منها الايس كريم على هدومها .....سارا شهقت ووقفت متنحة في مكانها ومش عارفة تعمل ايه او تتصرف ازاي ...الطفل ارتبك وابتدى يتكلم مش مفهوم ... وشويةو خلاص يعيط ,,, عبد العزيز اللي شاف الموقف كله من اوله جيه عن الطفل وحط اديه على راس الطفل وابتسم ..

عبدالعزيز: it is ok

اخو الولد لما شاف اللي عمله اخوه نادى على ابوه ...جيه الاب وهو بيبتسم اعتذارا للي عمله ابنه وجري الطفل الصغير ولصق في ابوه ..لانه كان خايف جدا ..

الاب: sorry…. He was playing with his brother …oooh…. I'm so

عبدالعزيز: no no its ok….. worrydon't

الاب لف على ابنه وقعد يتكلمم معاه كلام مش مفهوم شكله كدة اوروبي بس مش انجليزي ولا فرنسي وقعد يهزء في الولد على اللي عمله ... الطفل راح لسارة وفي اديه منديل خده من ابوه ... ولكمها كلام مش مفهوم ... واخدت سارة منه المنديل وهي بتبتسم ...

الاب: it is my false …shouldn't lets my sun running here…. I

عبدالعزيز: every things are alright…just a kid hehe

الاب: thank you so much .. he will not doing this again

ولف الاب على ولده وقاله كلام كتير وفيها كلمه sorry .... الولد لف لسارة وعبد العزيز
                        الولد: sorry

سارا: its fine

ابتسم الاب وخد ابنه ومشيوا .

سارا: يعني الاب كان في موقف محرج قوووي هو وابنه ...الطفل صعب عليا قوووي

عبدالعزيز: هههههههه..وانت شوفي هدومك ... ازاي الايس كريم ساح عليها ...

سارا: طبعا شمتان فيا ... بس انا اللي استاهل ما حدش قالي اني اكل ايس كريم

عبدالعزيز:احنا لسة معدين على الحمام ... تعالي نرجعله واغسيليه كويس لو ما نضفش نرجع للنفدق ..

سارا:لا حمام ايه انا عايزة اغير هدومي .. يعني ينفع نرجع للفندق ..

عبدالعزيز: طبعا ينفع يلا طيب ..

ورجعوا للفندق ... دخلت سارة الحمام ووخدت شور ... عبدالعزيزكان بيتفرج على التليفزيون واتصل بالريسبشن عشان ياكد الحجز على طيارة بكرة ... ما كانش عايز يوصل مصر الصبح لانهم كدة حيبقوا تعابنين وحيضيعوا النهار كله .. لقى كرسيين في الطيارة على الساعة 7 بليل .. ويوصلوا مصر على الساعة 12 بليل يعني على الساعة 2 بتوقيت القاهرة ... لقاها احسن من عشرة الصبح ... اكد عبدالعزيز الحجز وقفل التليفون .. واتصل على اخوه عمر ..عشان يقوله على الموعد الجديد ... وبالمرة يتكلم مع اخوه شوية ... لانه ما كلمهوش من ساعة اخر مكالمة ..

عمر: لا مش مصدق .. انت فين يا ابني .. ولا تسأل على اخوك الغلبان دى ..

عبدالعزيز: ههههههههههه ... معلش بس كنت مشغول

عمر:يعيني بقيت تنشغل عننا يا سيدي براحتك .. لو اعرف ان الجواز حياخدك مننا كدة ما كنتش وافقت انك تتجوز وكنت حفضل اقنع في بابا عشان ما يجوزكش ..

عبدالعزيز:يخرب عقل با عمر وحشتني موووت .. انا ما قدرش انشغل عن اخويا حبيبي .. بس انت عارفة بقى دلع العرايس كل يوم في مكان عايزة تشوف الدنيا يا سيدي ..

عمر: ههههههههههههههه هههههه والله وعملتها بنت عمي شوقي .

عبدالعزيز: عملت ايه ؟؟؟

عمر: لا سلامتك ولا حاجة ماعملتش حاجة .. سمعنا انكم حتوصلوا بكرة ان شاء الله .

عبدالعزيز: اااه صحيح قبل ما انسى ...انا غيرت الحجز .. حنوصل على الساعة 2 بليل ان شاء الله .

