إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مين لسه ماختبرش امتحان الهيئة وعايز يستعد قبل مايحدد ميعاد؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

مسااائكم جوووري ^_^
    ياحلوين انا معااااااكم اكيد بس بعد الظهر مره صعبه شرايكم بعد العصر او المغرب واذا كان بعد العشاء ياسلاااااااااااام ,, بس ها انا معكم في كل الاحوال ,, كيميااائيه انا راح ابدا معك وبعدين اشوف موضوع اسئله الاخصائين هذه اهم شي البيسك لاني مااااسحه صراحه اي شي ,, وربي يجعله لك في ميزان حسناتك ,, وانشالله لولو كمان تستفيد وكل الاخوان اللي في المنتدى
    وحْدَهــا القلوبُ البيضاءُ تعرف طريقهــا إليّ..♥:extra59:

تسلمي سوسو مررره واكيد ظروفك صعبه شكلك ومشغول وبتفضي وقتك على شاننا مره تسلمي

انا موجود بالرياض حي الصفاء جوار جامع الراجحي رقم تلفوني 0535509153 انا الحين اراجع لكي اروح اختبر ومنتظر الشهادة تخرج من السفارة السعودية في صنعاء اريد تكلمني عن اجراءات التقديم على الاختبار وليش صنفوك فنية ايش تخصصكي بالضبط انا بكالوريوس ميكروبولوجي طبي خبرة سنتين خوفتيني من التصنيف ان شاء الله نتواصل انا مكانش معي نت المعذرة نتواصل بالجوال اذا كنت بالرياض

نتواصل على الايميل احسن عطيني ايميلك

بسم الله الرحمن الرحيم : يا جماعة المشكلة انو الاسئلة تغيرت مو بس تغيرت كمان رفعو المعدل فأنا اخصائي وقدمت وكنت حافظ ما يقارب 2000 سؤال ولا سؤال شفتو موجود السئلة جميعها عن حاللت سريرية والاسئلة الأخرى صعبة احدى هذه الاسئلة عن Bohn nodule وسؤال عن الحمل الطبيعي المشيمة تفرز البروجسترون لاي اسبوع واسئلة اول مرة تمر علي مع اني عامل ماجستير وخبرة 4 سنوات بعدها مع ذلك كانت الاسئلة صعبة وسؤال عن microangiopathic لا تترافق مع عن جد ما بدي خوفكن بس هدا اللي اجاني ومع ذلك الحمد لله جبت 39 سؤال صح ونسبتي كانت 58% ومع ذلك لم انجح قالولي بان المعدل ارتفع ولازم اجيب 60% تصورو .تمنياتي للجميع بالتوفيق ولي طبعا

د.راغد انا نفس الشي صار الاسئله جدااا غير ماتصورت يعني صعبه جدا بلرغم انو انا بكالويروس مايكروبيولوجي سنه خبره كتير خفت
              والب الاسئله يلي اجتني حالات سريريه وعن المراه الحامل اذا في عمر صغير صراحه اشياء مابعرف عنها شي وهلا لازم اعيدالاختبار عن قريب
              انا لقيت اسئله بلنت عن حالات سريريه طبعا مو كلها محلول بس الاغلب ويلي حالل الاسئله دكتور باطنه
              ممكن نتواصل عن طريق الايميل لانو جد انا محتاجه ارتاح من هاد الهم انا كنت مفكره الوظيفه حتكون اكبر همومي مو اختبار الهيئه
              الله يعين بس وكل شي قدر ومكتوب
              الله يوفق الجميع يارب
              ممكن تبعتلي على الخاص مسج

انا كيميا سريريه clinical chem
                اود ان اخد نموزج من الامتحان عشان قعدت في البيت كتييير ونسيت كتير وعندنا امتحان للتسجيل الدايم

هدا نموذج من الحالات السريريه يلي تجي في اختبار الهيئه بلرغم انها اسئله لطب الباطني الا انو جات في امتحان الميديكل مايكروبيولوجي
                  هذا الرابط والله يوفقك الجميع
                  http://www.mdawi.com/vb/t24882.html

والله انا عاوز ادخل الامتحان بس مش عارف نزاكر ايه كتب الكيماء الحيويه بس ولا ايه ومعايا نمازج اختبارات كلها اختيارى مش عارف تفيدنا ولا لا

لو سمحت يا كيميائيه تردي عليه انتي امتحنتي ولا لسه انا بكالريوس علوم نبات وكيمياء وناويه امتحن في مصر وانا في السعوديه الان ولمشغوليه زوجي نازله متحن هناك
                      ممكن تقوليلي اتصنفتي ايه
                      ودخلتي ونجحتي
                      والطريقه التقديم بالضبط

ياريت الميل للتواصل

او الفيس بوك

المشاركة الأصلية بواسطة asforanar80 مشاهدة المشاركة
                          لو سمحت يا كيميائيه تردي عليه انتي امتحنتي ولا لسه انا بكالريوس علوم نبات وكيمياء وناويه امتحن في مصر وانا في السعوديه الان ولمشغوليه زوجي نازله متحن هناك
                          ممكن تقوليلي اتصنفتي ايه
                          ودخلتي ونجحتي
                          والطريقه التقديم بالضبط
                          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                          الأفضل بكتيييييييييييير انك هتمتحني في مصر انا جيت السعودية من غير مامتحن ومش عارفة امتحن لأنهم هنا في السعوديه طالبين شهادة خبرة 3 سنين من شغل في السعودية وشهادة الكرتون من شهادة الدبلومة وكمان في دورة انعاش القلب بناخدها هنا كمان من ضمن الأوراق
                          اما في مصر بيطلبوا فقط صورة من جواز السفر واي حد يقدملك عادي انا خريجة علوم قسم حيوان وكيمياء ودبلومة كيمياء حيوي ومع ذلك تصنيفنا فني وليس أخصائي وانا ماختبرتش ومش عارفة انزل مصر فياريت تمتحني في مصر احسن بكتيييييير
                          بالتوفيق ان شاء الله

السلام عليكم
                            انا مبسوطه أوى بمشاركتكم دى
                            أنا من مصر ومعى بكالوريوس علوم ودبلومة بالكيمياء الحيوى
                            وتم تصنيفى من الهيئة فنى
                            لكن امتحانى قبل رمضان ان شاء الله
                            يعنى لسه حوالى شهر
                            يعنى شدوا حيلكم معايا شويه
                            10 أسئلة كل يوم مش هالحق كده
                            بدأت أذاكر من ملخصات شادى
                            وسمعت محاضرات أبو رشاد
                            كويسه أوى
                            بس مش كافيه كل الأسئله لا تتعدى 50 سؤال
                            المهم انى مبسوووووطه جدا انى هالاقى حد اتواصل معاه

السلام عليكم
                              ارجو ان نكون على تواصل
                              اختبارى كمان شهر فنية مختبر
                              معايا بكالوريوس علوم ودبلومة كيمياء حيوى
                              دعواتكم لى بالتوفيق
                              وياريت لو نفيد بعض ونشجع بعض على المذاكرة

أنا كمان للأسف بكالوريوس علوم نبات وكيمياء وحاصلة على دبلومة فسيولوجى وكيمياء حيوى
                                وتم تصنيفى فنية مختبر واختبارى بعد شهر
                                لكن ايه موضوع الاختبار فى مصر دا؟؟؟؟؟
                                ممكن يكون اسهل؟؟؟؟؟؟؟
                                الاختبار هنا كله اختيارى mcq مثل النماذج الموجوده
                                والاختبار المحاكى للبرومترك ل أ. شادى

يعمل...
                                X