عمر: ايه قول من اول ..وانا فكرك مشتاقلنا ونفسك تيجي دلوقتي قبل بكرة .. اوعى تكون عايز تطول المدة كمان ... اهلك حيزعلوا لو اجلت الوصول ... ورهف حتزعل عشان مش حتحضروا حفلتها .. ههههههه...توصلو ا بالسلامة ان شاء الله ..

عمر: طب ليه غيرت الحجز ... مش حلو انك توصل في نص الليل كدة .

عبدالعزيز: لاكدة احسن ... انا عارف حنوصل تعبانين وعايزين ننام ونستريح ..ولو وصلنا 10 الصبح .. كل العيلة حتيجي تسلم علينا ومش حنرتاح ... وبصراحة مش حنبقى فايقين خالص ... عشان كدة انا قلت نيجي بليل ونستريح وننام وتاني يوم نسلم على العيلة كلها براحتنا واحنا فايقين
                        ...
                        عمر: خلاص ولا يهمك وانا حكون في انتظارك في المطار وفي الموعد المحدد

عبدالعزيز: بقولك ايه ماتقولش لامي عشان ماتقلقش علينا ولما نوصل نبقى نسلم عليهم براحتنا ..

عمر: ما تخافش حيكونوا نايمين

عبدالعزيز: احسن ..عشان اخد راحتي في النوم

عمر: اللي انت عايزه حعملهولك ... بس انت طمني اخبارك ايه مع مراتك

عبدالعزيز: انا وسارا الحمد لله تمام ...

عمر: مبسوط؟؟

عبدالعزيز: متقبل الوضع...

عمر:يعني ايه متقبل الوضع ... واضح انك بدأت تميل للبنت الا اذا ما كانش سهام الحب صابتك

عبدالعزيز: لا يا شيخ أي حب ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقوله دى ... احنا ماعندناش الكلام دى ... قصدي تقبلت يعني ان انا استوعبت ان ليا زوجة لها حقوق لازم ادهالها هو دى قصدي فهمتني ...

عمر: يعنى عايز تفهمني انك ما بتحس من ناحيتها الا الواجب بس ...

عبدالعزيز:اكيد طبعا وما فيش حاجة اكتر من كدة ... انت عارفني يا عمر انا مش بتاع حب ولا عمري ححب وخصوصا سارة .

عمر: ربنا يهديك .. ليه طيب .

عبدالعزيز: انت ما تعرفش سارة ... هي من النوع لو حبتها حضحي بحياتك علشانها ... وانا مش عايز احبها عشان حياتي ما تكونش معلقة بيها .

عمر: والله انك مجنون... ايه الكلام الفاضي اللي انت بتقوله دى ...

عبدالعزيز: انت اللي بتقول الكلام دى يا عمر ,, شايفك كدة وافقت لطلبات امي واتجوزت بعد المرحومة ..

عمر: انا وضعي غير ..والمفروض انك ماتربطش نفسك بيا ...صوابعك مش زي بعض
                        ..
                        عبدالعزيز: ماعلينا ... نتكلم في الموضوع دى بعدين وما تنساش موعد الطيارة ؟

عمر: اكيد... طبعا يا عبد العزيز توصلوا بالسلام ان شاء الله وسلم على مراتك وخلي بالك منها ..

عبدالعزيز: ان شاء الله يوصل ...

عمر: ومش حوصيك على مراتك ...

عبدالعزيز: اكيد ..طبعا ما تخافش

عمر: يعني الكلمة الحوة برضه كويسه حتى لو مكنتش تقصد .. بس هي محتجالها ..

عبدالعزيز: ايوة اتكلم يا خبير .. وادينا من نصايحك القيمة

عمر: ما قلتلكش مش امك فتحتلي في نفس الموضوع اياه ...

عبدالعزيز: ههههههههههههههه ههههههههههههههه ه

عمر: هيه انت بتضحك على ايه ؟؟

عبدالعزيز: ربنا يعينك يا اخويا ... على فكرة امي مش حترتاح الا لما تجوزك ..

عمر: بقولك مع السلام احسن ... روح شوف مراتك احسن مني ... لاني مش فايقلك انت كمان ..

عبدالعزيز: هههههههههههه... خلاص مش حتكلم في الموضوع تاني انا كنت بهزر معاك ... بس ماتنساش الموعد ؟

عمر: اكيد... عايز حاجة تاني ؟

عبدالعزيز: لا سلامتك ..وسلم على الجميع بس ما تقولهمش حاجة .

عمر: ماشي مع الف سلامة ..

عبدالعزيز: مع السلامة ..

وقفل عبد العزيز التليفون مع اخوه ... وراح يشوف سارة لانها اتأخرت عليه .. عايز ينزل عشان يتعشى وما يضيعش اليوم هنا ..

سارا الي خلصت شاور بسرعه....لبست لها طقم من اطقمها ...واتشيكت .. ولسة بتقفل شنطتها شافت الهدية اللي جابتها لعبد العزيز .. قالت في سرها ما فيش احسن من الوقت دى عشان تقدمله الهدية وعشان تعبر له عن حبها ليه .. خدتها وراحت للصالة ... وشافت عبد العزيز بيتكلم في التليفون .. ولسة حترجع سمعت اسمها ...

عبدالعزيز: انا وسارا الحمد لله تمام ...

وافتكرت انه بيكلم امه ... ولسة حتروح ناحية عبد العزيز علشان تكلم امه لانها ما كلمتهاش من فترة .. ولسة حتخطو خطو عشان ترحله .. الا وتسمع

عبدالعزيز: متقبل الوضع...

لحظه صمت لان الطرف التاني بيتكلم ..بس رد عبد العزيز كان جامد وما كنتش متوقعاه ... خلاها تتجمد في مكانها وما تتحركش خطوة واحدة ..

عبدالعزيز: لا يا شيخ أي حب ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقوله دى ... احنا ماعندناش الكلام دى ... قصدي تقبلت يعني ان انا استوعبت ان ليا زوجة لها حقوق لازم ادهالها هو دى قصدي فهمتني
                        ...
                        عبدالعزيز:اكيد طبعا وما فيش حاجة اكتر من كدة ... انت عارفني يا عمر انا مش بتاع حب ولا عمري ححب وخصوصا سارة .

هنا سارة ما قدرتش تسمع اكتر من كدة ... وتسمع بقيت الكلام اللي زي السكاكين في صدرها .. رحعت لاوضتها بسرعة .. والهدية شوية وتقع من اديها اللي كانت بترتجف .. حست بدموعها تتجمع في عنيها من جديد .. بس قالت في سرها انا خلاص ضيعت دموعي كتير عليه ... وهو ما يستهلش ...ايه قصدوه انه بيقضي واجب ... ولا يفكر حتى يحبها خصوصا هي ......ليييييييي يه...فضلت فترة واقفة مكانها ...من غير حركة مصدومة من ان اللي سمعته ...

ومش سامعة حتى عبد العزيز وهو بنادي عليها ...اوما كانتش سامعة الا صوت نبضات قلبها الي كانت بدق بسرعة ....وعرفت انه قفل التليفون ...وعالطول تتمالك نفسها .. وهي مش ميتة عليه ..خدت شنطتها ورجعت الهدية تاني مكانها ... بعد ما غطتها بالهدوم بتاعتها عشان ماتبنش....حست بعبدالعزيز يدخل الغرفه..

عبدالعزيز: خلاص خلصتى؟؟

خافت تلتفت له ويحس ان فيها حاجة ..

سارا بلا مباله مصطنعه: ايوة بس كنت برتب هدومي

عبدالعزيز: طيب يالله يا حبيبتى بسرعه عشان ننزل تحت ونتعشى وما نضيعش اليوم علينا ..

وبتقول في سرها .. وكمان بيقولي يا حبيبتي ... خاين وكداب ومنافق ... لفت عليه وعلى وشها قنا يخفي الالم اللي كان سكان في قلبها ..

سارا: انا جاهزه ....يالا ننزل.

وخرجوا من الفندق ...

سارا بلا مبالاه: ايه يا عبدالعزيز ...كنت بتكلم مين من شوية ؟

كان نفسها تعرف كان بيقول الكلام دى لمين ..

عبدالعزيز: دى عمر ,, بأكدله على الحجز الجديد ... وبلغته عشان يستقبلنا ..

وبتتكلم في سرها للدرجاتي مش قادر يقعد معايا .. مش قادر يمد يومين كمان .. وانا اقول انه مستعجل على المرواح عشان احضر الحفلة اتاريه مش طايق يقعد معايا وعايز يخلص مني .. لا وكمان بيقول لاخوه انه بيقضي واجب معايا ..

سارا: طيب كنت عايزة ابلغ اهلي بالموعد عشان اخواتي كمان ييجوا

عبدالعزيز: لا يجيوا فين .. الطيارة حتوصل الساعة 2 بليل .. حتى اهلي ما يعرفوش انا قلت بس لعمر عشان يستقبلنا في المطار .. وان شاء الله بعد ما نوصل ونستريخ نروح لاهلك ..

سارا:يعنى حنوصل مصر وما اشوفش اهلي ؟

عبدالعزيز:لما نوصل ربنا يسهلها ان شاء الله .

سارة اللي كانت مضايقة جدا بس مش عايزة عبد العزيز يحس باي حاجة وبتبين انله انها عادية ... مر عليهم الويم كله والوقت فيه ما بيتحركش وهي طول الوقت ساكتة ما بتتكلمش الا في الضورة وكل شوية تفتكر كلام عبد العزيز لاخوه ..وبتحاول انها ما بتفكرش في الكلام دى وتشغل نفسها في اي حاجة ........والجو مكهرب ومتوتر بينهم ..لاحظ عليها عبدالعزيز السكوت التام الي مش من طبعها ...ومش شايف حماسها اللي كان متوقعه لما تشوف المكان اللي كان نفسها تزوره ...مروا على محل بيع العاب ديزني ..

سارا: عبد العزيز ... ممكن ندخل المحل ده ؟

عبدالعزيز: اكيد طبعا ... عايزة تشتري منه حاجة ؟

سارا: ايوه هدايا لعيال اخواتى ...

عبدالعزيز: اعتقد انك اشترتليهم بدل من باريس ولندن

سارا:ايوة بس البدل مالهاش فرحة زي الالعاب

عبدالعزيز: خدي اللي انت عايزاه براحتك...

فضلت سارة تدور لعيان احواتها على حاجة مناسبة .. وجابتلهم هدايا جميلة ..

عبدالعزيز بهزار : شكلك حتفلسينا ... ده انتي اشتريتي المحل كله ...

سارا: الحاجات دي مش ليا .. والله انا مقلتلكش تحاسبلي ....اناعندي الفيزا كارد

عبدالعزيز الي اتصدم من ردها هو ماكانش قصده حاجة بس ليه بترد عليه بالطريقة دي ..اسلوبها ما عجبهوش ...

عبدالعزيز: سارة ايه الكلام اللي انتي بتقوليه دى ... انتي ما حدش يهزر معاكي ابدا كل حاجة بتخديها بجد ..

سارا: وانا ايه اللي قلتله زعلك ؟

عبدالعزيز:لا ابد ماقلتيش حاجة ... انتي مالك مش طبيعية من ساعة ما خرجنا من الفندق وانتي مش على بعضك .

ساارة استوعبت الوضع وعرفت لو ما مسكتش نفسها حتتفضح .

سارا: لا ما فيش حاجة ..

عبدالعزيز: طيب يالا بسعة خلصي انا ماليش طقطان على الاسواق ... وكل دي هدايا ..

سارا: خلاص خلصت
                        ...
                        وهم بيحاسبون شافت ميداليه حلوة عباره عن البوم صغير وعليه منبرى قلعة ديزنى..خدته لرهف لانها تعرفها تحب الميدلايات....ح طته عند المشتريات...شاف ها عبد العزيز ورفع حواجبه وما علقش ..
                        خرجوا من المحل يعد ما طلبوا منهم يبعتوا الاكياس دي للفندق وخصوصا لان الفندق داخل حدود ديزني ...

اظن مافيش كرم بعد كده يا بنات يا رب الحلقات الجديده تعجبكم

والله انت كريمة واحنا نستاهل نبغى كماااااان

اولاآ كل عام وانتي بخير بقدوم عيد الاضحى
                              ثانيآ ياريت كملي القصه قبل العيد ياليت بلير

فـ عِندما وُلدت كنت
                              تبكي ..
                              بينما الآخرون من حولك ..
                              يبكون ..!!

تحياتي
                              بنت المشايخ

وانتى بالف صحه يا زهره بصى هى القصه طويله شويه بس هحاول انزل اجزاء كتير النهارده

يعمل...
                                X